جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
عزاداری محرم

حوزه/ مدیر حوزه علمیه استان کردستان گفت: اسلام دینی منزوی و شخصی نیست و ذات این دین به سیاست، فرهنگ، اقتصاد و... گره خورده است و هرگز نمی توان گفت که اسلام منهای سیاست.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در استان کردستان، حجت الاسلام والمسلمین عباس عربیان، بعدازظهر امروز در جمع معاونین و اساتید حوزه علمیه استان کردستان اظهار داشت: ماه مبارک و صفر به فرموده امام راحل، باعث زنده نگه داشتن اسلام شده است.

مدیر حوزه علمیه استان کردستان گفت: لذا با توجه به فرمایش امام خمینی(ره) این دو ماه در تاریخ اسلام از اهمیت بسیاری برخوردارند و این ایام باعث شده است که نام اسلام با ایثارگری های امام حسین علیه السلام در صحرای کربلای جانی دوباره بگیرد.

این استاد حوزوی با اشاره به اینکه نهضت عاشورا زمینه ساز تحقق آرمانهای انسانی و معنوی در تاریخ اسلام شده، افزود: جایگاه ماه محرم و صفر از چند منظر قابل بررسی است، از دیدگاه سیاسی اگر به این قیام تاریخی نگاه کنیم، به این مهم می رسیم که اسلام دینی منزوی و شخصی نیست و ذات این دین به سیاست، فرهنگ، اقتصاد و... گره خورده است و هرگز نمی توان گفت که اسلام منهای سیاست.

حجت الاسلام و المسلمین عربیان بیان داشت: جنبه دیگر قیام امام حسین علیه السلام، زنده کردن ویژگی های برجسته انسانیت است. امام حسین(ع) با نهضت عاشورا نشان داد که اسلام دینی اجتماعی است و با سکولاریستم در تضاد است و نمونه بارز آن تلاش این امام همام برای زنده داشتن سنت حسنه امر به معروف و نهی از منکر در جامعه می باشد.

مدیر حوزه علمیه استان کردستان در ادامه با اشاره به اینکه این روزها هیات های عزاداری باید نسبت به ورود برخی خرافات به مراسم های دینی و مذهبی هوشیار باشند، گفت: امروز بسیاری از جریانها در خارج و حتی در داخل اسلام به دنبال به انحراف کشیدن و حتی مصادره عاشورا به سود خود هستند. برخی از جریانات می خواهند که دهه محرم را برای خود به فرصتی ویژه برای ایجاد تفرقه بین مذاهب اسلامی تبدیل کنند.

این استاد حوزوی با اشاره به اینکه این جریانات سالهاست که به دنبال تغییر ماهیت نهضت عاشورا هستند، افزود: جریاناتی که  نسبت به آنها هشدار دادیم، این روزها به شدت در هیات های مذهبی فعال هستند و می خواهند با برنامه ریزی که از قبل ها داشته اند، راه و روش این هیات ها و مراسم ها را به بیراهه ببرند، لذا روحانیون و حوزویان باید نسبت به این خطر و توطئه خزنده، هوشیار عمل کنند.

وی در ادامه با تاکید بر ضرورت آشنایی کامل جامعه به ویژه متولیان دینی و فرهنگی با زندگی امام حسین علیه السلام و فلسفه نهضت عاشورا، تاکید کرد: یکی از اولین و مهمترین ویژگی یک مداح اهل بیت علیهم السلام و خطیب باید آشنایی کامل با تاریخ اسلام و زندگی ائمه اطهار است، لذا در صورت عدم اطلاعات کافی در این حوزه، خرافات به راحتی می توانند در هیات ها و برنامه های مذهبی ما نفوذ کنند.

مدیر حوزه علمیه استان کردستان گفت: با این وجود باید این دو ماه را بهترین فرصت برای یادآوری اسلام و نیز پیاده کردن دستورات رسول اکرم(ص) به جامعه مسلمین دانست، بنابرین وظایف شما اساتید حوزوی و طلاب در این برهه از تاریخ بسیار حساس و کلیدی است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha