پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
چهارمین همایش بین المللی «بازنویسی فتوا» در مصر برگزار شد

حوزه/ در چهارمین همایش بین المللی «بازنویسی فتوا، شرکت کنندگان و نمایندگانی از ۷۳ کشور مختلف حضور داشته و بر اهمیت بروز کردن فتواها با فرهنگ و جامعه کنونی تاکید شد.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری «حوزه» به نقل از ijtihadnet، چهارمین همایش سه روزه «بازنویسی فتوا» روز که از روز سه شنبه در مصر آغاز شده، شاهد حضور علما و روحانیون ارشد اسلامی از 73 کشور مختلف جهان بوده است.

این همایش بین المللی توسط دبیرخانه عمومی مصر برای حضور مسئولین فتوا در سرتاسر جهان در زمینه «بازنویسی فتواهای دینی» آغاز به کار کرده. محمد مختار گومه وزیر اوقاف مصر به نمایندگی از نخست وزیر در این همایش حضورداشت. شوقی علام مفتی ارشد مصر و حسام عبدالرحیم وزیر دادگستری مصر در مراسم افتتاحیه این همایش حضور داشتند.

مفتی هایی از کشورهای مختلف، فلسطین، بوسنی و هرزگوین، چاد و لبنان نیز در مراسم افتتاحیه شرکت داشتند. این همایش سه روزه قرار به بحث و بررسی شماری از معضلات اقتصادی، سیاسی و اجتماعی همراه با اهمیت فتوا در زمانه کنونی پرداخت.

شوقی علام، مفتی اعظم مصر و یکی از مقامات ارشد قانون گذاری اسلامی در این  کشور، در این همایش خواستار مدرنیزه سازی فتواها برای مبارزه با ایدئولوژی های افراط گرایی شد.

علام از کشورهای سرتاسر جهان برای اتحاد در مقابل تروریسم درخواست کمک کرده و به طور خلاصه خواستار «بازنویسی و تصحیح مفاهیم تولید شده توسط موسسات دینی» شده و گفت: که دانشگاه الازهر و دارالفتوا هستند که در امر فتوا دادن در مصراعتبار دارند.

به گفته علام، این گردهمایی بخشی از تلاش های مصر برای تنظیم و نظارت بر صدور فتوا و تقویت علمای و روحانیون در سراسر جهان برای مبارزه با ایدئولوژی افراط گرایی است.

وی ضمن بیان اینکه فتواها باید با تغییرات فرهنگی و اجتماعی هماهنگ شوند؛ به فتوا دهندگان گفت که نیاز است تعریف درستی از مدرینزه شدن فتواها داشته باشیم و اینکه این مسئله چطور تسهیل می شود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha