جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
تصاویر/ مراسم آغاز سال تحصیلی جدید جامعة المصطفی العالمیه

حوزه/ حضرت آیت الله سبحانی گفتند: پیش از انقلاب تعداد انگشت شماری از طلاب غیرایرانی در حوزه تحصیل می کردند اما امروز به برکت انقلاب، شاهد حضور تشنگان معارف اسلامی از سراسر جهان در این دانشگاه عظیم هستیم.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه»، حضرت آیت الله سبحانی امروز در مراسم آغاز سال تحصیلی جدید جامعه المصطفی که در سالن قدس مجتمع آموزش عالی امام خمینی(ره) برگزار شد،، تبلیغ را یکی از اصول مهم اسلامی برشمردند و تأکید کردند: آنچه اسلام را پیش برده تبلیغ آن است؛ گسترش اسلام هیچ گاه با جنگ نظامی نبود و جنگها تنها برای شکستن موانع تبلیغ بوده است. در مسیحیت از واژه تبشیر استفاده می شود؛ اما ما بر اساس آیات قرآن، از واژه تبلیغ استفاده می کنیم.

معظم له، خودسازی را شرط اثرگذاری مبلّغ بر دیگران دانستند و تصریح کردند: خودسازی دارای دو مرحله است: نخست، مرحله علمی است. اگر علم مبلغ در حد کافی نباشد، ضررش بیش از منفعت او خواهد بود. مبلغ باید بر مبانی علوم اسلامی اشراف کامل داشته باشند، چراکه امروز جمعیت فراوانی از مخاطبان ما که بیشتر از جوانان هستند، مکتب اسلام را تنها با مبانی علمی می پذیریند.

حضرت آیت الله سبحانی با اشاره به روایتی از امام صادق(ع)، خاطرنشان کردند: اگر عالم بخواهد بر مردم اثرگذار باشد، لاجرم باید از زمان و اوضاع پیرامون خود با خبر باشد.کتاب های تبلیغی که صد سال قبل تدوین شدند، متناسب با عصر خود بوده و امروز تأثیر قبل را ندارد. هرچند محتوا یکسان است، اما نحوه ارائه باید به روز و مطابق با نیاز روز باشد.

ایشان افزودند: امروز امکاناتی مانند اینترنت، علاوه بر مواهب فراوان، دارای مخاطراتی نیز برای تخریب افکار جامعه هست؛ حوزه های علمیه و جامعه المصطفی باید طلاب خود را به گونه ای تربیت نمایند که بتوانند در جوامع خود به بهترین شکل و متناسب با شرایط هر کشور، به نشر معارف ناب اسلام بپردازند.

معظم له با تأکید بر لزوم توجه بیشتر طلاب جامعه المصطفی به یادگیری زبان عربی و فقه القرآن به عنوان یک درس رسمی، ابراز داشتند: مرحله دوم گسترش دین، اخلاق است. طلاب المصطفی باید الگوی اخلاقی جوامع خود باشند. گسترش اسلام در بسیاری از کشورها توسط تجار مسلمان بوده است که اخلاق آنان موجب جذب مردم شد.

حضرت آیت الله سبحانی، اخلاق را دارای سه مرحله دانستند و اذعان داشتند: نخست مرحله، علم اخلاق است که در بسیاری از کتب می توان به این علم دست یافت. اما باید توجه داشت علم اخلاق تنها نسخه است و ما نیازمند دارو نیز هستیم. مرحله دوم، کسب اخلاقی است که می آموزد چگونه فضائل را کسب و رذائل را از خود دور نماییم. توقف در این مرحله نیز کافی نیست. در مرحله سوم، باید در جامعه افرادی به عنوان الگو و اسوه اخلاقی حضور داشته باشند.

این مرجع تقلید ادامه دادند: مرحوم آیت الله صدوقی نقل می نمود: هرگاه امام خمینی(ره) وارد فیضیه می شدند، تمام رفتار و سکنات ایشان برای طلاب الگو بود. ما برای هدایت جامعه نیازمند ارائه الگو هستیم.

معظم له جامعه امروز را جامعه ای الگو پذیر دانستند و اظهار داشتند: این الگو می تواند الگوی خوب یا بد باشد. اگر ساده زیستی در میان علما رایج باشد، الگوی بسیار خوب و اثرگذار برای مردم است. رفتار یک روحانی بسیار اثرگذارتر از سخن اوست.

حضرت آیت الله سبحانی، تأسیس جامعه المصطفی را از دستاوردهای مهم انقلاب اسلامی برشمردند و تأکید کردند: پیش از انقلاب تعداد انگشت شماری از طلاب غیرایرانی در حوزه تحصیل می کردند اما امروز به برکت انقلاب، شاهد حضور تشنگان معارف اسلامی از سراسر جهان در این دانشگاه عظیم هستیم. هم اکنون اساتید المصطفی باید با تشویق و افزایش انگیزه شاگردان خود، آنان را آماده گسترش معارف اهل بیت علیهم السلام در سراسر جهان نمایند.

۳۱۳/۳۲

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha