پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
تصاویر/ درس خارج فقه آیت الله العظمی مکارم شیرازی در مسجد اعظم قم

حوزه/ با «چهارشنبه های حوزوی» رسانه رسمی حوزه در قالب گزارشی از بیانات مراجع عظام تقلید در دروس خارج روز چهارشنبه این هفته همراه شوید.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، مرسوم است که مراجع عظام تقلید در ابتدا یا انتهای دروس خارج چهارشنبه خود سخنانی درباره مسائل روز جامعه داشته و به بیان حدیثی اخلاقی می پردازند که «حوزه نیوز» در کنار انتشار جداگانه سخنان این بزرگان، در قالب «چهارشنبه های  حوزوی» نیز گزارشی خلاصه و مفید از این بیانات ارائه می نماید.

 

در درس خارج فقه مطرح شد؛

انتقاد آیت الله العظمی مکارم از حبس جوانان به خاطر مهریه/ برخی احکام صادره درباره مهریه خنده دار است

حضرت آیت الله مکارم شیرازی در درس خارج فقه در مسجد اعظم قم به بیان اشکالاتی به دستگاه قضا اشاره کردند و گفتند: در حال حاضر عده ای از جوانان بی گناه به واسطه مسئله مهریه در زندان به سر می برند که اشکالاتی در این موضوع وجود دارد.

ایشان با بیان این مطلب که تفاوتی میان «عندالمطالبه» و «عندالاستطاعه» وجود ندارد، اظهار داشتند: اگر طرف مقابل، مطالبه هم کند؛ ولی قدرت و استطاعت وجود نداشته باشد، این مطالبه اثر نمی کند؛ قدرت، شرط عامه همه تکالیف است؛ فرقی میان این دو لفظ نیست که اصرار دارند این دو را از هم جدا کنند.

این مرجع تقلید ابراز داشتند: اشکال دوم آن است که در دستورات اسلامی آمده شخصی که توانی مالی داشته و بدهی خود را نمی دهد را زندانی کنیم؛ اما کسی که توانایی ندارد را نمی توان زندانی کرد؛ اگر شک بر توانایی مالی داریم، اصل بر نداشتن اوست.

این استاد برجسته حوزه خاطرنشان ساختند: امروز چند هزار جوان در زندان به خاطر مهریه حضور دارند؛ بیایید مسائل شرعی را بنشینید و حل کنید؛ اصل بر اعسار و نداشتن است؛ نه توانایی مالی اشخاص.

معظم له تصریح کردند: چرا زندان ها را پر و ما را بدنام می کنید؟ دستگاه قضایی باید مطابق احکام اسلامی باشد؛ چرا عده ای بر خلاف احکام اسلامی زندانی می شوند؟

حضرت آیت الله مکارم شیرازی بیان داشتند: اصل بر اعسار است؛ اما اگر عده ای هم ثابت کردند که این شخص توانایی مالی ندارد، سراغ تقسیط می روند و می بینیم که این اقساط 40 تا 50 سال طول می کشد و می گویند که تا تمام قسط ها را نداد، زن تمکین نباید بکند؛ بارها گفته ایم که چرا حکمی می دهید که هرشخصی می شنود، بخندد؟ آیا باید حکمی داد که مردم بخندند؟

ایشان اظهار داشتند: ما می گوییم که بدهی اول را که داد، بدهی امروز او تمام شده و بدهی بعدی برای ماه بعد است؛ این شخص تا امروز بدهی خود را داده و زن باید تمکین کند؛ این مسئله مطابق آداب اسلامی است؛ عیب ماست که حوزه ما از دستگاه قضائی و دستگاه قضایی از حوزه جدا شود.

این مرجع تقلید خاطرنشان ساختند: نکته سوم اینکه مهریه را 110 سکه بهارآزادی قرار دادند و آن روز قیمت هر سکه، یک میلیون بود، اما امروز قریب به 5 میلیون است؛ آیا باید همین قیمت امروز را داد؟ که ما می گوییم خیر؛ باید به صورت متعارف پرداخت کرد؛ نه اینکه 5 برابر قیمت آن روز پرداخت کنند.

معظم له تصریح کردند: تفاوت های متعارف قابل قبول است؛ اما تفاوت های غیرمتعارف باید تعدیل شود؛ آیا هیچ عاقلی می گوید که اگر فلان جنس 10 برابر شد، ما باید 10 برابر پرداخت کنیم؟

این استاد برجسته حوزه بیان داشتند: امیدواریم مسئولان دستگاه قضا با حوزویان نشسته و مشکلات موجود را مرتفع ساخته تا مردم سرگردان نباشند.

متن کامل در:   http://hawzahnews.com/detail/News/463895

-------------------------------------------------------------------------------------------------

آیت الله العظمی نوری همدانی:

با قرارداد FATF مخالفیم/ حوزه علمیه باید بیدار باشد

حضرت آیت الله نوری همدانی پیش از ظهر امروز در درس خارج فقه در مسجد اعظم قم، اظهار داشتند: توجه همیشگی حوزه به مسائل اجتماعی و سیاسی جامعه لازم است؛ چراکه نظام ما بر اساس اسلام به وجود آمده و نمی توان بی توجه بود؛ مردم می گویند نظام را شما به وجود آوردید و باید به مسائل جامعه نظارت داشته باشید؛ امروز جریانات سکه، دلار، خودرو و ... اضطراباتی را در جامعه به وجود آورد است که باید نظارت بر آن داشت.

ایشان با اشاره به روایتی از امام جعفر صادق(ع)، ابراز داشتند: حضرت فرمودند: «لا يَستَغني أهلُ كُلِّ بَلَدٍ عَن ثَلاثَةٍ - يَفزَعُ إلَيهِم فِي أمرِ دُنياهُم وآخِرَتِهِم، فَإِن عَدِموا ذلِكَ كانوا هَمَجاً: فَقيهٍ عالِمٍ وَرِعٍ ، و أميرٍ خَيِّرٍ مُطاعٍ ، و طَبيبٍ بَصيرٍ ثِقَةٍ/ مردم هيچ آبادى‏ ای از سه گروه، بى‏ نياز نيستند كه در كار دنيا و آخرت خويش به ايشان پناه بَرَند و چون آنان را نداشته باشند، شوربخت باشند: فقيه دانا و پرهيزگار، امير نيكوكار و فرمان‏روا، و طبيب آگاه و مورد اعتماد».

این مرجع تقلید با اشاره به قرارداد FATF خاطرنشان ساختند: یکی از قراردادهایی که در دستور کار مجلس شورای اسلامی قرار گرفته، قرارداد FATF است که جزو قراردادهای عبری، عربی و غربی است.

معظم له تصریح کردند: این قرارداد دارای چندین ماده است که می خواهند برای جلوگیری از تروریست و ... قاعده ای وضع کنند که تا همه هم پیمان شوند؛ اما اختیار را در دست کسانی می دهند که تحریم کنندگان ما بوده و با اسرائیل موافق هستند؛ متأسفانه این افراد طرف قرارداد ما هستند و باید با آنان هم پیمان شویم.

حضرت آیت الله نوری همدانی یادآور شدند: اعضای این قرارداد اسرائیل کودک کش اخلالگر و عربستان سعودی را تروریست نمی داند؛ اما حزب الله لبنان را تروریست می دانند؛ این کارها نقشه ای برای جلوگیری از پیشرفت نظام و اسلام است و مجلس و وکلای ملت باید مراقب باشند که این قرارداد شبیه برجام نشود.

این مرجع تقلید در پایان تأکید کردند: حوزه علمیه باید بیدار باشد و با تمام قوا با این قرارداد مخالفت کند.

http://hawzahnews.com/detail/News/463916

-------------------------------------------------------------------------------------------------

جمله ای که آیت الله العظمی سبحانی هنگام عمامه گذاری به طلاب می گویند

حضرت آیت الله سبحانی صبح امروز در درس خارج اصول در مسجد اعظم قم با اشاره به روایتی از امام علی(ع)، اظهار داشتند: حضرت فرمود: «اَلنّاسُ مِن خَوفِ الذُّلِّ مُتَعَجِّلُوا الذُّلِّ/ مردم از ترس ذلّت به سوى ذلّت مى شتابند».

ایشان با بیان این مطلب که انسان از نظر قرآن بسیار با ارزش است، ابراز داشتند: روحانیون نباید کاری که برخلاف شئون ماست انجام دهند؛ احترام این لباس بسیار لازم است و باید مراقب بود.

این مرجع تقلید تأکید کردند: حتی اگر از نظر زندگی عقب بمانیم، نباید برخی از کارها را انجام دهیم؛ چراکه  عمل ما مردم را متدین می کند؛ اما خلاف آن مردم را از دین بیرون می نماید.

این استاد برجسته حوزه علمیه قم خاطرنشان ساختند:  گاهی به طلابی که برای عمامه گذاری نزد ما می آیند، می گوئیم که ما برخی از حلال ها را برای شما حرام می کردیم و نباید برخی از کارهایی که مردم عادی انجام می دهند و اشکالی هم ندارد، شما انجام دهید.

معظم له با بیان این مطلب که نباید برخی از خیالات سبب شود، ما کارهای دون شأن خود انجام دهیم، تصریح کردند: اگر وضع زندگی ما دینی باشد، مردم متدین می شوند؛ اما اگر دینی نباشد، در مردم هم اثر می گذارد؛ خیال نکنید که اگر فلان کار را انجام ندهیم، کوچک می شویم؛ خیال کوچکی انسان را کوچک می کند.

http://hawzahnews.com/detail/News/463885

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha