جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
حجت الاسلام رضا پرندیان

حوزه/ معاون آموزش حوزه علمیه استان کردستان با اشاره به اهمیت علم تاریخ در دین اسلام، گفت: آشنایی با تاریخ ملل مختلف لازمه اجرای ماموریت بین المللی حوزمیان است.

حجت الاسلام رضا پرندیان در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در استان کردستان، اظهار داشت: امروز اگر می خواهیم که در ابعاد مختلف زندگی موفق عمل کنیم و با دیوارهای شکست و بن بست برخورد نکنیم، نیازمند آگاهی کامل از تاریخ اسلام هستیم.

معاون آموزش حوزه علمیه کردستان با اشاره به اینکه تاریخ یکی از ابعاد و مظاهر فرهنگ و تمدن است، گفت: شناخت و دريافت گونه هاي مختلف هر فرهنگ و تمدني بدون دسترسي به تاريخ انواع هنرها و دانش‌هايي كه در تمدن ظهور كرده يا تكامل يافته، ممكن نخواهد بود، به همین منظور اسلام هم كه ديني كامل، غني و داراي فرهنگ و تمدن عالي است توجه بسياري به تاريخ و تاريخ نگاري دارد.

این استاد حوزوی بیان داشت: با نگاهی كلي به آيات قرآن کریم و احادیث به خوبی می توان به اهميت تاريخ پي برد. طوري كه يك سوم آيات قرآن در مورد سرگذشت امت‌هاي گذشته است كه خداوند به منظور عبرت گيري انسان‌ها اين قصه ها را بيان فرموده است.

معاون آموزش حوزه علمیه استان کردستان افزود: منشأ اصلي و حقيقي تاريخ‌نگاري اسلامي و نيرومند‌ترين عامل الهام بخش مورخان براي پژوهش و تدوين تاريخ، دين اسلام بود كه از شعور نيرومند تاريخي برخوردار است.

حجت الاسلام پرندیان ادامه داد: توجه و نگاه قرآن به وقايع تاريخي حاكي از نگرش تاريخي به حوادث گذشته و بيانگر غايت تاريخ از ديدگاه قرآن و حاوي درس‌هاي مهم تاريخ و تجارب تاريخي است.

وی، آشنایی با  تاریخ ملل را لازمه اجرای ماموریت های بین المللی حوزویان دانست و ادامه داد: تاريخ از ديدگاه بزرگان دين و مورخان اسلامي بهترين راهنماي انسان براي آگاهي از احوال نيكان، محرك كسب فضايل و طرد رذايل و مشوق پرهیزکاری از طريق تجربه پذيري از دگرگوني‌هاي روزگار و حصول نيرويي براي تمييز درست از نادرست و تحليل و نقد و پيش بيني‌ حوادث از طريق مقايسه آنها است.

معاون آموزش حوزه علمیه استان کردستان اظهار داشت: حضرت علی علیه السلام درباره اهمیت تاریخ به امام حسن مجتبی(ع) می فرمایند:« پسرم! درست است كه من به اندازه‌ پيشينيان عمر نكرده‌ام اما در كردار آنها نظر افكندم و در اخبارشان انديشيدم و در آثارشان سير كردم تا آنجا كه گويي با آنها بوده‌ام، بلكه با مطالعه تاريخ آنان گويا از اول تا پايان عمرشان با آنها بوده‌ام. پس قسمت‌هاي روشن و شيرين زندگي آنها را از دوران تيرگي شناختم و زندگي سودمند آنان را با دوران زيانبارش شناسايي كردم، پس از هر چيزي مهم و ارزشمند را و از هر حادثه‌اي زيبا و شيرين آن را براي تو برگزيدم و ناشناخته‌هاي آنان را دور كردم. پس آنگونه كه پدري مهربان نيكي‌ها را براي فرزندش مي‌پسندد من نيز برآن شدم تا تو را با خوبي‌ها تربيت كنم».

این استاد حوزوی اظهار داشت: ما بايد در تحليل تاريخ و نقل آن به هدف و فايده‌اي كه تاريخ مي‌تواند براي بشر داشته باشد، توجه كنيم و همان طور كه اشاره شده اين هدف و فايده همان پند گرفتن است كه مورخان به تبع آيات قرآن براي تاريخ بر‌شمرده‌اند، زيرا كه از مضمون تعدادي از آيات قرآن برمي‌آيد كه مراد از اشاره به بعثت انبيا و سرگذشت آدميان و اعمال امت‌ها و علل سقوط آنها و تشويق انسان به تحصيل تجربه و پندگيري براي تهذيب اخلاق و يافتن راه هدايت است.

وی با اشاره به اینکه علم تاريخ در اسلام بسيار شريف است، افزود: آشنايي با احوال اشرف مخلوقات یعنی رسول خدا (ص) و رنجي كه به هنگام ترويج رسالت و ياري دين خدا برد. تجربه‌هاي متنوعي كه در نتيجه‌ رويارويي با دشمنان خدا به دست آورد تا توانست ريشه‌ي فساد را از زمين بركند و چراغ هدايت را در آن برافروزد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha