جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
استاد محمد علی مجاهدی

حوزه/ دبیر انجمن شعر آیینی کشور تصریح کرد: یک مداح و شاعر اهل بیت(ع) نباید نسبت به مسایل روز جامعه بی تفاوت و یا کم تفاوت باشد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه»، استاد محمد علی مجاهدی، شنبه شب طی سخنانی در نهمین سوگواره شعر عاشورایی که با حضور مداحان و شاعران آیینی استان قم در سالن همایش های مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) برگزار شد، با اشاره به این که در آستانه ماه محرم حسینی و آغاز عزاداری های سید و سالار شهیدان قرار داریم، اظهار داشت: شاعر و مداح اهل بیت(ع) لازم است که قبل از ماه محرم یک خانه تکانی درباره معلومات و آموزه های خود داشته باشد و با توجه به این که فضای جامعه عوض شده بکوشد که خود را بر اساس معارف دینی و نیازهای کنونی ، به روز سازد.
وی افزود: اهداف ما در مسیر ستایشگری و شاعری و مداحی اهل بیت(ع) به ویژه برگرفته از فرهنگ ناب عاشوراست و لذا ما برای تاثیرگذاری بر مخاطب از حیث ادبی، سیاسی و اجتماعی باید به روز باشیم و بر غنای درونی خویش بیفزاییم.
این شاعر پیشکسوت آیینی همچنین با بیان این که از جمله وظایف ما در حال حاضر تجزیه و تحلیل حوادث و وقایع روز جامعه است تا مخاطبان را در مسیر لازم به درستی هدایت کنیم، ابراز داشت: اتفاقاتی که پیرامون این کشور عزیز رخ می دهد و در خصوص جامعه ما تاثیرگذار است باید همواره رصد شود و یک شاعر و مداح اهل بیت(ع) به خصوص کسی که در دستگاه عظیم و مقدس سیدالشهدا(ع) فعالیت می کند، نباید نسبت به وقایع روز جامعه بی تفاوت و کم تفاوت باشد.
وی در ادامه گفت: غالب اشعار عاشورایی ما بعد از پیروزی انقلاب اسلامی به لحاظ موضوعی و به خصوص محتوایی، در خیلی از موارد قابل مقایسه با دوران قبل از انقلاب نیست و انصافاً رشد و پیشرفت بسیار چشمگیری نسبت به قبل داشته است.
مجاهدی افزود: حدود هزار و صد سال سابقه شعر عاشورایی در زبان فارسی است اما حقیقتاً پس از پیروزی انقلاب اسلامی، رویکرد شاعران متعهد ما به مضامین ناب عاشورایی بسیار بیشتر و پررنگ تر بوده است و شاعران ما در نهایت هنرمندی این مضامین را به صورت شعر درآورده و به جامعه عرضه کرده اند.
وی یادآور شد: از این منظر حقیقتاً باید گفت اشعاری که در دو دهه اخیر آفریده شده جزو آثار فاخر ماست و لذا باید عزیزان مداح نسبت به آثاری که تازه سروده می شود عنایت بیشتری داشته باشند چرا که مخاطبان گرایش و علاقه زیادی به شنیدن این آثار دارند.
دبیر انجمن شعر آیینی کشور همچنین گفت: این ها غالباً شعرهای بی حاشیه هستند که قابل انطباق با آموزه های اسلامی و شیعی هستند و از گزافه و خرافه و غلو عاری می باشند و از این رو توصیه بنده این است که حتماً از این گونه آثار در مداحی ها و مرثیه خوانی ها استفاده شده و جلسات مذهبی و عزاداری با این مضامین پرمحتوا و دلنشین در قالب شعر بیش از پیش زینت داده شود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha