جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
معصومیت از دسته رفت

حوزه/ "معصومیت از دسته رفته"، ساخته سید داود میرباقری یکی از سریال های به یادماندنی تلویزیون با موضوع تاریخی و عاشورایی است که با چاشنی عشق و حیرت، روایتگر داستانی جذاب و پرمخاطب می باشد.

به گزارش خبرگزاری حوزه، "معصومیت از دست رفته"سریالی است که سال 82 به کارگردانی سید داود میرباقری ، چهره نام آشنا و بسیار کاربلد سریال سازی تاریخی و مذهبی تلویزیون ساخته شد.

داستان این سریال، به سده نخست هجری بر می‌گردد و با محوریت شخصیتی به نام شوذب شکل می‌گیرد؛ او که عمری از یاران امیرالمومنین(ع) بوده حالا خزانه دار کوفه و دستگاه جبار اُموی شده است.

با این حال میان عشق دو زن مردد مانده؛ ماریای نصرانی که پس از مرگ مادر به دیر سپرده و راهبه شده است و دیگری حمیرای یهودی.

ماریا خاطرات دوران کودکی و کمک های امام علی(ع) در زمانه فقر خانواده را به یاد دارد و از همان روزها شیفته مرام و مردانگی علی(ع) است و از این رو دیدن ماریا، شوذب را به یاد مولای متقیان و سیره علوی می اندازد و در مقابل حمیرا ، مُدام شوذب خزانه دار را به طمع مال و قدرت بیشتر وسوسه می کند تا خود را بیشتر در دستگاه خلافت عباسیان و دارالعماره کوفه جا کند.

شوذب بر سر دوراهی سعادت و شقاوت مانده و در نهایت دنیاطلبی و ترس از ابن زیاد و عمال حکومت اُموی او را به سمت شقاوت و آتش جهنم سوق می دهد.

در این سریال تلویزیونی، امین تارخ در نقش شوذب، فریبا کوثری در نقش ماریای نصرانی، سارا خوئینی‌ها در نقش حمیرا، امین زندگانی در نقش زید، حدیث فولادوند در نقش ربابه، مرحوم انوشیروان ارجمند در نقش حجاج بن یوسف ثقفی و داریوش فرهنگ در نقش عبیدالله بن زیاد ایفای نقش کرده اند و انصافاً از پس این مهم به خوبی برآمده اند به طوری که پس از گذشت 15 سال هنوز هم بازپخش این سریال برای مخاطبان بسیار جذاب و دنبال کننده است که صدالبته نقش اول را در این خصوص نویسنده و به ویژه کارگردان ایفا کرده که با هنرمندی و کاربلدی خود، اثر درخشان دیگری در مدیون تلویزیون ساخته که آن سال از شبکه سوم سیما و سال های بعد از دیگر شبکه های سیما به روی آنتن رفت.

جالب است که به این موضوع اشراف داشته باشیم که هسته اولیه داستان بر اساس واقعیت است اما میرباقری نشان داد که از یک موضوع حاشیه ای و نه چندان مهم تاریخی و مذهبی چگونه می توان با بودجه ای نه چندان زیاد اثری موفق و پرمخاطب تولید کرد.

نکته حایز اهمیت دیگر این که به هر حال تولید فیلم و سریال در مورد ائمه اطهار و پیامبران به خاطر محدویت هایی که وجود دارد(از جمله نشان ندان چهره و...) بسیار دشوار است، اما پرداختن به شخصیت های حاشیه ای که با ائمه (ع) و انبیای الهی در ارتباط بوده اند بسیار راحت تر است و اصولاً چنان چه کارگردان توانا باشد این دومی بهتر از اولی از کار درمی آید ، همان طور که پیشتر هم اشاره کردیم در فیلم درخشان "روز واقعه" و نیز سریال ماندگار"مختارنامه" این نسخه به خوبی جواب داد.

همان طور که گفته شد، سریال "معصومین از دست رفته" روایتگر قصه ریزش یکی از یاران امام علی به نام شوذب است که چگونه در وادی عشق و حیرت گرفتار می شود و عشق دنیایی و علاقه مندی به پست و مال او را از سعادت ابدی محروم می سازد.

یکی از ویژگی های برجسته این سریال آن است که مخاطب خود را در فاصله زمانی دوران امام علی(ع) تا شهادت سیدالشهدا(ع) در حالت تعلیق می گذارد که بالاخره سرنوشت شوذب چه خواهد شد.

از سوی دیگر موسیقی بسیار شنیدنی و سازگار با فضای کلی سریال،گریم های متناسب با شخصیت کاراکتر ها ،دیالوگ های گیرا و جذاب ،ترانه ی پر مفهوم محمد اصفهانی در تیتراژ پایانی و به ویژه بهره گیری از بازیگرانی توانمند و حرفه ای ، همگی دست به دست هم داده تا با کارگردانی بسیار خوب سید داود میرباقری، در نهایت "معصومیت از دست رفته" به یکی از آثار ماندگار و درخشان و تاثیرگذار تلویزیون در زمره سریال های تاریخی و عاشورایی تبدیل شود.

۳۱۳/۸

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • Mmahmoodkomaili IR ۰۹:۵۵ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۲
    1 0
    خیلی سریال جالب وبی نظیری بود