جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
بازار سکه

حوزه/ چشم انداز برترین اخبار ایران و جهان در ۲۴ ساعت گذشته، با گزینش اهمّ رویدادهای سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی از رسانه های مختلف در بسته‌ی خبری صبحگاهی تقدیم حضور کاربران محترم «خبرگزاری حوزه» می‌گردد،انتظار داریم با ارائه نظرات ارزشمند شما فرهیختگان گرامی، پویش روزافزون آن را شاهد باشیم.

واعظی از عملیات ارزی علیه ایران پرده برداشت

این روزها بازار ارز در سرازیری است، اما از نظر کارشناسان قیمت واقعی ارز را هفت هزارتومان تخمین می‌زنند، حال آقای محمود واعظی، رییس‌دفتر رییس‌جمهوری در گفت‌و‌گویی تلویزیونی در هفتم مهرماه وعده ارزانی ارز را داده و تأکید کرده است که دولت دنبال پایین آمدن قیمت ارز است و با سازوکارهایی که طراحی می‌کند این امر محقق می‌شود.او ریشه گرانی بازار ارز را توطئه عربستان و آمریکا دانسته و اعلام کرد که آمریکا، امارات و عربستان بازارهایی در سلیمانیه، هرات و دوبی درست کرده‌اند که ارز را در این بازارهای کوچک بالا برده و بازار ایران هم از آن‌ها تبعیت می‌کند.این نخستین‌بار نیست که دولتی‌ها آمریکا را مسوول گرانی و اغتشاش بازار ارز می‌دانند، پیش از این، در 22 شهریورماه بود که مرکز حراست وزارت امور اقتصادی و دارایی طی گزارشی اعلام کرد که بر اساس طرح همکاری مشترک وزارت خارجه، خزانه‌داری و دستگاه اطلاعاتی آمریکا، برنامه عملیاتی اغتشاش در بازار ارزی ایران از طریق القای شوک‌های زمان‌بندی شده در راستای افزایش نااطمینانی به پایداری ارزش ریال در برابر ارزهای خارجی، با بهره‌گیری از پایگاه‌های آمریکا در برخی کشورهای همجوار در جریان است.همچنین در 20 فروردین‌ماه حسام‌الدین آشنا، مشاور رییس‌جمهوری در توییتی نوشته بود: «مشکل فقط چهار راه استانبول نیست؛ بخشی از مشکل چهارراهی است که به استانبول، اربیل، دوبی و ... منتهی می‌شود.»

 

ترامی ژاپن را وارد وضعیت قرمز کرد

طوفان ترامی باعث لغو بیش از هزار پرواز در سراسر ژاپن شده است.با نزدیک شدن طوفان ترامی، فرودگان کانسای(Kansai) در اوزاکای ژاپن دو باند پروازی خود را مسدود کرد.رفت و آمد ریلی و سرویس های اتوبوس به فرودگاه بین المللی کانسای و فروشگاه های داخل فرودگاه نیز به صورت موقت تعطیل شده اند.مقامات فرودگاهی در اوزاکا می گویند پس از عبور طوفان و بسته به میزان تاثیری که طوفان دارد، خدمات فرودگاهی از سر گرفته می شود.

 

تمسخر ترامپ تیتر رسانه های جهان شد

سخنرانی ترامپ در سازمان ملل همچون همیشه با حاشیه هایی همراه بود اما هیچ کدام از آنها همچون شلیک خنده رهبران جهان به سخنان ترامپ در رسانه های بازتاب نیافت خنده ای که حتی خود ترامپ را شوکه کرد و گفت انتظارش را نداشتم.تارنمای سی ان ان با انتشار گزارشی با عنوان "دونالد ترامپ در سازمان ملل پز داد و به او خندیدند" نوشت: ترامپ اصلاً توقع چنین واکنشی را نداشت.

 

طلاق در کشور ایست قلبی کرد

رئیس سازمان امور اجتماعی کشور گفت: رشد جهشی طلاق طی ۳ تا ۴ سال اخیر متوقف شده و امروز شاهد کنترل آمار طلاق در کشور هستیم.تقی رستم وندی در حاشیه یکصدو ششمین جلسه شورای اجتماعی کشور گفت: گزارش ارائه شده امروز در شورای اجتماعی مرتبط با بحث طلاق و مسائل خانوادگی بود؛ البته این سومین جلسه هست که در یک سال گذشته در شورای اجتماعی به مسائل طلاق اختصاص داده می شود.وی در ادامه صحبت‌هایش به ارائه آمار طلاق از سال ۹۲ تا ۹۶ پرداخت و گفت: در سال ۹۲ جمعا ۱۶۸ هزار و ۴۲۲ واقعه طلاق،  سال ۹۳   ۱۷۵ هزار و ۲۵۵ مورد، سال ۹۴ این واقعه ۱۷۳ هزار و ۷۶۷ مورد، سال 95 میزان طلاق ۱۷۴ هزار و  ۳۹۲واقعه و در سال گذشته ۱۷۶ هزار و ۹۲۲ واقعه طلاق در کشور ثبت شده است اگرچه این آمارها شیب صعودی دارد و نشان می دهد که واقعه طلاق تا حدود زیادی شده اما شاخصی که برای ما اهمیت دارد و آن هم  شاخص طلاق زنان متاهل است، کاهش یافته است.

 

قوه قضائیه به سایت های قیمت ساز ارز اولتیماتوم شدید داد

آیت الله آملی لاریجانی با تاکید بر اینکه بازار سوم ارز مجموعاً دو درصد کل نیازهای ارزی مردم را هم تشکیل نمی دهد، افزود: متاسفانه همین قیمت سازی های غلط بر بازار تاثیر می گذارند. ما منکر لزوم اقدام دولت در این زمینه و فشار دشمن خارجی نیستیم، اما نباید از چنین عوامل درونی سودجو نیز غفلت کنیم. از دادستان محترم تهران نیز خواسته ام که این سایت ها را به دقت رصد کنند. از سوی دیگر رئیس کل محترم بانک مرکزی فهرست چند سایت خاص را که اقدام به قیمت سازی می کنند، ارسال کرده است. بر این اساس گردانندگان این سایت ها باید از سوی دادستانی احضار و به آنان اولتیماتوم شدید داده شود. بعید نیست برخی از آنان مصداق مفسد اقتصادی باشند.رئیس قوه قضاییه با اشاره به وسعت کشور پهناور ایران و بهره مندی آن از منابع غنی طبیعی و انسانی، خاطر نشان کرد: ما نمی گوییم که نوسان قیمت دلار تاثیر واقعی بر بازار داخلی ندارد، اما معتقدیم که با این ظرفیت های عظیمی که در اختیار داریم باید تاثیر چنین نوساناتی در حد خودش باشد و از سوی دیگر پشت صحنه این قیمت سازی ها بررسی شود. نباید عده ای سودجو و از سوی دیگر دشمنان خارجی تصور کنند که کشوری به این بزرگی را می توانند با خیالات باطل خود به تلاطم بیاندازند. البته با بصیرت مردم، دشمن چنین خیالی را به گور خواهد برد و امثال ترامپ نیز خیلی زود فراموش خواهند شد.

 

تعزیرات جلوی افزایش قیمت لبنیات را سد کرد

سخنگوي سازمان تعزيرات حكومتي گفت: برخي شركت هاي توليد كننده لبنيات در روزهاي اخير مجدد افزايش قيمت داشته اند كه اين افزايش قيمت خلاف قانون و مصداق گران فروشي است.به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبر، سيد ياسر رايگاني گفت: چندي پيش افزايش قيمت لبنيات به تأييد سازمان حمايت از حقوق مصرف كنندگان رسيد و بر همين اساس برخي اقلام لبني افزايش قيمت داشت كه اين افزايش قيمت قانوني است اما در روزهاي گذشته برخي شركت هاي لبني مجدد افزايش قيمت داشته اند كه اين اقدام خلاف قانون و مصداق گران فروشي است و هيچ مجوزي براي اين افزايش قيمت ها داده نشده است.سخنگوي سازمان تعزيرات حكومتي گفت: درج نكردن قيمت روي كالا، غيرقانوني و تخلف است و از مصاديق كامل تخلف صنفي محسوب مي شود. رايگاني افزود: مرجع اعلام تخلفات كارخانه ها و واحدهاي توليدي به سازمان تعزيرات حكومتي، سازمان حمايت از حقوق مصرف كنندگان و توليدكنندگان است چرا كه هر گونه افزايش يا كاهش قيمت كالا منوط به مجوز سازمان حمايت است و ما منتظريم اين سازمان تخلفات در اين زمينه را به ما ارجاع دهد تا رسيدگي كنيم.

 

طاعون در البرز کنترل شد

دیرکل محیط زیست البرز گفت: به آمار تلفات ابتلا به بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک در طالقان اضافه نشده است.فردین حکیمی اظهار کرد: با شیوع بیماری نشخوارکنندگان کوچک در طالقان شاهد تلف شدن 15 راس کل و بز در منطقه بودیم. مأموران محیط زیست با همکاری نیروهای دامپزشکی و جوامع محلی در کوتاه‌ترین زمان نسبت به سوزاندن و امحای بهداشتی لاشه‌ها اقدام کردند.وی افزود: این افراد به طور مستمر در حال پایش منطقه برای شناسایی کانون‌های احتمالی هستند تا بتوانند با اقدامات به موقع از شیوع بیشتر این بیماری جلوگیری کنند.این مسئول توضیح داد: برای جلوگیری از شیوع این بیماری دامپزشکی واکسیناسیون تمام دام‌های این منطقه را در اولویت قرار داده چون طاعون نشخوارکنندگان کوچک یک بیماری ویروسی است و احتمال شیوع در دیگر مناطق حفاظت شده استان و حتی استان‌های همجوار را هم دارد. خوشبختانه با اقدامات صورت گرفته تا کنون مورد جدیدی از تلف شدن دام‌های اهلی و همچین گونه‌های حیات وحش این منطقه گزارش نشده است.

 

پدر خوانده به میز محاکمه رسید

مردی که پس از قتل پسرخوانده و عروسش سرهایشان را حوالی خیابان شیخ بهایی رها کرده بود به زودی در دادگاه کیفری استان تهران محاکمه می‌شود.متهم که مرد ۷۵‌ساله‌ای به نام بهروز و از مأموران نهاد امنیتی ساواک دوران طاغوت است شامگاه هشتم مرداد‌سال قبل پسر خوانده‌اش به نام شهرام و عروسش به نام نرگس را با شلیک گلوله اسلحه شکاری در خانه‌اش حوالی امیر‌آباد به قتل رساند و پس از مثله کردن سر‌های آن‌ها را در زمین خاکی حوالی خیابان شیخ‌بهایی رها کرد.پس از کشف سر‌های بریده در ۱۱‌مردادماه از سوی پلیس، تیمی از کارآگاهان پلیس‌آگاهی به دستور قاضی منافی‌آذر، بازپرس ویژه قتل دادسرای امور جنایی تهران برای رسیدگی وارد عمل شدند و در نهایت پس از بررسی‌های تخصصی موفق به شناسایی قاتل به نام بهروز شدند. متهم پس از دستگیری به قتل پسر خوانده و عروسش اعتراف کرد.

 

عقرب سونامی میلیونی به راه انداخت

سود میلیونی از زهر عقرب ولوله‌ای به راه انداخته، اما غافل از اینکه درآمد وعده داده شده تنها نصیب برگزار کنندگان دوره‌های آموزشی و فروش عقرب می‌شود نه فراگیران.تبلیغ گران‌قیمت بودن هر گرم زهر عقرب  و برآورد ارزش مالی 80 میلیون تومان آن در این گزارش و  تبلیغات آزاد سایت‌های پرورش عقرب  موجب روی آوردن بسیاری از مردم در استان‌های مختلف به جمع‌آوری عقرب، نگهداری و زهرگیری آنها شده است.عقرب‌های بخت برگشته قربانی یک سود میلیاردی از سوی سودجویان شده‌اند. صیادانی در دشت و صحرا به عقرب صید می‌کنند و  هر صید را 3 هزار تومان به برگزار کنندگان  دوره‌های آموزشی می‌فروشند و ماهانه یک سود چند میلیونی به جیب می‌زنند. همان کسانی که ادعای سود میلیونی و آموزش زهرگیری در آموزشگاه‌ها را دارند عقرب‌های ۳هزارتومانی  را از 20 تا 150 هزار تومان به متقاضیان پرورش عقرب می‌فروشند و ماجرای کسب میلیونی همین جا تمام می‌شود و هیچ کدام از فراگیران قادر به فروش زهر عقرب‌های خریداری شده نیست.

 

هک فیس‌بوک اینستا را هم دست به عصا کرد

گزارشی جدید نشان می دهد احتمالا افرادی که حساب فیس بوک شان هک شده، اطلاعات اینستاگرام آنها نیز فاش شده است.فیس بوک اعلام کرده حساب ۵۰ میلیون از کاربران آن هک شده و ۴۰ میلیون کاربر دیگر نیز در معرض خطر هک قرار دارند. اکنون گزارش های جدید نشان می دهد احتمالا حساب کاربری اینستاگرام این افراد نیز هک شده است.چنانچه یکی از این ۵۰ میلیون کاربر از طریق اطلاعات حساب کاربری فیس بوک خود وارد حساب اینستاگرام شده باشد، احتمال دارد هکرها به اینستاگرام او نیز دسترسی داشته باشند.  این درحالی است که به نوشته وب سایت Krebs on Security فقط حساب اینستاگرام این افراد در معرض خطر نیست. احتمالا اطلاعات کاربران در هر خدمت یا وب سایت دیگری که اجازه می دهد افراد با کمک حساب فیس بوک خود وارد شوند، نیز در معرض خطر قرار دارد.

 

گرانی بینایی مردم را هدف گرفت

عضو انجمن اپتومتری ایران با اشاره به اینکه قیمت یک عدسی عینک از ۴۰ هزار تومان به ۱۵۰ تا ۲۰۰ هزار تومان رسیده است،گفت: متأسفانه تجهیزاتی همچون عدسی، فریم عینک و لنزهای تماسی، ارز دولتی به آن اختصاص داده نشده و این مسئله بینایی افراد را تهدید می‌کند. در آستانه هشتمین سمینار اپتومتری ایران و روز جهانی بینایی در ارتباط با تأثیر نوسانات ارزی در وسایل و تجهیزات اپتومتری اظهار داشت: در حال حاضر قیمت اجناسی همچون فریم عینک،‌عدسی عینک و لنزهای تماسی 4 تا 5 برابر شده است و خانواده‌ها زمانی که با مشکل معیشتی مواجه باشند مسائل درمانی را در اولویت خود قرار نمی‌دهند.وی با اشاره به اینکه قیمت یک عدسی عینک از 40 هزار تومان به 150 تا 200 هزار تومان رسیده است، گفت: این مسئله بینایی افراد را تهدید می‌کند از طرفی برخی مبتلا به تنبلی چشم هستند که باید مشکل‌شان سریع درمان شود و استفاده به موقع عینک در پیشگیری از تبعات بعدی بسیار حائز اهمیت است.

 

گداها هم به نجومی بگیران پیوستند

تهران در ۶ ماهه همین امسال با بیش از ۲۴ هزار متکدی، بی‌خانمان، کارتن خواب و معتاد متجاهر اعم از زن و مرد و کودک دست و پنجه نرم کرده است که از سوی ماموران شهرداری تهران در این مدت جمع‌آوری شده‌اند. «علت اصلی به درآمد بالای تکدی گری در تهران برمی‌گردد.» متکدیان در بدترین حالت روزانه 400 - 500 هزار تومان و در بهترین شرایط، برخی از این افراد به عنوان رئیس گروه 9 میلیون تومان درآمد دارند.شهرداری حالا برای هر متکدی، ماهانه حدود 2 میلیون تومان هزینه می‌کند و بیش از یک و نیم میلیارد تومان هم به بیمارستان‌های جنرال تهران بدهکار است.

 

کشور آمار تکان ‌دهنده‌ای از مرگ‌ومیر الکلی منتشر کرد

ظرف ۱۰ سال گذشته اخبار این اتفاقات دائما در رسانه‌ها منتشر شده است. در آذرماه سال ۸۷ مصرف مشروبات تقلبی که دارای ماده سمی متانول بوده، جان ۱۲ نفر را در بندرعباس گرفت. بر اثر این حادثه ۹۲ نفر در بیمارستان شهید محمودی این شهر بستری شده بودند.همچنین در یکی از مهم‌ترین این حوادث، خردادماه سال 92 بود که خبر مسمومیت بیش از 350 نفر از شهروندان شهرستان رفسنجان بر اثر مصرف الکل چوب (متانول) منتشر شد. در آن حادثه 7 نفر جان باختند و 10 نفر دیگر هم بینایی‌شان را از دست دادند. این افراد در واقع میهمانان یک جشن عروسی و یک جشن تولد در رفسنجان بوده‌اند که به صورت گروهی اقدام به مصرف مشروب کرده بودند، غافل از اینکه آنچه آنها مصرف کرده‌اند، ترکیبی از الکل چوب (متانول) و داروهایی چون ترامادول بوده است. دانشگاه علوم پزشکی کرمان همان زمان اعلام کرد که مسمومان و قربانیان عمدتا جوان بوده و زیر 27 سال سن داشته‌اند.خردادماه 95، محمدرضا قدیرزاده، مدیرکل حوزه ریاست سازمان پزشکی قانونی اعلام کرده است، در سال 89، 145 مورد، سال 90، 93 مورد، سال 91، 136 مورد، سال 92، 135 مورد و سال 93، 81 مورد مرگ و میر ناشی از مصرف الکل ارجاعی به پزشکی قانونی در کشور ثبت شده است. این آمار سیر بروز این حوادث در کشور را به روشنی نشان می‌دهد.

 

زیست محیط و جمعیت سونامی سرطان را بر عهده گرفتند

دبیر انجمن رادیوتراپی آنکولوژی ایران با اشاره به اینکه عوامل زیست‌محیطی و تغییر هرم جمعیتی،۲ علت اصلی افزایش شیوع سرطان است،‌ گفت:‌ شاید سونامی کلمه خوشایندی نباشد ولی در دهه‌های آینده با افزایش شیوع سرطان در کشور مواجه خواهیم بود.به دو دلیل اصلی در دهه‌های آینده در کشور با افزایش شیوع سرطان به ویژه سرطان‌های دستگاه گوارش مواجه خواهیم بود.وی افزود: دلیل اول نوع هرم جمعیتی در کشور است که در چند سال اخیر و در آینده این هرم جمعیت از جوانی به سمت میانسالی و پیری پیش رفته و می‌رود و سرطان بیشتر خاص میانسالی و پیری بوده لذا شیوع افزایش سرطان امری طبیعی خواهد بود.دبیر انجمن رادیوتراپی آنکولوژی ایران ادامه  داد: 70 درصد علل سرطان‌ها عوامل زیست‌محیطی و محیطی است و 30 درصد آن مرتبط با مباحث توارث و مسائل داخلی بدن است که خیلی شناخته شده نیست.فودازی در مورد علت دوم بیان داشت: افزایش عوامل خطر محیطی هچون آلودگی‌های زیست‌محیطی و محیطی همچون آلودگی هوا، استعمال دخانیات، تغذیه ناسالم و نوع سبک زندگی که ورزش اندک در آن لحاظ شده از دیگر دلیل افزایش شیوع سرطان شمار می‌رود.وی بیان کرد:‌ چاقی مفرط در کلانشهرها بسیار زیاد شده و به دلیل همه این علت‌ها در دهه‌های آینده با افزایش شیوع سرطان مواجه خواهیم شد که انجام اقدامات پیشگیرانه و آگاهی بخشی به مردم می‌تواند در این زمینه موثر واقع شود.

 

«سند سالمندی» ابلاغ شد

سرپرست وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی با اشاره به برگزاری جلسه شورای ملی سالمندان، از ابلاغ سند سالمندی خبر داد.انوشیروان محسنی بندپی با بیان اینکه سند سالمندی بعد از کش و قوس‌های فراوان و بعد از چندین سال برای اجرا ابلاغ شده است افزود: شورای ملی سالمندان دو کار گروه شامل کارگروه امنیت و سلامت غذایی سالمندان و کارگروه شورای عالی رفاه و تامین اجتماعی تشکیل ‌داده است.بندپی با اشاره به تقسیم بندی جمعیت کشورها به سه گروه سنی توضیح داد: کشورهایی که ۷ تا ۱۴ درصد از جمعیت کشور شان سالمند باشند در گروه اول، قرار داشتن ۱۴ تا ۲۱ درصد از جمعیت در این سنین در گروه دوم و کشورهایی که بیش از ۲۱ درصد از جمعیت آن در سنین سالمندی قرار داشته باشند در گروه سوم قرار می‌گیرند.

 

پلیس درباره ارز و طلای خانگی هشدار داد

رئیس مرکز اطلاع‌رسانی پلیس آگاهی تهران بزرگ نسبت به نگهداری سکه، طلا و ارز در منازل شهروندان هشدار داد.سرهنگ بابک نمک‌شناس با اشاره به شرایط اقتصادی حاکم بر کشور و تمایل برخی از شهروندان برای تبدیل دارایی خود به طلا و ارز اظهار کرد: این موضوع باعث شده تا برخی از مجرمان به سمت سرقت از منازل گرایش پیدا کنند که در همین راستا لازم است شهروندان از نگهداری غیراصولی و ناایمن این اقلام در خانه‌ها و منازل خود پرهیز کنند.وی با بیان اینکه منازل به هیچ عنوان محل مناسبی برای نگهداری از طلا و ارز نیستند، گفت: بهترین محل برای نگهداری این موارد صندوق‌های امانت بانک‌هاست و بهتر است شهروندان اگر چنین اقلامی را در خانه دارند، آن را به صندوق امانات بانک‌ها بسپارند و برای نگهداری از ارز نیز توصیه می‌کنیم نگهداری این ارزها در حساب‌های ارزی است.وی همچنین از خانواده‌ها خواست که کودکان خود را با طلا و جواهرات زیاد و تنها در خیابان‌ها و معابر رها نکنند.

 

کشور با 4 استان رکورد خشکسالی را زد

رئیس مرکز ملی خشکسالی و مدیریت بحران سازمان هواشناسی در آخرین گزارش مربوط به خشکسالی، وضعیت ایران را از لحاظ مساحت و جمعیت تحت تاثیر خشکسالی تشریح کرد و نسبت به خشکسالی‌های درازمدت در برخی استان‌ها از جمله قم، کهگیلویه و بویراحمد، خوزستان و چهارمحال و بختیاری هشدار داد.صادق ضیائیان با اشاره به آخرین وضعیت خشکسالی کشور در بازه طولانی‌مدت اظهار کرد: بر اساس شاخص SPEI  ده ساله حدود ۹۷ درصد مساحت ایران درگیر درجات مختلف خشکسالی است. بررسی‌های نشان می‌دهد که از این میزان، ۴.۶ درصد خشکسالی ضعیف، ۲۲ درصد خشکسالی متوسط، ۵۴ خشکسالی شدید و ۱۷.۲ خشکسالی بسیار شدید است.

 

مشروبات الکلی روی دیگر مستی را رو کرد

یک روانپزشک تاثیرات مصرف مشروبات الکلی بر افراد را تشریح کرد: مصرف مشروبات الکلی بر بدن انسان تاثیرات زیان‌باری می‌گذارد که باعث ایجاد بیماری های قلبی، نارسایی های قلبی، ریوی، اختلال در گردش خون، و حتی گاهی منجر به مرگ می‌شود. همچنین از لحاظ علمی ثابت شده که برخی از سرطان‌ها مثل حلق، گلو، کبد، روده و پستان تحت تاثیر مصرف این مواد ایجاد می‌شوند. مصرف مواد الکلی موجب سقط جنین و ناباروری نیز می‌شود.این روانپزشک با بیان اینکه مصرف مشروبات الکلی تاثیر زیادی بر سلامت روان افراد دارد و روان افراد را به طور مستقیم تحت تاثیر قرار می‌دهد، گفت بر اثر مصرف این مواد سطح هوشیاری افراد کاهش یافته و خود آگاهی کم می‌شود و قدرت تفکر و پاسخگویی و واکنس نشان دادن فرد نسبت به مسائل به طرز قابل توجهی کاهش پیدا می‌کند و افراد تحت تاثیر این مواد دست به انجام اعمالی می‌زنند که اگر در شرایط عادی و آگاهانه بودند این اعمال را انجام نمی‌دادند در واقع می‌توان گفت که مصرف مشروبات الکلی باعث تضعیف حواس می شود و پاسخ دهی عصبی را کاهش می‌دهد؛ همچنین ریسک وابستگی افراد به مشروبات الکلی بسیار بالاست و این ماده باعث ایجاد اعتیاد و به اصطلاح "الکلی شدن" می‌شود و در شرایطی که افراد دسترسی خورد را به این ماده از دست می‌دهند بسیار عصبی شده و ممکن است دست به انجام اعمالی بزنند که ناآگاهانه و خطرناک باشد.خطیبی افزود: دوری از این مواد در افرادی که به این ماده اعتیاد پیدا می‌کنند، باعث اختلال عصبی، اضطراب، بی‌خوابی، سردرد، انجام واکنش‌های خطرناک و پرخاشگری و ... می‌شود.

 

گرد سالمندی روی جمعیت کشور نشست

رئیس انجمن مددکاری کشور با اشاره به افزایش نرخ سالمندی در کشور براساس آخرین سرشماری انجام شده گفت: پیش‌بینی می‌شود تا سال ۲۰۵۰ به ازای هر ۳ نفر یک سالمند در کشور وجود داشته باشد.سید حسن موسوی با بیان اینکه براساس آمار های سرشماری اخیر نسبت به ۵ سال قبل تعداد سالمندان در کشور رو به افزایش است، اظهار کرد: گفته می‌شود حدود ۸.۵ درصد جمعیت کشور بالای ۶۰ سال سن دارند و پیش‌بینی می‌شود که تا سال ۲۰۵۰ با همین نرخ باروری، به ازای هر ۳ نفر ، یک سالمند داشته باشیم درحالی که به نظر می‌رسد جامعه برای ورود جمعیت سالمندان آماده نیست.موسوی چلک با تاکید بر اینکه نمی‌توانیم سالمندان را از تقویم زندگی مان حذف کنیم، بنابراین نظام تأمین اجتماعی باید به گونه‌ای باشد که حداقل دغدغه‌های سالمندان، مثل دسترسی به خدمات و مراقبت‌ها تامین شود، تصریح کرد: اگرچه سرمایه‌ها و ظرفیت‌ها در حوزه سالمندی محدود است ولی اگر به دنبال سالمندان با نشاط هستیم باید از قبل ۶۰ سالگی برایشان برنامه ریزی کنیم.

 

انگلیس برای بی‌خوابی راهکار دیجیتالیِ داد

سرویس سلامت همگانی انگلیس (NHS) از ارائه رایگان "اپلیکیشن بی‌خوابی" به افرادی که دچار اختلال خواب هستند، خبر داد.قرار است سرویس سلامت همگانی انگلیس درمان رایگانی را از طریق تلفن‌های هوشمند در اختیار میلیون‌ها نفر قرار دهد که به اختلال خواب دچار هستند.این برنامه به شکل پایلوت در مناطقی از این کشور اجرا شده که بر اساس آن بیماران این اپلیکیشن را که با نام "قرص دیجیتال خواب‌آور" شناخته شده دانلود می‌کنند. در این روش تکنیک‌های رفتار درمانی شناختی  و ردیابی خواب به کار گرفته شده و به افراد مبتلا به بی‌خوابی‌های مزمن کمک می‌کند تا به بهترین الگوی خواب دست پیدا کنند.به گزارش روزنامه تلگراف، به گفته متخصصان انگلیسی حدود یک پنجم از بزرگسالان در این کشور در دوره‌ای از زندگی خود دچار بی‌خوابی مزمن می‌شوند که عمدتا مصرف دارو برای آنان تجویز می‌شود. هرچند، این داروها با عوارض جانبی برای بیمار به همراه هستند.

 

اندونزی دست به دامان گور های دسته جمعی شد

رسانه‌های اندونزی از آماده‌سازی گورهای جمعی برای دفن قربانیان حادثه زلزله و سونامی مهیب در این کشور خبر دادند. بنابر اعلام رسانه‌های محلی در حالی گورهای جمعی برای دفن قربانیان این حادثه طبیعی در اندونزی در حال آماده‌سازی است که نیاز به تجهیزات سنگین به منظور بیرون کشیدن قربانیان و بازماندگان احتمالی این حادثه همچنان باقیست.مقامات اندونزی با گذشت حدود سه روز از زلزله ۷.۵ ریشتری در این کشور شمار تلفات این حادثه را بیش از ۸۰۰ تن اعلام کرده‌اند که بیشتر آنان از شهر «پالو» بوده‌اند. همچنین انتظار می‌رود با پیشروی نیروهای جستجوگر به مناطق دوردست شمار تلفات زمین لرزه و سونامی افزایش پیدا کند.گور جمعی که در شهر پالو برای ۳۰۰ قربانی در نظر گرفته شده در ابعاد ۱۰ متر در ۱۰۰ متر است و در صورت نیاز امکان بزرگ کردن آن وجود دارد. مرکز مدیریت بحران اندونزی شمار تلفات این حادثه را ۸۳۲ تن اعلام کرد. با این حال گفته شده تلفات این حادثه افزایش پیدا خواهد کرد چرا که بسیاری از اجساد همچنان در میان آوار مانده‌اند و دسترسی به بسیاری از قربانیان امکانپذیر نیست.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha