جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
کد خبر: 462540
۳۱ شهریور ۱۳۹۷ - ۱۰:۵۸
شهادت امام سجاد(ع)

حوزه/ اگر امام سجاد(ع) و همچنین زینب کبری(س) نبودند، عاشورا و فرهنگ عاشورا در همان کربلا می ماند و توسط دشمنان دچار تحریف می شد.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از بیرجند، حضرت علی بن الحسین، امام سجاد (ع) در ‌۵ شعبان یا ۱۵ جمادی الاولی سال ۳۸ هجری قمری در مدینه دیده به جهان گشود و در دوازدهم یا هجدهم ‌و بنا بر مشهور در ۲۵ محرم سال ۹۵ ه.‌ق در ‌حدود ۵۶ سالگی توسط ولیدبن عبدالملک مسموم شد و به شهادت رسید.

 آن حضرت در واقعه کربلا ۲۳ سال سن داشت، پس از به شهادت رسیدن پدر بزرگوارشان، امامت امت را به مدت 35 عهده دار شدند، که  دوران امامت ایشان مصادف با دشوار‌ترین دوران ظلم و خفقان امویان از یزید تا ولید بن عبدالملک بود.

در طول حیات شان، از آنجا که شهادت سالار شهیدان حضرت اباعبدالله الحسین ـ علیه السلام ـ و یاران باوفایش از منظر عمومی، آثار ویرانگری برای حکومت بنی امیه داشت و مشروعیت آن را زیر سؤال برده بود و نیز برای اینکه این تراژدی غم بار به دست فراموشی سپرده نشود،  با گریه بر شهیدان نینوا و زنده نگه داشتن یاد و خاطره جانبازی آنان اهداف شهیدان کربلا را دنبال کردند.

این حضرت، حركت جهاد فرهنگى و پرورش شخصيت‏ها را در دستور كار خود قرار دادند و با يك حركت عميق و دامنه‏دار به ايفاى نقش پيشوايى خود پرداختند، اين رويكرد امام سجاد علیه السلام زمينه ساز انقلاب فرهنگى امام باقر علیه السلام و امام صادق علیه السلام گشت. از اين رو برخى از نويسندگان، آن حضرت را «باعث الاسلام من جديد» ناميدند.

امام سجاد سفیر نهضت بزرگ عاشوراست

حجت الاسلام حسین فلسفی راد امام جمعه مود در گفت و گو با خبرنگار«حوزه» در بیرجند، با بیان شخصیت امام زین العابدین گفت: امام سجاد علیه السلام یکی از شخصیت های اثرگذار در حادثه عاشورا بودند، زیرا اگر راهنمایی های ایشان نبود، شاید قیام عاشورا به سرانجام نمی رسید.

 وی با بیان علت مریض احوال بودن امام در حادثه کربلا افزود: این بیماری یک مصلحت الهی، جهت ادامه نسل امامت بود  که خداوند در قرآن کریم فرموده است" نباید زمین از حجت خدا خالی باشد" که این پاسخی بر برخی از شبهات به وجود آمده برای حادثه کربلاست.

امام جمعه مود امام سجاد(ع) و حضرت زینب‌کبری(س) را سفیران نهضت بزرگ عاشورا دانست و تصریح کرد: اگر سخنرانی‌های علی وار گونه و کوبنده عقیله بنی هاشم نبود، نهضت بزرگ و حماسی عاشورا در کربلا دفن می شد و دستگاه تبلیغی بنی امیه از واقعه عاشورا تعبیرات وارونه و با تحریف ارائه می‌کرد.

حجت الاسلام فلسفی راد ادامه داد: پرچمداری امام سجاد(ع) و حضرت زینب(س) از عصر عاشورا آغاز شد که با سخنان آتشین خود پیام انقلاب و شهادت سرخ اباعبدالله و یارانش را به آگاهی افکار عمومی رساندند و طبل رسوایی بنی امیه را به صدا درآوردند.

وی با بیان فلسفه قیام امام حسین (ع) خاطرنشان کرد: فلسفه قیام امام حسین(ع) اجرای فریضه امر به معروف و نهی از منکر بود که این فریضه از سوی سفیران نهضت کربلا به خوبی اجرا شد.

امام جمعه مود افزود: امت اسلامی باید به اهمیت امر به معروف و نهی از منکر پی ببرند و در اجرای آن کوشا باشند.

حجت الاسلام فلسفی راد با اشاره به اینکه یکی از خصوصیات امام سجاد علیه السلام گریه ها و عزاداری های وی بوده است، عنوان کرد: کمک به فقرا در دل شب از دیگر خصوصیات آن حضرت است که باید این فرهنگ در میان دغدغه مندان عرصه فرهنگ نهادینه شود.

وی با بیان الگو قرار دادن حضرت زین العابدین تصریح کرد: مسئولین باید با تبعیت از امام سجاد علیه السلام، ساده زیستی و کمک به افراد طبقه پایین جامعه را در اولویت برنامه های خود قرار دهند.

امام سجاد(ع) زمینه ساز گسترش فرهنگ عاشورایی

حجت الاسلام محمود رضا محمد دوست در گفت و گو با خبرنگار «حوزه » در بیرجند، با اشاره به شخصیت امام سجاد (ع) گفت: در رابطه با ائمه اطهار(ع) باید به دو جنبه شناخت سطحی و شناسنامه ای و شناخت عمقی و شخصیتی آنها توجه کرد.

 وی افزود: شناخت شخصیتی ائمه اطهار(ع) مهم تر از شناخت اول است، و در زندگی ما تاثیرگذار می باشد و می توانیم آنها را الگو، اسوه و سرمشق خود قرار دهیم.

 این کارشناس مذهبی تصریح کرد: آن طور که در تاریخ آمده، امام سجاد(ع) در سال 38 هجری قمری در مدینه به دنیا آمد، پدر بزرگوارش حضرت سیدالشهدا(ع) بود و مادرش حضرت شهربانو دختر یزدگرد سوم از پادشاهان ساسانی ایرانی است که تقدیر الهی بر این شد، این بانوی بزرگوار همسر امام سوم شیعیان شود و به ام الائمه(مادر امامان) معروف بشوند.

حجت الاسلام محمد دوست با اشاره به اینکه امام سجاد(ع) مادر خود را در زمان نوزادی و در اثر بیماری از دست داد و ایشان توسط دایه بزرگ شد، افزود: اینکه برخی می گویند شهربانو در کربلا حضور داشت و سوار اسب شد و از معرکه بیرون رفت و خود را نجات داد، یک افسانه و خرافات است و استاد مطهری در کتاب حماسه حسینی به طور مفصل به این موضوع پرداخته اند.

وی با بیان اینکه امامت امام سجاد(ع) از سال 61 هجری قمری و بعد از حادثه عاشورا آغاز شد، خاطرنشان کرد: مسلمانان و به ویژه شیعیان حداقل چیزی که باید یاد بگیرند، شناخت و معرفت نسبت به ائمه معصومین(ع) است.

این استاد حوزه با بیان ابعاد شخصیتی امام سجاد(ع) عنوان کرد: اما آنچه که خیلی مهم تر است، شناخت شخصیتی امام سجاد(ع) می باشد که بسیار تاثیرگذار است، زیرا اگر واقعا کسی در زندگی خود هر کدام از ائمه معصومین(ع) را سرمشق خود قرار دهد، در آخرت سربلند خواهد شد.

حجت الاسلام محمد دوست با اشاره به اینکه علما و بزرگان دین کمک بسیار زیادی در شناخت شخصیت ائمه(ع) به مردم داشتند، تصریح کرد: اگر بخواهیم شخصیت امام سجاد(ع) را معرفی کنیم به اندازه فهم و توان خود باید بیشترین شخصیت ایشان از زمان کربلا، تا شهادت را مورد بررسی قرار دهیم.

وی با اشاره به اینکه از زمان تولد تا سال 61 هجری قمری اطلاعات زیادی از زندگی امام زین العابدین(ع) چه در منابع شیعه و چه سنی در دست نیست و بیشترین اطلاعات از بعد واقعه عاشوراست، اذعان داشت: آن حضرت، قهرمان اهل بیت(ع) معرفی شده اند.

این استاد حوزه با بیان اینکه سخت ترین دوران  را امام سجاد(ع) داشته اند، تاکید کرد: هیچ کدام از ائمه معصومین(ع) دوران سختی چون دوره امام سجاد(ع) نداشتند، چرا که آن حضرت علاوه بر اینکه در حادثه کربلا شهادت خاندان خود را دید و در ماتم آنها به سر می برد، باید رسالت عظیمی را نیز بر دوش می کشید.

شخصیت امام زین العابدین را باید برا ی جوانان تبیین کنیم

حجت الاسلام غلامحسین نوفرستی قائم مقام نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی نیز در گفت و گو با خبرنگار «حوزه» در بیرجند، با بیان اتفاقات بعد از شهادت امام حسین(ع) گفت: بعد از واقعه عظیم و بزرگ عاشورا که به شهادت امام حسین (ع) و یارانش منجر شد، امام سجاد (ع) عهده‌دار امامت و ولایت شدند و زمام امورات را بر عهده گرفتند.

وی ادامه داد: متاسفانه بسیاری از افراد شناخت دقیق و درستی نسبت به امام زین العابدین(ع) ندارند و اگر از آن ها در خصوص شخصیت آن امام بزرگ سوال شود، اطلاعات آنها محدود به مسئله بیماری آن حضرت در زمان وقوع حادثه عظیم کربلا است.

قائم مقام نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی با اشاره به اقدامات امام زین العابدین تصریح کرد: اقدامات تبلیغی امام سجاد(ع) که 35 سال بار رسالت و وظیفه عظیم انقلاب عاشورا را بر دوش داشتند، سبب شده است که در حال حاضر بسیاری از مردم، جهان اسلام را با نام سرور شهیدان امام حسین(ع) بشناسند.

حجت الاسلام نوفرستی ادامه داد: امام سجاد(ع) از هیج گونه سعی و تلاشی در مسیر ترویج دین مبین اسلام و بیان احکام الهی فرو گزاری نکرد و همیشه دنباله رو راه پروردگار متعال بود.

 وی با تاکید بر لزوم گسترش شناخت نسبت به امام زین العابدین(ع)، عنوان کرد: به هر اندازه که نسبت به امام سجاد(ع) ارادت و محبت داریم به همان اندازه هم باید دامنه شناخت و معرفت خود را نسبت به ایشان گسترش دهیم و پیرو راه آن امام باشیم.

قائم مقام نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی تصریح کرد: امام سجاد(ع) از طریق دعا و راز و نیاز، جلسات بحث و تربیت شاگردانی ممتاز شروع به مبارزه کرد تا در آینده بتواند از اسلام ناب محافظت کند و مقدمه ای برای توسعه و گسترش مذهب شیعه توسط امام محمدباقر(ع) و جعفر صادق(ع) باشد.

حجت الاسلام نوفرستی هدف دوم امام سجاد(ع) را تبیین مساله امامت و ولایت در نظام و حکومت عنوان کرد و افزود: از شخصیت انقلابی و مبارزاتی این بزرگوار مشحص می شود تاکتیک و روش امام سجاد(ع) بنا به مصلحت و شرایط جامعه آن روز فرق می کرد و در نهایت در این راه به شهادت رسید.

امام چهارم بر اساس آیه قرآن، خدا محوری را سر لوحه و فصل الخطاب زندگی خود قرار می‌دهد و در حقیقت زندگی را عین بندگی تفسیر می کند.

 زندگی اگر بر اساس عبودیت پایگذاری شود، زندگی حقیقی و جاودان خواهد بود و الا چیزی جز جهل و غفلت و حسرت نصیب انسان نخواهد شد.

گزارش: مسعود نوفرستی

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha