پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
تصاویر/ اجلاسیه اساتید مراکز تخصصی حوزه علمیه قم

حوزه/ عضو شورای عالی حوزه‌های علمیه گفت: من در دوره‌های مختلف و در مکان‌های علمی فراوانی مدیریت داشته‌ام و خبردارم که اگر رشته‌ای را در سطح پایین ارائه کنیم هم رشته آسیب می‌بیند و همچنین فعالیت علمی نیز سطح پایین ادامه می‌یابد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه»، آیت‌الله سید محمد غروی، عضو شورای عالی حوزه‌های علمیه پیش از ظهر امروز در اجلاسیه اساتید مراکز تخصصی حوزه علمیه قم که با عنوان جایگاه فقاهت در علوم انسانی و اسلامی در سالن همایش‌های مدرسه علمیه دارالشفای قم برگزار شد، با اشاره به روایتی از امام کاظم(ع)، گفت: انسانی که دارای عقل تام است فروتن است و مسیر الهی را تنها راه خود انتخاب می‌کند، انسان کامل هیچ‌گاه عزت را در غیر خدا تعالی نمی‌بیند و در راه رسیدن به خدای تعالی از هیچ عملی سرباز نمی‌زند.

وی با اشاره به اهمیت مسئله دروس تخصصی در حوزه علمیه تصریح کرد: درختواره رشته‌های تخصصی که در 12 محور از سوی اساتید تهیه‌ شده یکی از مهم‌ترین دغدغه های شورای عالی و شورای گسترش است.

آیت‌الله غروی گفت: رشته‌های تخصصی زیادی وجود داشته که برخی در اولویت کار قرار دارند؛ ما باید سطوح دوره‌ها را حفظ کنیم، یعنی در سطح دو گرایشی داریم و سطح سه دروس به‌گونه‌ای ارائه شود که مطابق سطوح مربوطه باشد.

وی در ادامه با اشاره به اهمیت مطابقت دروس تخصصی با سطوح حوزوی بیان کرد: برخی رشته ها همچون تفسیر، کلام، فقه و اصول دارای ادبیات کامل و تجربه کافی هستند ولی برخی رشته‌ها شاید به ثبت هم رسیده باشند اما دارای ادبیات کاملی نبوده و در این رابطه باید اساتید سرمایه گزاری کنند و ساعت‌ها روی این مسئله فعالیت کنند و این دغدغه اصلی ما در شورای عالی و شورای گسترش است.

عضو شورای عالی حوزه‌های علمیه ابراز داشت: رشته‌های تخصصی ما باید با فقه و اصول قرین شوند تا رنگ و لعاب اسلامی به خود بگیرند.

وی در ادامه افزود: استفاده از مسائل تاریخی نیز باید با مبانی اصولی همراه شود و این مسئله را باید جدی بگیریم و باید درس خارج متناسب با رشته‌های تخصصی برگزار شود.

آیت‌الله غروی خاطرنشان کرد: تصویب درختواره دروس تخصصی این‌گونه نیست که ما بتوانیم رشته‌ها را عملیاتی کنیم؛ بلکه باید ظرفیت‌ها ایجاد شود و این مسئله کار فراوانی به دنبال دارد.

وی در ادامه اضافه کرد: من در دوره‌های مختلف و در مکان‌های علمی فراوانی مدیریت داشته‌ام و خبردارم که اگر رشته‌ای را در سطح پایین ارائه کنیم، هم رشته آسیب می‌بیند و همچنین کار نیز سطح پایین ادامه می‌یابد.

عضو شورای عالی حوزه در پایان گفت: چه‌بسا شاید نیاز باشد برای یک درس سه الی چهارساعته ما از یک استاد قوی برای تهیه درس‌نامه استفاده کنیم؛ ازاین‌رو باید دروس مراکز تخصصی دارای محتوای کافی و متناسب با سطوح حوزوی ارائه شود.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha