جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
حجت الاسلام مختار کرمی

​حوزه/ وقتی انسان شرافتمندی مانند امام حسین (ع) برای بقاء اسلام تمام هستی خود را فدا کرده است، این معنای بزرگی برای انسان های آزاده دارد و همه پیروان و دلسوزان اسلام باید تلاش کنند به هر شیوه ممکن راه و مکتب حضرت الشهداء(ع) زنده بماند. یکی از از همین روش ها، بزرگداشت اربعین است.

 حجت الاسلام مختار کرمی، مدیرکل تبلیغات اسلامی استان کردستان در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در سنندج، به بررسی تاثیرگذاری مکتب حسینی در فضای بین المللی و پیام های سیاسی، اجتماعی و فرهنگی پیاده روی و اجتماع عظیم اربعین پرداخت و به پرسش های در این زمینه پاسخ داد.

یکی از سؤال هایی که در ذهن خطور می کند این است  که چرا امام حسین علیه السلام حماسه بزرگ  کربلا را همراه با خانواده خود انجام داد؟

همه انسان های صالح و انبیاء الهی و رسولان الهی که برای هدایت انسانها آمدند یکی از خصوصیات ویژه و مشترک آنها نیت خالص و کسب رصای پروردگار و برای خدا کار کردن بوده است.

اگر این مولفه ها نبود هرگز نام انسان های بزرگ نمی ماند. سیدالشهداء(ع) فقط برای اجرای امر الهی قیام کرد، همان طور که فرمود «من برای اصلاح امت جدم رسول الله(ص) و اجرای فریضه فراموش شده امر به معروف و نهی ازمنکر قیام کردم». این همان نیت پاک است که راه انسان را نورانی و ماندگار می کند و این مسئله در مکتب امام حسین علیه السلام موج می زند.

شاید یکی از پاسخ ها به سؤال این باشد که گویا ماموریت ویژه ای برای اهل بیت سید الشهداء(ع) تعریف شده بود و آن این که خانواده و نزدیکان امام حسین(ع) به سرپرستی حضرت زینب(س) با آن وضعیت شهر به شهر  بروند و ضمن ابلاغ مظلومیت خاندان پیامبر، رسالت بزرگ که همانا آگاهی بخشی برای تمام بشریت بود را انجام بدهند و ماموریت ناتمام امام حسین را تکمیل کنند که برای همیشه در تاریخ بماند و اگر این نبود شاید امروز چیزی از اسلام باقی نمانده بود.

امام حسین و اهل بیت مکرم حضرت به خوبی از سرنوشتی که در صحرای سوزان کربلا در انتظار آنان بود با خبر بودند، ولی چه انگیزه ای باعث شد که خاندان رسول خدا(ص) از تصمیم خود منصرف نشوند؟

بله درست است، راه حق و صراط مستقیم همیشه دشمن داشته است. همه انبیاء الهی که مروج ارزش ها و در پی اجرای حق و عدالت بوده اند، با کفر و طاغوت در تقابل بوده اند. مکتب امام حسین(ع) هم از این قائده مستثنی نیست و اصولا این عزیز کشته مبارزه با ظلم است.

امروزه نیز دشمنان همان راه کثیف را ادامه می دهند و از هیچ تلاشی برای ضربه زدن به اعتقادات مردم فرو گذار نمی کنند. در قبال عظمت عاشورا و اربعین حسینی که جز بزرگترین اجتماعات بشری است، اگر لازم شد سکوت مرگبار تعمدی می کنند، اگر شد دروغ پردازی حرفه ای و شبهه ایجاد می کنند تا این راه نورانی را خاموش کنند.

 اینجاست که وظیفه ما سنگین تر می شود و باید بسیار هوشمندانه و با دقت عمل کنیم که معاندین دین به اهداف شوم خودشان نرسند، دراین صورت همه توطئه ها خنثی خواهد شد.

در ایام محرم، شهرداری لندن در پشت اتوبوس های عمومی تصویری از قیام عاشورا نصب کرده بود که بر روی آن نوشته بود«امام حسین(ع) 1400 سال پیش برای آزادی» مبارزه کرد؛ به نظر شما این اتفاق نتیجه چه چیزی است؟

نخست باید اذعان کرد که امام حسین (ع) متعلق به همه بشریت است. متاسفانه گروهی با ظلم به امام علیه السلام، این انسان والا را برای خود به انحصار درآورده اند، در حالی که همه انسانهای آزاده عاشق مکتب گرانسنگ حسینی هستند.

غیر مسلمانان از ادیان دیگر هم به لحاظ تاثیرگذاری مکتب نورانی حضرت سید الشهداء(ع) راه و مرام آن حضرت را برای خود الگوه و اسوه می دانند، چرا که این فکر و منش یعنی اجرای عدالت، مبارزه با ظلم، ترویج ارزش ها و خوبی ها با فطرت انسان ها عجین است.

چند سال است که راهپیمایی عظیم اربعین هر سال با شکوه تر از سال گذشته برگزار می شود، به نظر شما این حرکت عظیم حامل چه پیام های فرهنگی، اجتماعی و سیاسی است؟

درباره اربعین امام حسین(ع) سخن زیاد است. یکی از دلایل برگزاری اربعین، بزرگی این حرکت و اثر گذاری آن است که نباید هرگز از یادها برود.

وقتی انسان شرافتمندی مانند امام حسین (ع) برای بقاء اسلام تمام هستی خود را فدا کرده است، این معنای بزرگی برای انسان های آزاده دارد و همه پیروان و دلسوزان اسلام باید تلاش کنند به هر شیوه ممکن راه و مکتب حضرت الشهداء(ع) زنده بماند. یکی از از همین روش ها، بزرگداشت اربعین است که حرکتی خودجوش است و درس ها و اثرات بسیار آموزنده ای برای مسلمانان و مردم دارد، پس سزاوار است این حرکت معنوی تقویت شود.

 کلام آخر

 با تشکر از زحمات مسئولان ، دبیران و خبرنگاران خبرگزاری حوزه که تلاش وافری در نهادینه کردن شریعت مقدس اسلام و معارف اهل بیت علیهم الاسلام در جامعه دارند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha