جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
قرآن

حوزه/ در آیه ۱۳ سوره آل عمران مى‏ خوانیم كه كفّار، مسلمانان را دو برابر دیدند؛ «یرونهم مثلیهم» در حالى كه در آیه ۴۴ سوره انفال مى ‏خوانیم: مسلمانان در چشم كفّار كم جلوه كردند؛ «یقلّلكم فى اعینهم» چگونه چنین چیزى ممكن است؟

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، استاد محسن قرائتی در تفسیر نور به ارائه «نکات ناب» و «پیام های زیبای آیات قرآن کریم» پرداخته که این خبرگزاری ضمن انتشار سلسله ای تفسیر این آیات در قالب مجموعه «قطره ای از دریا»، در این نوشتار آیه 13 سوره مبارکه آل عمران را ارائه می نماید.

* آيه               

قَدْ کانَ لَکُمْ آيَةٌ في‏ فِئَتَيْنِ الْتَقَتا فِئَةٌ تُقاتِلُ في‏ سَبيلِ اللَّهِ وَ أُخْري‏ کافِرَةٌ يَرَوْنَهُمْ مِثْلَيْهِمْ رَأْيَ الْعَيْنِ وَ اللَّهُ يُؤَيِّدُ بِنَصْرِهِ مَنْ يَشاءُ إِنَّ في‏ ذلِکَ لَعِبْرَةً لِأُولِي الْأَبْصارِ

* ترجمه                      

به یقین در دو گروهى كه (در جنگ بدر) با هم روبرو شدند، براى شما نشانه (و درس عبرتى) بود. گروهى در راه خدا نبرد مى‏ كردند و گروه دیگر كه كافر بودند (در راه شیطان و هوس خود.) كفّار به چشم خود مسلمانان را دو برابر مى‏ دیدند (و این عاملى براى ترس آنان مى‏ شد) و خداوند هر كس را بخواهد به یارى خود تأیید مى ‏كند. همانا در این امر براى اهل ‏بینش، پند و عبرت است.

* نکته ها                     

این آیه مربوط به جنگ بدر است كه دو گروهِ مسلمانان و كفّار در برابر یكدیگر قرار گرفتند. در این نبرد تعداد مسلمانان سیصد و سیزده نفر بود كه هفتاد و هفت نفر آنها از مهاجرین و دویست و سى و شش نفر از انصار بودند. پرچمدار مهاجرین حضرت على علیه السلام و پرچمدار انصار سعد بن عباده بود. مسلمانان هفتاد شتر، دو اسب، شش زره و هشت شمشیر داشتند، ولى لشكر كفر بیش از هزار رزمنده و صد اسب ‏سوار داشت. مسلمانان در آن جنگ با دادن بیست و دو شهید (14 نفر از مهاجرین و 8  نفر از انصار) بر دشمن كافر با 70 كشته و70 اسیر پیروز شدند.

جنگ بدر با پیش بینى قبلى انجام نشد. هدف، مصادره اموال كفّار به تلافى مصادره‏ ى اموال مسلمین مهاجر از مكّه بود كه به جنگ و برخورد نظامى انجامید. «فى فئتین التقتا»

سؤال: در این آیه مى‏ خوانیم كه كفّار، مسلمانان را دو برابر دیدند؛ «یرونهم مثلیهم» در حالى كه در آیه 44 سوره انفال مى ‏خوانیم: مسلمانان در چشم كفّار كم جلوه كردند؛ «یقلّلكم فى اعینهم» چگونه چنین چیزى ممكن است؟

پاسخ: در آغاز جنگ، مسلمین را كم دیدند تا جرأت هجوم پیدا كنند و از كفّار مكّه كمك نخواهند، ولى در هنگام جنگ، آنان را زیادى دیدند و خود را باختند. بنابراین كم دیدن و زیاد دیدن در دو مرحله و دو زمان بود، لذا تناقضى نیست. [تفسیر صافى]

* پيام ها                      

1- هدف جنگ باید خدا و دین خدا باشد. «فى سبیل اللّه»

2- رزمندگان مسلمان داراى یك هدف هستند. «فئة تقاتل فى سبیل اللّه» (ولى رزمندگان كافر هركدام براى هدفى به جنگ آمده ‏اند.)

3- آنجا كه خدا بخواهد دیدها، برداشت‏ ها و افكار عوض مى ‏شود. با همین چشم همین جمعیّت را دو برابر مى ‏بیند. «یرونهم مثلیهم رأى العین»

4- یكى از امدادهاى غیبى، ایجاد رُعب در دل دشمنان است. «یرونهم مثلیهم... و اللّه یؤیّد»

5- جنگ بدر نشان داد كه اراده خداوند بر اراده خلق، غالب و تنها امكانات مادّى، عامل پیروزى نیست. «یؤیّد بنصره من یشاء»

6- گرچه خداوند هر كس را بخواهد یارى مى ‏كند؛ «من یشاء» ولى شرط یارى آن است كه مردم در مقام نصرت دین او بپاخیزند.[*] «فى سبیل اللّه»

7- هدف از بیان تاریخ باید عبرت و پندگیرى باشد. «لعبرة»

8- گرچه حوادث براى همه مایه ‏ى پند و عبرت است؛ «كان لكم آیة» ولى درس گرفتن از نشانه ‏ها، بصیرت و بینش مى ‏خواهد. «لعبرة لأولى الأبصار»

9- كسانى كه از جنگ بدر درس نگیرند، صاحب بصیرت نیستند. «لعبرة لاولى الابصار»

*) در جاى دیگر نیز مى ‏فرماید: «ان تنصروا اللّه ینصركم» محمّد، 7

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha