پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
حجه الاسلام راستگو

حوزه/ طلبه نباید به مسائل حاشیه ای بپردازد، چراکه پرداختن به چنین مسائلی طلبه را از اهداف اصلی او به دور می کند. اگر طلبه ای در جامعه کنونی بنیه علمی نداشته باشد نمی تواند نیازهای جامعه را برطرف کند.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از شیراز، حجت الاسلام محمد حسن راستگو، امروز در جمع طلاب مدرسه علمیه امام صادق(ع) نی ریز، حوزه های علمیه را با دو بال آموزش و تهذیب تکمیل دانست و اظهار داشت: امروز آموزش ابزارهای لازم خود را پیدا کرده است.

وی افزود: در زمان های گذشته، آموزش فقط به صورت شفاهی یا چهره به چهره بود؛ استاد سخنی می گفت و شاگرد نیز به آن یا گوش فرا می داد و یا مطلب را یاداشت می کرد،  اکنون نیز این کارها با نوار، سی دی، فلش یا نرم افزارهای آموزشی انجام می شود.
 
استاد حوزه با بیان اینکه تعریف تهذیب در یک قالب نمی گنجد، تصریح کرد: تهذیب یک حالت بوده و آن حالت به صورت فرمول ایجاد نمی شود، بلکه درون انسان معنویت ایجاد می کند. تنها چیزی که حائز اهمیت است حالتی بوده که طلبه باید درون خود ایجاد کند، در واقع اگر تزکیه وجود نداشته باشد، تعلیم دردی را دوا نخواهد کرد.

حجت الاسلام راستگو با اشاره به اینکه اهداف طلاب نباید انتقال مطالب باشد، عنوان کرد: طلبه نباید به مسائل حاشیه ای بپردازد، چراکه پرداختن به چنین مسائلی طلبه را از اهداف اصلی او به دور می کند. اگر طلبه ای در جامعه کنونی بنیه علمی نداشته باشد نمی تواند نیازهای جامعه را برطرف کند.

وی، مطالعه دروس و تهذیب را جزئی از یکدیگر دانست و ابراز کرد: اگر به آنچه بیان می کنیم باور نداشته و به آن عمل نکنیم، دیگر نمی توان توقعی از دیگران داشت.

استاد حوزه با تاکید بر اینکه تزکیه مهمتر از تعلیم است، بیان کرد: حق الناس یکی از مسائل مهم است که به ویژه طلاب باید به آن توجه ویژه ای داشته باشند.

حجت الاسلام راستگو، آگاهی های روزانه را یکی دیگر از مسائلی دانست که طلاب باید به آن توجه داشته باشند، تصریح کرد: طلاب نباید به آنچه در حوزه فرا می گیرند، اکتفا کنند، مطالب حوزه پایه های علمی را مستحکم می کند، اما اکنون در دنیای هستیم که غیر از اعتقادات، مسائلی دیگری هم وجود دارد که نیاز جامعه بوده و باید پاسخگوی آنان شویم.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha