جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
قتل عام شیعیان در مراسم روز اربعین در نیجریه

حوزه/ به گفته کارشناسان امور اجتماعی نیجریه، سرکوب بی رحمانه تجمع کنندگان شیعه برای اجرای یکی از مراسمات مذهبی خود به شدت محکوم بوده و روشن است که این اقدام به دست ارتش نیجریه و با همکاری برخی از گروه های اسلامی تندرو و تحت نظر و حمایت مستقیم مقامات سعودی صورت گرفته است.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری «حوزه»، به نقل از jeuneafrique، شیخ ابراهیم موسی سخنگوی جنبش اسلامی نیجریه موسوم به (IMN) که خود نیز جمعی از همکاران و دوستان نزدیکش را در پی حادثه خونبار سرکوب شیعیان نیجریه در چند روز گذشته از دست داده، در گفتگو با یکی از روزنامه های محلی این کشور گفت: در دولت به اصطلاح آزادی طلب محمدو بوهاری شیعه بودن به معنای همیشه تحت تعقیب بودن و مورد شکنجه قرار گرفتن است.

وی افزود: در دولت کنونی نیجریه شیعیان بیش از گذشته از آزادی های دینی و مذهبی خود محروم هستند و این بر خلاف قانون اساسی این کشور است که تصریح دارد «هر فرد می تواند بر اساس اعتقاداتش ایمانش را حفظ کند».

شیخ ابراهیم موسی با اشاره به قتل عام فجیع شیعیان در مراسم روز اربعین نیجریه گفت: هفته گذشته پلیس و عوامل امنیتی نیجریه با همراهی افرادی که با لباس مبدل صورت های خود را پوشیده بودند به شهروندان شیعه که برای گرامیداشت اربعین سالار شهیدان در میدان اصلی شهر ابوجا پایتخت این کشور اجتماع کرده و خواستار آزادی رهبر خود شیخ ابراهیم زکزاکی بودند، یورش بردند.

در پی این یورش بیش از 50 نفر از شیعیان معترض به وحشیانه ترین نحو ممکن به شهادت رسیده و عده ی زیادی نیز مجروح شدند، همچنین عده ای از معترضان نیز در جریان این حادثه دستگیر شدند که تا کنون اطلاعی از آنها در دسترس نیست.

سخنگوی جنبش اسلامی نیجریه گفت: جای تاسف دارد که مقامات نظامی و رسانه های وابسته به ارتش نیجریه در آمارها و گزارشات خود تجمع شیعیان جهت گرامی داشتن اربعین حسینی را نوعی نقشه برای بر هم زدن نظم عمومی اعلام کردند که با مداخله نیروهای امنیتی این قائله خاتمه یافته و همچنین رسانه های وابسته به حکومت تعداد کشته شدگان این حادثه را فقط 4 نفر و مجروهان را 15 نفر اعلام کردند.

وی تاکید کرد این اقدام ارتش از قبل برنامه ریزی شده بوده و نیروهای نظامی و همچنین جمعیت های اسلامی تند رو نیجریه و ایضاً سفارت عربستان سعودی در ابوجا به صورت مستقیم در جریان این حادثه خونبار سهیم هستند و ما از جامعه بین الملل به ویژه سازمان صلح جهانی و همچنین کشور های اسلامی اتحادیه آفریقا می خواهیم تا ضمن محکوم کردن این اقدام روابط خود را با رژیم سعودی تا حد امکان کاهش داده و گام هایی جدی در راستای شناسایی، اعلام هویت و مجازات عاملان این تعرض وحشیانه به تظاهر کنندگان اربعین حسینی در ابوجا، بردارند.

لازم به ذکر است که این اقدام ارتش و نیروهای نظامی نیجریه تازگی ندارد و در سال 2015 نیز شیعیان منطقه زاریا در کشور نیجریه که جهت اجرای مراسمات مذهبی خود به خیابان ها آمده بودند مورد سرکوب شدید واقع شدند که در پی این حادثه حدود 300 نفر از شیعیان از جمله یکی از پسران شیخ ابراهیم زکزاکی به شهادت رسید و همچنین خود ایشان نیز به عنوان رهبر شیعیان نیجریه دستگیر شد.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha