جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
پرونده قتل خاشقجی

حوزه/ نشانه ها حاکی از توافقی سه جانبه میان ترکیه، عربستان و آمریکا در پرونده قتل خاشقجی است به گونه ای که سه طرف راضی باشند و در این میان حقوق بشری که آمریکا همواره سعی دارد به تمام جهان در مورد آن تذکر دهد چیزی نیست جز ابزاری برای تحت فشار قرار دادن کشورها و ملت ها.

به گزارش سرویس بین‌الملل خبرگزاری «حوزه» به نقل از پایگاه العهد لبنان، در سه روز گذشته نشانه‌هایی از تبانی سیاسی میان ترکیه، عربستان و آمریکا در پرونده ترور جمال خاشقجی روزنامه‌نگار و منتقد عربستانی مشاهده می‌شود.

اولین نشانه این تبانی آزادی ناگهانی برانسون کشیش آمریکایی بود که به تهمت جاسوسی در ترکیه زندانی بود و پس از دو سال حبس از سوی مقامات ترکی آزاد شد و در طول این دو سال ترکیه با تمام وساطت‌ها برای آزادی این جاسوس مخالفت کرده بود و مسئولان ترکی بر این باور بودند که این فرد تروریست است که با گروه تروریستی فتح الله گلن ارتباط داشته و از تروریست های موجود در ترکیه حمایت کرده است و با وجود تمام این اتهام ها ناگهان روز جمعه گذشته وی را آزاد کردند؛ اقدامی که باعث اوج گرفتن و بهبود شاخص بورس ترکیه و افزایش ارزش لیر ترکی در برابر سایر ارزهای خارجی شد.

پس از آزادی کشیش برانسون رسانه ها از سفر گروه عربستانی به ریاست خالد الفیصل مشاور ملک سلمان به آنکارا برای بررسی مقدمات تحقیقات مشترک درباره پرونده خاشقجی خبر دادند.

پس از انتشار خبر این سفر، رسانه های ترکیه و عربستان از اولین تماس مستقیم رئیس اردوغان رئیس جمهور ترکیه با بن سلمان ولی عهد عربستان و رد و بدل شدن عبارات مثبت دیپلماتیک میان این دو نفر خبر دادند.

پس از این تحولات بود که ترامپ رئیس جمهور آمریکا به صحنه آمده و اظهار داشت اگر ثابت شود عربستان در ترور خاشقجی دست داشته، تحریم های آمریکا علیه عربستان شامل مسئله فروش سلاح به عربستان نمی شود و پیش از تمام اینها مسئولان ترکیه نیز افکار عمومی جهان را با اطلاعاتی پر کردند که حاکی از دست یابی آنها به برخی فایل های صوتی دال بر شکنجه و قتل خاشقجی بود و ترامپ نیز در سخنان خود به این مسئله اشاره کرد.

علت تاخیر در اعلام نتایج تحقیقات

در مورد علت تاخیر در اعلام نتایج تحقیقات صورت گرفته در مورد پرونده قتل خاشقجی باید گفت به احتمال زیاد این تاخیر به خاطر گفتگوهای سه جانبه ای است که سه طرف در آن به دنبال یافتن گوسفند قربانی می گردند که او را در پرونده قتل خاشقجی به عنوان متهم معرفی کنند و تمام تقصیرها را به گردن او بیندازند تا بن سلمان که متهم مستقیم این قتل است تبرئه شود و این مسئله ای است که رسانه های ترکیه و آمریکا به آن اشاره کرده اند و تاکید کرده اند که فایلی صوتی وجود دارد که در آن بن سلمان به صورت مستقیم دستور قتل خاشقجی را صادر می کند.

در همین مرحله ترکیه که با تمام توان رسانه ای و سیاسی خود وارد عرصه این پرونده شده بود، توسط رئیس جمهور خود اعلام کرد که پایان کار گروه های مسلح کُرد در شرق فرات نزدیک است و این در حالی بود که آمریکا در آغاز سال جاری ترکیه را از حمله به این گروه ها منع کرده بود و روزنامه ینی شفق ترکیه اکنون از آمادگی ارتش ترکیه برای عملیات نظامی در شرق فرات خبر داد و گفت: اجرایی شدن دستور اخیر اردوغان درباره عملیات نظامی در شرق فرات به زودی آغاز می شود و هدف از این عملیات نیز پاکسازی منطقه از تروریست ها است.

اردوغان همچنین اعلام کرد ترکیه بنا دارد همانند عملیات درع الفرات و غصن الزیتون، شرق فرات سوریه را از تروریست ها پاک کند و ما به زودی مقر تروریست ها در شرق فرات را هدف قرار می دهیم.

بدین ترتیب نشانه ها حاکی از توافقی سه جانبه میان ترکیه، عربستان و آمریکا است به گونه ای که سه طرف راضی باشند و در این میان حقوق بشری که آمریکا همواره سعی دارد به تمام جهان در مورد آن تذکر دهد چیزی نیست جز ابزاری برای تحت فشار قرار دادن کشورها و ملت ها تا آمریکا از این طریق به منافع و اهداف خود دست یابد.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha