پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
کتابخوانی

حوزه/ هنگامي‌ که براي کودک کتاب مي‌خوانيد، آن‌ها بايد از ذهن خود براي خلق صحنه‌هاي داستان و آنچه در آن رخ مي‌دهد، استفاده کنند. همچنين ممکن ‌است از پيش‌بيني واکنش شخصيت‌ها يا ساختن پايان‌هاي ديگري براي داستان لذت ببرند.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، تربیت فرزند از مهمترین دغدغه های خانواده های ایرانی است که در شماره های گوناگون، بخش های مختلفی از راه های تربیت صحیح را تقدیم حضور مخاطبان گرامی خواهیم کرد.

* اهميت کتابخواني براي کودکان با صداي بلند

- برانگيختن تخيل: هنگامي‌ که براي کودک کتاب مي‌خوانيد، آن‌ها بايد از ذهن خود براي خلق صحنه‌هاي داستان و آنچه در آن رخ مي‌دهد، استفاده کنند. همچنين ممکن ‌است از پيش‌بيني واکنش شخصيت‌ها يا ساختن پايان‌هاي ديگري براي داستان لذت ببرند.

- گسترش دايره واژگان: مي‌توانيد کتابي که کمي ‌از سطح توانايي درک کودک بالاتر است، انتخاب کنيد. به اين ترتيب ذهن او درگير واژگاني مي‌شود که به تنهايي توانايي خواندن و درک آن‌ها را ندارد. هنگامي ‌که کودک اين واژه‌ها را مي‌شنود، تلاش مي‌کند معني واژه جديد را تشخيص دهد.

- پرورش تفکر تحليلي و منطقي: داستان‌هايي که با مهارت نوشته شده‌اند، کودکان را به فراتر رفتن از تجربه‌هاي شخصي‌شان و قراردادن خود به جاي يک انسان يا موجود ديگر فرا مي‌خوانند؛ چرا قهرمان داستان آن حرکت را انجام داد؟ شخصيت ديگر چه واکنشي نشان داد؟ اگر کودک به جاي شخصيت‌هاي داستان بود، چه واکنشي نشان مي‌داد؟ انديشيدن به اين پرسش‌ها، به بحث و گفت‌و‌گو درباره بازتاب انتخاب‌هاي ما در زندگي و تأثير آن‌ها بر اطرافيان ما مي‌انجامد.

- تقويت پيوند بين کودک و بزرگسال: بلندخواني کتاب، يک تجربه مشترک است. معمولاً بزرگسالان به همان اندازه يا بيشتر از کودکان از داستان لذت مي‌برند و با خنده، گريه و با هم انديشيدن، همبستگي بين آن‌ها و کودکان ايجاد مي‌شود.

- علاقهمند کردن کودک به کتاب: کتاب‌خواني به بزرگسالان فرصت مي‌دهد با انتخاب کتاب‌هاي جذاب، علاقه و توجه کودک را به کتابخواني به عنوان يک فعاليت لذت‌بخش جلب کنند.

- افزايش گستره توجه: کودکان مي‌توانند هنگام شنيدن يک داستان جذاب، سرجايشان ميخکوب شوند و به آنچه مي‌خوانيد توجه کنند: بنابراين، بلندخواني يک کتاب مناسب و جذاب، مي‌تواند تمرين خوبي براي تقويت توانايي تمرکز و توجه آن‌ها باشد.

- به تنهايي خواندن و خواندن موازي: در نظر گرفتن ْيک برنامه زماني مشخص براي کودکان که در آن به‌تنهايي براي خودشان کتاب بخوانند، مي‌تواند تأثير بزرگي بر علاقه‌مند کردن کودکان به کتابخواني داشته باشد. همگي مي‌دانيم، کودکان آنچه ما انجام مي‌دهيم تکرار مي‌کنند، نه آنچه مي‌گوييم. خواندن موازي نيز هنگامي ‌است که شما و کودکتان هم‌زمان، اما هر کدام جداگانه، چيزي را مي‌خوانيد. به اين ترتيب علاقه و احترام خود به خواندن را عملي به کودک نشان مي‌دهيد. به ياد داشته باشيد که برانگيختن شوق به انجام يک کار در وجود کودک، اثري ماندگارتر از اين برجاي مي‌گذارد که فقط بخواهيد انجام آن کار را به او ياد دهيد. هنگامي‌که کودکتان را در حال تلاش براي خواندن يک کتاب ديديد، بدانيد مي‌خواهد کتابخوان شود. هرچند ممکن است کتاب را سروته گرفته باشد يا نوشته‌ها هنوز برايش بي‌معني باشند. اين شوق و تلاش به شما نشان مي‌دهد کودکتان واقعاً مي‌خواهد که بخواند.

 

منبع: هفته نامه افق حوزه

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha