پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
مدرسه علمیه خواهران فریدونکنار؛ روش مطالعه

حوزه/ کلاس مهارت شیوه صحیح مطالعه وبرنامه ریزی تحصیلی در مدرسه علمیه خواهران آمنه(س) فریدونکنار برگزار شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه»‌ از مازندران، دکتر حلیمی استاد حوزه علمیه، در این نشست بیان کرد: احساس خوشبختی یا بدبختی آدمی به روان او بستگی داشته و اگر می خواهیم در زندگی سعادتمند باشیم باید نگاه و دیدگاه خود را درست کنیم ؛ همانند حضرت زینب(س) که با وجود از دست دادن عزیزان خود در کربلا از تعبیر، (مارایت الا جمیلا) از آن واقعه یاد می کند که این درس بزرگی برای ما است.

وی با استناد به روایت از  امام صادق(ع) (قیدواالعلم بالکتابه: علم را با نوشتن برای خود مقید کنید.) تصریح کرد: چند نوع مطالعه وجود دارد و اولین آن بدون یادداشت برداری است که روش مناسبی نیست؛ روش دیگرخواندن با خط کشی زیر مطالب مهم بوده که نسبت به روش اول بهتر ولی در مرور، وقت زیادی از انسان می برد.

این استاد حوزه علمیه اضافه کرد: کلیدبرداری یعنی گذاشتن رمز با نوشتن چند کلمه، طریق دیگری بوده که روش مطالعه مناسبی برای همه نخواهد بود.حاشیه نویسی هم روش خوبی است؛ اما بهترین روش برای اهل پژوهش و مطالعه، خلاصه نویسی است، چرا که یادگیری صورت گرفته و  به خواندن همراه با فهم جهت می بخشد.

حلیمی در ادامه با اشاره به  شرایط مطالعه تاکیدکرد: داشتن نظم، برنامه ریزی، آرامش، استفاده بهینه از وقت، در نظر گرفتن زمان مناسب ،خواب کافی، تغذیه مناسب، ورزش، نور مناسب، مباحثه از جمله این شرایط است.

وی گفت: باید هرآنچه را فرا گرفته، عمل کرده و از درس خواندن لذت ببرید؛ خود را در ادبیات عرب قوی کرده  و نگاه انتقادی در یادگیری داشته باشید.

استاد حوزه مازندران در پایان خاطر نشان کرد: عجله و احساس ضیق وقت، بسیار غلط است؛ چرا که تمرکز  را از بین می برد؛ همچنین تندخوانی اگر همراه با درک درست و دقیق باشد، خوب بوده در غیر این صورت فایده ای نخواهد داشت.

انتهای پیام۳۱۳/۴۸

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha