پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ |۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 18, 2024
حجت الاسلام مهدی مبارک آبادی

​حوزه/ معاون پژوهش مدرسه سفیران هدایت ولیعصر (ع)بیجار گفت: در دین مبین اسلام مقوله تجارت فقط برای افزایش ثروت نیست، بلکه وسیله‏ای برای تأمین نیازهای مردم و جامعه است، در سایه این کار عقل اجتماعی مردم شکوفا می ‏شود و افکار واهی و آسایش طلبی از آن‌ها دور می‏ شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در استان کردستان، حجت الاسلام مهدی مبارک آبادی، صبح امروز در جمع تعدادی از کسبه و بازاریان شهر بیجار اظهار داشت: امروز تجارت و بازرگانی از ملزومات زندگی بشری است و کسی نمی تواند آن را منکر باشد.

معاون پژوهش مدرسه سفیران هدایت ولیعصر(ع) بیجار با اشاره به اینکه در قرآن کریم به امر تجارت و بازرگانی بسیار تاکید شده، گفت: خداوند متعال در آیه 275 سوره بقره درباره اهمیت بازرگانی و تجارت می فرماید: «وَأَحَلَّ اللهُ الْبَيْعَ/ خداوند داد و ستد(تجارت) را حلال‌ كرده قرار داده است.».

این استاد حوزوی در ادامه سخنان خود با اشاره به اینکه خداوند زمینه های تجارت و بازرگانی را برای انسان ها قرار داده است، افزود: خداوند درباره راه های تجارت و بازرگانی که به انسان ها داده است در آیه 12 سوره فاطر می فرماید: «وَتَرَى الْفُلْكَ فِيهِ مَوَاخِرَ لِتَبْتَغُوا مِنْ فَضْلِهِ وَلَعَلَّكُمْ تَشْكُرُونَ/ كشتي را در آن، دريا  شكاف مي‌بيني تا در طلب روزي مقرر از جانب او برانيد و باشد كه سپاس بگزاريد.».

حجت الاسلام مبارک آبادی ادامه داد: از سوی دیگر ائمه اطهار(ع) در امر تجارت و بازرگانی در عصر خود سرآمد بودند و دیگر مسلمین را نیز به این امر سفارش می کردند. امیرالمومنین حضرت علی علیه الاسلام درباره تجارت می فرمایند:« تجارت کنید، چون تجارت باعث می‏ شود از آنچه در دست مردم است، بی‏ نیاز گردید».

وی ادامه داد: همچنین این بزرگوار خطاب به مالک اشتر از یاران خود می فرمایند: «درباره بازرگانان و صاحبان صنایع توصیه می‏کنم که ‏با آنان به خوبی رفتار کنید، چه گروهی که در شهر و دیار خود و چه آنها که در خارج از محل زندگی‌شان به تجارت و رفت ‏و آمد می ‏پردازند، زیرا آن‌ها آنچه مردم نیازمندند، از نقاط دوردست فراهم می‏ آورند».

معاون پژوهش مدرسه سفیران هدایت ولیعصر(ع) بیجار در ادامه با اشاره به اینکه علم اقتصاد و تجارت با اسلام عجین شده است، گفت: امام صادق علیه الاسلام چنان به تجارت اهمیت می‏دادند که ترک آن را موجب ‏نقصان عقل می‏دانند و می فرمایند:« خرید و فروش را ترک نگویید، زیرا ترک آن از بین برنده عقل است». آن حضرت همچنین می فرمایند«تجارت موجب رشد و شکوفایی عقل می‏ گردد».

وی با اشاره به اینکه مسئله تجارت و بازرگانی در اسلام یک مسئله فردی و تک بعدی نیست، اظهار داشت: در دین مبین اسلام مقوله تجارت فقط برای افزایش ثروت نیست، بلکه وسیله ‏ای برای تأمین نیازهای مردم و جامعه است، در سایه این کار عقل اجتماعی مردم شکوفا می ‏شود و افکار واهی و آسایش طلبی از آن‌ها دور می‏ شود.

معاون پژوهش مدرسه سفیران هدایت ولیعصر(ع) بیجار به ويژگی های بازرگانی و تجارت از دیدگاه اسلام اشاره کرد و بیان داشت: تجارت در دين اسلام بر پايه معنويت و فضيلت و در كتب فقهي كراراً به تاجر تاكيد شده است كه از روي عدل و انصاف رفتار نمايد. زيرا هدف از تجارت فراهم ساختن وسائل رفاه عمومي در جامعه بشري است و براي رسيدن به اين منظور آشنايي به دانش فقهي ضروري خواهد بود .

وی تصریح کرد: در اين مورد امام صادق(ع) مي‌فرمايد«كسي كه اراده تجارت كند، بايد در دين خود تفته بنمايد، تا به واسطه آن حلال و حرام را كه برايش مقرر شده از هم تميز دهد» .

حجت الاسلام مبارک آبادی در ادامه سخنان خود به مبحث احتکار در بازار اشاره کرد و گفت: ربا و احتكار كه موجبات استثمار طبقه‌اي را بر طبقه ديگر فراهم مي‌ سازد در اسلام منع گرديده است. علت تحريم ربا در قرآن مجيد بيان نشده است شايد به سبب وضوح آيات مربوط به آن بوده است، ولي با توجه به معنا و مفهوم آن می‌توان از مضرات اجتماعي و اقتصادي و سياسي آن پي‌برد.

این استاد حوزوی ادامه داد: تاجر مسلمان نبايد به طمع بالا رفتن و گران شدن قيمت‌ها، كالاها و اجناس خويش را انباشته و ذخيره كند در حالي‌ كه مردم شديداً به آن‌ها نياز دارند. در حديثي پيامبر اكرم صلّي‌الله‌‌عليه‌وسلّم مي‌فرمايد«بئس العبد المحتكر، إن أرخص الله الأسعار حزن، وإن غلاها فرح/ چه بسيار بد است انسان محتكر؛ كسي كه اگر خداوند قيمت‌ها را ارزان كند غمگين مي‌شود و اگر قيمت‌ها را گران نمايد شادمان مي‌گردد».

معاون پژوهش مدرسه سفیران هدایت ولیعصر(ع) بیجار یکی دیگر از معایب برخی بازاریان را سوگند خوردن در معاملات روزانه خود عنوان کرد و گفت: تاجر مسلمان بايد از سوگند خوردن زیاد پرهيز كند. خداوند از زیاد سوگند ياد كردن نهي فرموده است هر چند سوگند او راست باشد. پروردگار متعال در آیه 224 سوره بقره می فرمایند:«وَلَا تَجْعَلُوا اللهَ عُرْضَةً لِأَيْمَانِكُمْ/ خدا را دست‌ماية سوگندهاي خويش قرار ندهيد». 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha