سه‌شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۳ شوال ۱۴۴۵ | Apr 23, 2024
تصاویر/ مراسم عزاداری امام حسین(ع) در هیئت ثارالله فیضیه

حوزه/ رئیس فرهنگستان علوم اسلامی در سخنرانی خود به تبیین جایگاه حضرت ابراهیم(ع) و ماجرای مکه و حضرت اسماعیل در ایجاد امکانات خاص دوران پیامبری نبی مکرم اسلام(ص) پرداخت .

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه»، حجت الاسلام والمسلمین میرباقری شب گذشته  در مراسم عزاداری هیئت ثارالله که در مدرسه فیضیه قم برگزار شد، گفت: روایات متعددی در خصوص اهمیت سوره جمعه بیان شده است که در نماز جمعه و نمازهای مختلف نیز وارد شده است.

وی افزود: اهمیت این سوره مبارکه به حدی است که برخی روایات از قرائت مداوم و همراه با تاکید آن سخن گفته اند؛ نکات کلیدی در این سوره وجود دارد که بخشی از آن به تسبیحات ابتدایی آن باز می گردد.

عضو خبرگان رهبری تصریح کرد: در ادامه این سوره سیری را طی می کند و در آن به عوالم خاصی اشاره می شود که در نهایت سوره، معنی این تسبیحات بیشتر مشخص می شود؛پیامبر اکرم(ص) محور اصلی این مسیر است.

رئیس فرهنگستان علوم اسلامی بیان کرد: با توجه به سیری که با حضور پیامبران و دشمنان آنها و این خط مقدس ایجاد می شود، نقش پیامبر اکرم(ص) به عنوان یک نقش بنیادین و محوری معرفی می شود.

استاد حوزه با ذکر این مطلب که این سیر که همراه با مشکلات و دشمنان فراوان است یادآورشد: البته همراه با این مشکلات، امکاناتی نیز درکنار پیامبر قراردارد که از جمله آن می توان به بلد و ام القری و امت و..اشاره کرد.

وی گفت: این منابع و امکانات از جمله حج و مشعر و منا و عرفات و کعبه و.... همگی امکاناتی هستند که امت ساز هستند و امتی را حول محور پیامبر تجمیع می کنند؛ کتاب الله نیز در این بین به یاری این حرکت عظیم می آید و پیامبر را کمک می کند.

رئیس فرهنگستان علوم اسلامی تصریح کرد: خداوند در سوره فجر نیز به بخشی از این مسیر اشاره می کند؛ مسیری که در آن به مبارزات پیامبران علیه جریان های ظلم و استکبار اشاره می کند و در نهایت به جریان نفس مطمئن می رسد؛ در این سوره به جریان های طغیان گر اشاره می شود و به پیامبر اکرم(ص) نیز بشارت هایی چون لیالی شعر و شفع و وترو.. می دهد که تفاسیر ظاهری و باطنی بسیاری نیز از آنها شده است.

حجت الاسلام والمسلمین  میرباقری بیان کرد: با وجود اینکه در خصوص لیالی عشر معانی ظاهری متعددی بیان شده است ولی معنی باطنی آن نیز به ده امام پیش از امام زمان(عج) اشاره شده است و فجر نیز به خود حضرت تفسیر شده است.

وی گفت: خداوند در بین امیین به رسالت رسید یعنی کسانی که در ام القری حضور دارند؛ این ام القری بودن نقش خاصی در ادامه مسیر رسالت داشت؛ ادامه سیر نوبت نیز همراه با مومنانی است که گرداگرد پیامبر و در ادامه حول محور امام مجتمع می شوند و مردم دیگری که شیطان سعی می کند که بر آنها چیره شود.

عضو خبرگان رهبری اظهارکرد: آغاز این سیر و این سرزمین نیز مرتبط به حضرت ابراهیم است؛ ماجرای حضور حضرت ابراهیم و رها کردن همسر و فرزند خود که نسل پیامبر از ایشان بود و دعایی که ایشان برای وجود مبارک حضرت اسماعیل که پیامبراکرم(ص) از نسل ایشان بود موید همین جریان مبارک است.

این استاد حوزه با ذکر این مطلب که این ماجرا به تجمیع و تکمیل مناسک حج انجامید اظهارکرد: دعای حضرت ابراهیم و وعده الهی در مکه محقق شد و از یک سرزمین بی آب و علف که حتی چهارپایی در آن وجود نداشت یک تمدن شکل گرفت؛ این بلد بی آب و علف نیز برای حالت تواضع و تضرع و خشوع بیشتر در نظر گرفته شده است.

وی در ادامه به به بحث دعای حضرت ابراهیم(ع) اشاره کرد و گفت: ذریه حضرت ابراهیم(ع) که ایشان برای آنها دعا کرد و جایگاه آنها را نیز مشخص کرد پیامبر و ائمه (ع)هستند؛ حضرت ابراهیم این امکانات را در واقع برای وجود مبارک پیامبر اکرم(ص) مهیا کردند.

وی یادآورشد: تمام افعال این پیامبر و پیامبران دیگر در راستای تولا به پیامبر و تکمیل حرکت جهانی و تمدنی پیامبر اکرم(ص) بوده است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha