پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ |۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 18, 2024
گزیده اخبار

حوزه/ چشم انداز برترین اخبار ایران و جهان در ۲۴ ساعت گذشته، با گزینش اهمّ رویدادهای سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی از رسانه های مختلف در بسته‌ی خبری صبحگاهی تقدیم حضور کاربران محترم «خبرگزاری حوزه» می‌گردد،انتظار داریم با ارائه نظرات ارزشمند شما فرهیختگان گرامی، پویش روزافزون آن را شاهد باشیم.

 

گاردین پشت پرده سری اینترنشنال را افشا کرد

نشریه گاردین  با بیان اینکه نهاد ناظر بر رسانه‌های انگلیس، درباره اقدام شبکه تلویزیونی ایران اینتر نشنال به دلیل مصاحبه با سخنگوی یک گروه افراطی جدایی‌طلب که از حمله تروریستی به شهر اهواز تمجید کرد تحقیق می‌کند، افشا کرد بودجه 250 میلیون دلاری این شبکه تلویزیونی را عربستان تامین می کند. این نشریه انگلیسی با اشاره به ارتباط مالی ایران اینترنشنال و عربستان سعودی افزود: بسیاری از ایرانیان مصاحبه ایران اینترنشنال با سخنگوی گروهک تروریستی الاحوازیه را به گفت‌وگو با سخنگوی داعش پس از حمله تروریستی در غرب تشبیه کرده‌اند. گاردین در ادامه توضیح داد که ایران اینترنشنال در ماه می سال 2017 پیش از انتخابات ریاست جمهوری ایران آغاز به کار کرد و در قیاس با شبکه‌های بی.بی.سی فارسی و 'من و تو' دستمزد مناسبی پرداخت می‌کند. مدیریت شبکه برعهدهٔ شرکتی به نام گلوبال مدیا سیرکولیتینگ است که یک تبعهٔ عربستان سعودی به نام عادل العبدالکریم مالک آن است.گاردین نوشت: یک منبع آگاه که درگذشته با محمدبن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی همکاری داشته، عنوان کرد که بودجه ایران اینترنشنال از دربارسلطنتی سعودی تأمین می‌شود که در حدود 250 میلیون دلار تخمین زده می‌شود.

 

پیش بینی های ترامپ با سقوط دلار به بن بست رسید

روند کاهشی سقوط ارزش دلار در برابر ریال ایرانی بیش از هر چیز نشان از اشتباه محاسباتی ترامپ درخصوص تاثیر تحریم ها علیه ایران دارددرحالی که روند افزایشی قیمت دلار در ایران را آمریکا متاثر از تهدیدات و تضییقات آمریکایی علیه جمهوری اسلامی ارزیابی میکردند و امیدوار بودند با شروع دور دوم بازگشت تحریم های امریکا، اوضاع اقتصادی ایران را در نابودی کامل ببینند روند کاهشی ارزش دلار دربرابر ریال ایرانی  که ازدیروز اغاز شده است نشان داد برای مرحله دوم تحریمها درحقیقت دستان دولت ترامپ کاملا خالی است در اینکه در این سقوط قیمت دلار چه عامل یاعواملی دخیل بوده اند دیدگاههای مختلفی ارائه شده است؛ برخی ازنگاه ایران به "ای اف تی اف"سخن گفته اند، برخی آن را به پیامهای موشکی ایران  به مقر داعش دردیر الزور نسبت داده اند، برخی دیگر نا امن شدن سرمایه گذاری درامارات را علت این مساله برشمرده اند و بلاخره گروههایی ترجیح داده اند تا سقوط ارزش دلار را با عدم استقبال جهانی از تحریمهای آمریکا نسبت به ایران وتوسعه همکاریهای ایران اروپا تفسیر کنند؛ صرف نظر از میزان صحت هریک از این تحلیلها واقعیت ان است که جمهوری اسلامی تصمیم ندارد بهیچ وجه ازاقتدار منطقه ای خود وحمایت ازمحور مقاومت کوتاه بیاید ودرعین حال برنامه های اصلاح اقتصادی جدید خود را درشرایط جدید درحال به بارنشستن میداند.

 

آنکارا دست یهود را در خون اقتصاد ایران رو کرد

درپی تحقیقات دستگاه قضایی و امنیتی ترکیه مشخص شد که عده‌ای در این کشور با جمع‌آوری نزدیک به نیم میلیارد دلار ارز از بازار ایران، آنها را به حساب یهودیان ایرانی ساکن در آمریکا منتقل کرده‌اند.دادستانی ترکیه امروز برای 417 نفر به اتهام پولشویی و انتقال 2.5 میلیارد لیر (419 میلیون دلار) به خارج از این کشور حکم بازداشت صادر کرده بود. بر اساس تحقیقات، این پول‌ها به حساب‌های چند ایرانی ساکن در آمریکا به صورت غیرقانونی منتقل شده بودند.شبکه «هابرترک» ساعاتی پس از انتشار این خبر، اعلام کرد که این افراد با جمع‌آوری دلار از بازار ارز ایران و بردن آنها به ترکیه، نهایتا این نیم میلیارد دلار را به 28,088 حساب متعلق به یهودیان ایرانی در ایالات متحده انتقال داده‌اند.برخی منابع هم مدعی‌اند که مقداری از این مبالغ برای گروه‌های تروریستی از جمله پ.ک.ک و سازمان گولن برای اجرا عملیات‌های خرابکارانه در ایران و ترکیه جمع‌آوری و منتقل شده بود. طی چند روز قبل نیز شاهد برخی تلاش‌ها برای ایجاد ناآرامی و ناامنی در ایران و ترکیه بودیم.

 

باز هم سیاهی روی ذغال معاند ها ماند

صدای آمریکا از بین حدود ۹۰ خبری که بسیاری از آن‌ها علیه جمهوری اسلامی بود تنها به یک گزارش از فضای مجازی درباره نظر مردم درباره کاهش قیمت ارز، بسنده کرد.در روز‌هایی که وضعیت اقتصادی ایران، روز‌های سختی را پشت سرمی‌گذاشت، این رسانه‌های ضدانقلاب بذر ناامیدی را در دل مردم کاشتند، اما از روز گذشته که سقوط آزاد دلار آغاز شده، بسیاری از این رسانه‌ها سکوت اختیار کردند.به طور مثال بی‌بی‌سی فارسی که دائم کوچکترین گرانی ارز و سکه را منتشر می‌کرد، ساعت‌ها پس از پایین آمدن قیمت سکه خبری را منتشر نکرد. به طوری که مورد انتقاد بسیاری از کاربران هم قرار گرفت.نکته دیگر آنکه آمدنیوز، حتی دوربین مخفی منتشر شده در خبرگزاری فارس (اینجا) را که دلالان در آن به کاهش چندهزارتومانی دلار در روز‌های آینده اعتراف کردند را تقطیع و با تیتر «اعتراف دلال به افزایش دلار تا ۲۵ هزارتومان» منتشر کرد.به نظر می‌رسد رسانه‌های ضدانقلاب در این عرصه‌های سخت اقتصادی بار دیگر عنادشان را با جمهوری اسلامی ایران نشان دادند و به نوعی تاکید کردند که ثبات اقتصادی مردم ایران را نمی‌توانند تحمل کنند.

 

نخبگان علمی جذب تانک ها شدند

فرمانده نیروی زمینی ارتش گفت: تمامی تجهیزات و ماشین آلات مورد استفاده در نیروی زمینی در حال حاضر با تکیه بر بومی سازی قطعات مصرفی اورهال شده‌اند.امیر کیومرث حیدری فرمانده نیروی زمینی ارتش در بازدید از کارخانجات تانک سازی شهرستان مسجد سلیمان اظهار داشت: اولویت کارخانجات تانک سازی نیروی زمینی ارتش دستیابی به خودکفایی در تولید و تعمیر قطعات مورد نیاز تانک های این نیرو است که حضور و فعالیت متخصصان در این صنعت گام های مهمی را برای نیروی زمینی ارتش به همراه داشته است. فرمانده نیروی زمینی ارتش با تاکید بر اینکه فرآیند فعالیت در کارخانجات تانک سازی بر پایه علم و فناوری طراحی شده است، ادامه داد: در کارخانجات تانک سازی نیروی زمینی ارتش علاوه بر متخصصان این نیرو از نخبگان علمی و متخصصان حوزه های دانش بنیان بهره گرفته می شود.حیدری تاکید کرد: نیروی زمینی ارتش در حال حاضر به رشد و بالندگی مطلوبی در حوزه های صنعت قطعه سازی دست یافته است.

 

بانک ها جای صرافی ها را گرفتند

بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران در اطلاعیه ای از تمام بانک های مجاز به عملیات ارزی خواست، نسبت به خرید ارز از مردم اقدام کنند.به گزارش روابط عمومی بانک مرکزی، این بانک همچنین با اشاره به تمایل مردم به فروش ارزهای خود و امتناع دلالان ارز و برخی صرافی ها از خرید ارز، طی این اطلاعیه از مردم خواست با مراجعه به شعب ارزی بانک های دارای مجوز عملیات ارزی، نسبت به فروش ارزهای خود به قیمت اعلامی اقدام کنند.

 

پاریس دارایی‌های وزارت اطلاعات ایران را تهدید کرد

خبرگزاری فرانسه از تصمیم دولت این کشور برای مسدود کردن دارایی‌های وزارت اطلاعات ایران در این کشور خبر داد.بنابر گزارش رادیو فرانسه، این تصمیم پس از آن اعلام شد که صبح امروز سه‌شنبه، پلیس فرانسه یک انجمن مربوط به مسلمانان به نام مرکز «زهرا» و خانه‌های اعضای این انجمن را به اتهام مقابله با تروریسم مورد بازرسی قرار داد. این عملیات که حدود 200 نفر از نیروهای پلیس در آن شرکت داشتند، حدود ساعت 6 صبح اجرا شد و علاوه بر محل انجمن، خانه‌های 12 نفر از اعضا در محلی که نزدیک کاله واقع درشمال فرانسه است،  صورت گرفت.گزارش‌ها حاکی از این است که یازده‌ نفر دستگیر شده‌اند. مرکز زهرا یک نهاد شیعی است که به دلیل فعالیت‌های ضد صهیونیستی شهرت دارد. این گزارش می‌گوید که پلیس فرانسه با ادعای ارتباط این افراد با ایران آنها را بازداشت کرده است.در بیانیه‌ای که به همین منظور منتشر شده ادعا شده است: «این عملیات برای مقابله با تروریسم صورت گرفته است.»

 

دستور فوری برای گران فروش ها صادر شد

طبق بخشنامه روزهای اخیر یک نهاد نظارتی به تعدادی از سازمان ها و تشکل های فعال در زمینه توزیع اقلام روزمره مورد نیاز جامعه، با اشاره به وصول گزارش هایی در زمینه مهم ترین تخلفات رخ داده طی ماه های اخیر، متذکر شده ضمن گزارش فوری هرگونه اقدام غیرقانونی در حوزه گران فروشی شامل مخدوش کردن قیمت درج شده، نصب برچسب قیمت جدید یا درج نکردن قیمت مصرف کننده، موضوع به عنوان یک تخلف، در اختیار نهادهای قانونی قرار بگیرد تا با سودجویان برخورد قانونی شود.

 

نرخ پیری در کشور صعودی شد

1 اکتبر مصادف با 9 مهر به عنوان روز جهانی سالمندان نامگذاری شده است. سازمان بهداشت جهانی همه ساله شعاری را برای این روز در نظر می گیرد، بر این اساس شعار جهانی امسال " تحکیم حقوق سالمندان" نام گذاری شده است. بر اساس سرشماری 1395 از جمعیت 79 میلیونی کشور 7414091 نفر یعنی 9.28 درصد سالمند هستند. پیش بینی می شود که درصد سالمندان ایران تا سال 2025 میلادی یعنی 7 سال دیگر به 10 و تا 2050 یعنی 32 سال دیگر به بیش از 30 درصد برسد. بر اساس این پیش بینی در سال 2050 درصد جمعیت سالمند در ایران از میانگین جهان و آسیا بیشتر و از هر سه نفر، یک نفر سالمند خواهد بود. مراقبت ها در دو سطح غیر پزشک و پزشک در خانه های بهداشت، پایگاه سلامت و مراکز جامع سلامت ارایه می گردد. این مراقبت ها شامل ارزیابی و تشخیص و درمان اختلالات فشارخون (افزایش فشارخون و افت فشارخون وضعیتی)، اختلالات چربی خون، سوء تغذیه (چاقی، لاغری)، دیابت، افسردگی، سقوط و عدم تعادل است.

 

مهریه سکه را آزاد نکرد

یک وکیل دادگستری گفت: حذف سکه از مهریه امکان پذیر نیست و دخالت دولت یا قانونگذار در این زمینه هم کارآمد نیست لذا بهتر است ما زندگی زوجین را بیمه کنیم.عباس تدین با اشاره به مطرح شدن حذف سکه از مهریه، گفت: نوع مهریه در اختیار شهروندان و مردم است و دخالت دولت یا قانونگذار در این زمینه کارآمد نیست. اینکه بخواهیم بگوییم که زوجین دیگر نمی توانند سکه را به عنوان مهریه در نظر بگیرند، امکان پذیر نیست زیرا ممکن است طرفین به جای سکه بخواهند الماس یا دلار انتخاب کنند لذا این کار حذف صورت مساله است تا حذف مشکل.وی تصریح کرد: مهریه توافقی است بین دونفر که می خواهند با هم زندگی کنند و عرف هم بیشتر آن را در بحث سکه برقرار کرده است والا اینکه قانون نویسی کنیم که فلان چیز جزء مهریه باشد یا نباشد در عمل امکان پذیر نیست.این وکیل دادگستری در پایان گفت: در غرب هم بحث این است که تضمیناتی برای چگونگی اداره زندگی مشترک و آینده زندگی زوجین در نظر گرفته‌اند که برای ما هم قابل الگوبرداری است.

 

شمارش معکوس برای رای دیوان لاهه شروع شد

دیوان دادگستری بین المللی فردا 11 مهر رای خود در مورد اتهام نقض معاهده مودت دوجانبه از سوی آمریکا و درخواست ایران برای صدور قرار موقت را صادر می کند.محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران روز دوشنبه 25 تیرماه جاری اعلام کرد که ایران از آمریکا به دلیل 'نقض عهدنامه مودت و روابط اقتصادی و حقوق کنسولی بین دو کشور در سال 1955' شکایت کرده و جمهوری اسلامی ایران بر همین مبنا دادخواستی را به دبیرخانه دیوان لاهه تسلیم کرده است.وکلای ایران آمریکا را متهم کردند که با خروج از برجام، پیمان مودت را نقض کرده و از دادگاه خواستند تا دستور موقت تعلیق تحریم های آمریکا و خودداری از اعمال تحریم های دیگر را در کنار صدور دوباره مجوز خرید قطعات و هواپیما صادر کرده و آمریکا از تکرار چنین اقداماتی خودداری نماید.

 

تابلوی تسه ها سبز شد

در حالی که هفته گذشته به دلیل افزایش بهای مسکن و کاهش تقاضای خرید، نرخ اوراق تسهیلات مسکن به ۵۵ هزار تومان رسیده بود، با افزایش تقاضا در بورس، تسه نیز به کانال ۶۵ هزار تومانی بازگشت.در حالی که در روزهای پایانی هفته نخست مهرماه و هفته دوم آن، بازار اوراق گواهی حق تقدم تسهیلات مسکن با کاهش تقاضای خرید این برگه ها مواجه شده و درنتیجه هم نرخ این برگه ها و هم تعداد برگه های معامله شده روند نزولی در پیش گرفته بود، با آغاز کوچ سفته بازان و دلالان از بازارهای ارز و طلا به بازار سرمایه، نرخ این برگه ها نیز روند کند افزایشی در پیش گرفت و سبب شد تا تابلوی اوراق تسهیلات مسکن تقریبا در همه نمادها سبزپوش شود؛ ضمن اینکه از نظر حجم و تعداد برگه ها هم شاهد روند افزایشی هستیم.خاطرنشان می شود گرانترین اوراق تسهیلات مسکن در معاملات امروز بازار سرمایه در سه نماد «۹۷۰۳» (اوراق تسهیلات مسکن صادره در خرداد امسال)، «۹۷۰۱» (اوراق تسهیلات مسکن صادره در فروردین سال جاری) و «تسه ۰۷۰۴» (اوراق تسهیلات مسکن صادره در تیر ماه ۹۷) بود که در کانال ۶۵ هزار تومانی به مشتریان عرضه شدند.از نظر تعداد برگه های مورد معامله در معاملات امروز بازار اوراق تسهیلات مسکن هم نسبت به حجم خرید و فروش روزهای پایانی هفته گذشته ، روند افزایشی مشاهده می شود؛ به گونه ای که تنها در چند نماد (تسه ۸۹۶۰۲ و تسه ۹۶۰۳ (اوراق تسهیلات مسکن صادره در اردیبهشت و خرداد سال گذشته)) تعداد برگه های معامله شده کمتر از ۱۰۰ برگه بود و در تعدادی از نمادها هم بین ۲۰۰ تا ۸۰۰ برگه خرید و فروش شد.

 

آژانس علیه شوی نتانیاهو واکنش نشان داد

دبیرکل آژانس انرژی اتمی در واکنش به نمایش نخستوزیر رژیم صهیونیستی در سازمان ملل؛ از استقلال رای آژانس به عنوان یکی از اولویت‌های خود یاد کرد.آژانس بین‌المللی انرژی اتمی امروز سه‌شنبه در پاسخ آشکار به ادعای اخیر بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی مبنی بر وجود زرادخانه هسته‌ای مخفی در ایران، بر اهمیت استقلال این نهاد تاکید کرد.در همین‌ راستا، «یوکیا آمانو» مدیرکل آژانس انرژی اتمی در بیانیه‌ای اعلام کرد: آژانس تنها در صورت نیاز بازرسین خود را به سایت‌های (مورد نظر) می‌فرستد. آژانس همه پادمان‌های مرتبط با اطلاعات موجود را استفاده می‌کند اما هیچ اطلاعاتی را برحسب ظاهر نمی‌پذیرد.وی می‌افزاید: در راستای حفظ اعتبار، استقلال آژانس در رابطه با اجرای فعالیت‌های راستی‌آزمایی از اولویت برخوردار است. همه اطلاعات به‌ دست‌آمده از جمله آنهایی که از سوی طرف سوم ارائه می‌شود، به دقت بررسی شده و همراه با سایر اطلاعات ارزیابی می‌شود.

 

سونامی گرد و غبارها در اصفهان خاموش نشد

گفته های سرپرست معاونت نظارت و پایش اداره کل حفاظت محیط زیست استان اصفهان به  خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان،در باره مشکلات تالاب گاوخونی قابل تامل است : « هرچند اقلیم خشک فلات مرکزی ایران ، کمبود بارش‌ها و خشکسالی‌های پی‌در‌پی از جمله عوامل موثر در به وجود آمدن وضعیت بحرانی زاینده‌رود است اما نکته مهم این جاست که هر رودخانه‌ای ، دبی و حجم آبِ محدودی دارد که استفاده‌ی بیش از حد آن منجر به خشکی رودخانه و تالاب انتهایی آن شده و این فرایند در صورت تغییر نکردن شرایط ، بحرانی‌تر و در نتیجه به کانون گرد و غبار تبدیل می‌شود که تبعات اقتصادی ، اجتماعی ، زیست محیطی بهداشت گسترده‌ای دارد».به گفته حسین اکبری ، به طور معمول گرد و غبارها با آلودگی شهرها از جمله سرب مخلوط و به گرد و غبار سمی مبدل می‌شود ، وضعیت کنونی گرد و غبار نشانه‌ای از ایجاد بحران در آینده است ؛ در واقع گاوخونی اکنون به یک کانون بحرانی نیمه خواب شبیه است که به محض بیدار شدن طغیان می‌کند و در آن زمان خسارت‌های ایجاد شده به هیچ عنوان قابل جبران نیست.

 

عراق محاصره تهران را شکست

در محاصره ایران مستقیم یا غیر مستقیم شرکت نمی‌کنیم.ابراهیم جعفری گفت در پاسخ به سوالی درباره اینکه آیا بغداد به تحریم‌های آمریکا علیه ایران پایبند است، گفت: عراق حقایق جغرافیایی با کشورهای همسایه را در نظر دارد و خود را از دخالت در حاکمیت آنها دور نگه می‌دارد و در فراهم کردن بستر برای کشاندن منطقه به سوی جنگ‌ها سهیم نمی‌کند. ما کشوری دارای قانون اساسی هستیم و پارلمان داریم. یک تصمیم در کشور ما با عبور از چندین مرحله و حلقه اتخاذ می‌شود اما ما در هیچ محاصره‌ای مستقیم یا غیرمستقیم مشارکت نمی‌کنیم.ابراهیم الجعفری تصریح کرد: عراق دارای تجربه محاصره در دهه آخر قرن 20 از سالهای 1990 تا 2003 است. ما می‌دانیم محاصره به چه معناست و حاکمیت را تضعیف نمی‌کند و تنها روی ملت و بخش‌های مختلف جامعه تاثیر می‌گذارد.ما همه این امور را درک می‌کنیم و خطوط قرمزی داریم. زمانی که این خطوط قرمز ما رعایت نشود و به عمق بشریت در هر کشوری وارد شود، ما آن را نمی‌پذیریم. انسان و کودک، هویتی جهانی است و ما با کودکان و سالمندان در هر جای جهان همراهیم لذا نمی‌پذیریم که به این مردم آسیب و ضرری وارد شود.

کشورهای جهان در میدان مشق تهران خیمه زدند

معاون سازمان میراث فرهنگی با تشریح نمایشگاه ــ موزه آثار باستان‌شناسی و هنر سرزمین هلند به‌روایت موزه درنتس از توسعه میدان مشق و موزه ملی برای ایجاد موزه دائمی کشورهای جهان خبر داد. معاون سازمان میراث فرهنگی با اشاره به اینکه نمایشگاه ــ موزه آثار باستان‌شناسی و هنر سرزمین هلند به‌روایت موزه درنتس باعث آشنایی بیشتر ایرانیان با فرهنگ اروپایی می‌شود، عنوان کرد: یکی از مهمترین آثار نمایشگاه ــ موزه آثار باستان‌شناسی و هنر سرزمین هلند به‌روایت موزه درنتس دارای قدمتی بالغ بر 50 هزار سال است.طالبیان همچنین خاطرنشان کرد: متعاقباً با استقبال موزه‌های جهان برای برپایی نمایشگاههای موزه‌ای؛ مسلماً در فرآیند پیشِ‌رو شاهد توسعه میدان مشق و موزه ملی خواهیم بود.

 

فواره ارزی به حوض اقتصاد برگشت

نایب رییس مجلس گفت:قیمت دلار همانند فنری بود که به یکباره کشیده اما دوباره جمع شد و اگر دولت ریال به بازار تزریق نکند، روند کاهشی دلار ادامه می یابد.مسعود پزشکیان در گفت وگو با خانه ملت، با اشاره به کاهش نرخ دلار در کشور، گفت: با روندی که ایجاد شده  بازار ارز خود را کنترل کرده و امکان اینکه نرخ ارز بالا رود غیرممکن است، چراکه عرضه و تقاضا قیمت ارز را تعیین می کند و عده ای باید قدرت خرید داشته باشند تا بتوانند ارز را خریداری کنند.نایب رییس مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه باید ریال وجود داشته باشد تا بتوان دلار خریداری کرد، افزود: هم اکنون در بسیاری از بخش ها تقاضا خود به خود حذف شده است، در حالی که پیش از این تقاضای ارز مسافرتی، تحصیل و اجناس لوکس وجود داست.وی افزود: نرخ دلار در یک مقطعی در گذشته واقعی نبود و منفعت مسافرت یک هفته ای در ترکیه بیشتر از مسافرت یک هفته ای در ایران بود که در حال حاضر تقاضا برای این مسافرت ها کاهش یافته است.نایب رییس مجلس شورای اسلامی، تصریح کرد: اگر دولت ریال به بازار تزریق نکند، روند کاهشی دلار ادامه می یابد.

 

سقوط آزاد پس از ارز سراغ مسکن و خودرو آمد

سخنگوی کمیسیون ویژه حمایت از تولید ملی مجلس شورای اسلامی، ادامه داد: در هر صورت ارائه به موقع ارز شرکت های صادراتی به سامانه نیما در ماه های آتی باعث می شود سوداگران نتوانند به سودهای نجومی دست یابند بنابراین باید روند ارائه ارزصادرکنندگان به سامانه نیما رصد شود.نماینده مردم آباده،بوانات و خرم بید مجلس شورای اسلامی،افزود:بدیهی است بازارهای اقتصادی با هم در ارتباط هستند بنابراین کاهش قیمت ارز، بازارهای طلا،خودرو و مسکن را نیز تحت تاثیر قرار می دهند و احتمال سقوط آزاد نرخ ها در این بازارها وجود دارد، در صورت برنامه ریزی مناسب می توان بخشی از نقدینگی سرگردان در جامعه را از طریق بازار سرمایه به سوی بخش تولید هدایت کرد.زارع تصریح کرد: ریزش فیمت کاذب در بازارهای مختلف باید انجام شود چرا که گرانی ها باعث فشار اقتصادی به مردم می شود و تنها به افزایش ثروت سوداگران اقتصادی منجر می شود که غیرقابل قبول است.زارع ادامه داد: گسترش عمق بازار ثانویه ارز،جلوگیری از فضاسازی سوداگران، حمایت از بخش های مولد اقتصادی، عملیاتی شدن پیمان های پولی و همکاری بانک های اروپایی با بانک های ایرانی باعث می شود ثبات به بازار ارز بازگردد.

 

فاصله سه مایلی آمریکا را رو سیاه کرد

علی شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی کشورمان در اظهاراتی در سی و یکمین همایش پیشکسوتان جهاد  و شهادت عنوان کرد: بولتون اعلام کرد که ما را جدی بگیرید؛ سردار حاجی‌زاده، فرمانده نیروی هوافضای سپاه  شما را جدی گرفت و در سه مایلی شما موشک پیاده کرد.وی در واکنش به ادعای یک مقام وزارت دفاع آمریکا مبنی بر اینکه موشک‌های شلیک شده ایران به شرق رود فرات در سه مایلی محل استقرار نظامیان آمریکایی در سوریه فرود آمد، از آمریکایی‌ها پرسید: در سه مایلی شما داعش و گروه‌های تروریستی به چه کاری مشغول هستند؟دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران تصریح کرد: اشرار آمریکایی و تیم فعلی آمریکا را در حوزه اقتصاد به شکست خواهیم کشاند.

 

زمین ایران را ده برابر بیشتر خطرناک کرد

استاد زلزله‌شناسی مهندسی پژوهشگاه بین‌المللی زلزله می‌گوید: بر اساس آمار رخداد زلزله‌ها، پس از زمین‌لرزه 7.3 ریشتری ازگله در کرمانشاه، تعداد زلزله‌ها افزایش یافته و می‌توان نتیجه گرفت زلزله‌خیزی در ایران در یک سال گذشته حدود 10 برابر متوسط سالانه بوده است. «از 21 آبان 96 تا 9 مهرماه 97 در ایران 1576 زلزله با بزرگای بیش از 3 و 403 زلزله با بزرگای بیش از 4 و 131 زلزله با بزرگای بیش از 5 ، و 10 زلزله با بزرگای بیش از 6 و یک زلزله با بزرگای بیش از 7 رخ داده است». وی در مورد اینکه چرا این اتفاقات در مناطق مختلف کشور رخ می‌دهد نیز می‌گوید: برخی از زلزله‌شناسان، رخدادهای بعد از دوران نسبتاً ساکت که پوسته زمین وارد یک دوران نسبتاً شلوغ می‌شود را با انتقال تنش بین‌حوزه‌ای در پوسته زمین توضیح می‌دهند.«به عبارت دیگر می‌توان این‌طور گفت که پس از زلزله 7.3 ریشتری ازگله، تنش بزرگی در پوسته زمین منطقه زاگرس رها شده و این تنش در بخش‌های دیگری از پوسته همان فلات، بروز و ظهور یافته است. نمونه آن، وقوع زلزله در بوشهر، کرمان، تهران، منطقه البرز و... بود.»

 

شهرداری پارتی بازی را تعطیل کرد

اعضای شورای اسلامی شهر تهران با تصویب طرح «مدیریت تعارض منافع شهرداری تهران» هر نوع استخدام فامیلی مدیران و کارکنان شهرداری تهران و اعضای شورای اسلامی شهر تهران در شهرداری را ممنوع کردند. بر اساس این طرح انتصاب بستگان مدیران شهرداری تهران و واحدهای تابعه به سبب موقعیت شغلی آنان طی دوره مسئولیت در شهرداری و واحدهای تابعه ممنوع است.با تصویب اعضای شورا، قراردادهای استخدامی که بر مبنای آزمون های رسمی استخدامی مربوط می‌شود از شمول این بند مستثنی است. اعضای شورای اسلامی شهر تهران با تصویب این طرح تاکید کردند که انتصاب بستگان مدیران شهرداری تهران و واحدهای تابعه که پیش از تصدی مسئولیت آن مدیر دارای رابطه استخدامی با شهرداری بودند باید به اطلاع شورای شهر تهران برسد.همچنین این طرح منع دریافت هدیه از سوی مدیران و کارکنان شهرداری را در بر داشت.بر این اساس مدیران و کارکنان شهرداری تهران و واحدهای تابعه به هیچ عنوان مجاز به پذیرش هدیه از ارباب رجوع، شرکا و یا بستگان وی، که فرایند تصمیم‌گیری اداری در شهرداری دارد را ندارند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha