جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
حجت الاسلام بخشی پور

حوزه/مدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان جنوبی با بیان اینکه ۱۵۷ برنامه در دهه وقف در سطح استان اجرا می‌شود، گفت: از ابتدای سال جاری تا امروز ۵۳ وقف جدید در سامانه ثبت‌شده ‌است.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از بیرجند، حجت الاسلام پرویز بخشی پور مدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان جنوبی صبح امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه به مناسبت فرارسیدن دهه وقف، اظهار داشت: روز 27 صفر به نام روز وقف نامیده شده است.

وی افزود: در سه روز اول دهه وقف شهادت امام حسن و رحلت نبی گرامی اسلام و شهادت امام رضا(علیهم السلام) است و برنامه‌ها در روز اول دیدار با نماینده ولی‌فقیه، دیدار با استاندار است و در شهرستان‌ها روسای ادارات و همکاران دیدار با ائمه جمعه و فرمانداران را خواهند داشت.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان جنوبی با بیان اینکه 157 برنامه در دهه وقف در سطح استان اجرا می‌شود، بیان داشت: زیارت از بعید در 19 بقعه و در روز رحلت پیامبر گرامی اسلام در امامزادگان باقریه مراسمی با حضور هیئاتی از سطح شهر و سخنرانی حجت الاسلام «سید محمدباقر عبادی» نماینده مردم بیرجند در مجلس شورای اسلامی برگزار خواهد شد.

بخشی پور تصریح کرد: در سالروز شهادت امام رضا علیه السلام  اکثر هیئت های مذهبی در سطح استان پیاده‌روی به سمت بقاع متبرکه را دارند و در این زمینه در 19 بقعه مراسم شهادت امام رضا را برگزار می کنیم.

وی با بیان اینکه در سال گذشته در امامزاده «سعد الله بن موسی» روستای «شاهرخت» 12 هزار زائر داشتیم که پیاده‌روی داشتند، گفت: امسال هم پیش‌بینی و استعداد ما پذیرایی از 12 هزار نفر  خواهد بود که البته مردم منطقه خیلی پای‌کار آمده‌اند و در بحث آماده کردن اطعام، همه مردم در خانه‌های خود غذا را آماده می‌کنند و برای توزیع به امامزاده می‌آورند.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان جنوبی ادامه داد: غبارروبی آیینی و عطرافشانی در 16 بقعه و دعوت از مسئولین، 4 مراسم انس با قرآن، همایش «یاوران، همکاران و همراهان و واقفان» در 6 شهرستان از دیگر برنامه ها در ایام است.

بخشی پور با اشاره به برگزاری همایش و نکوداشت آیت‌الله «هردنگی» در بیرجند عنوان کرد: ایشان هم عارف هستند و هم مجتهد و به‌عنوان همیار وقف مطرح هستند چراکه ذیل 50 وقف نامه را تائید کرده‌اند و در این زمینه مشاوره می‌داده‌اند.

وی متذکر شد: 29 ایستگاه واقف با 37 کارشناس امور اوقافی جهت پاسخگویی به سؤالات در مورد وقف در مصلاهای نماز جمعه و بقاع متبرکه برپا می شود و همچنین با هماهنگی با شورای سیاست‌گذاری ائمه جمعه استان، روسای ادارات اوقاف در همه شهرستان ها گزارشی از اقدامات انجام شده خواهند داد.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان جنوبی اظهار داشت: 34 مبلغ بومی در این دهه داریم و همچنین 49 اعزام مبلغ در دهه وقف جهت تبیین وقف داریم و نیز در 13 بقعه خیمه‌های معرف را برگزار می کنیم.

بخشی پور 30 نشست تخصصی صنفی با حضور اقشار مختلف، 12 زنگ وقف و مسابقه انشانویسی با موضوع وقف در سطح استان، دیدار با 20 خانواده شهید و عیادت از واقفان برجسته را از دیگر برنامه ها در این دهه برشمرد.

وی با بیان اینکه از ابتدای سال جاری تا امروز 53 وقف جدید در سامانه ثبت‌شده ‌است، گفت: در هفته وقف شاهد وقف‌های جدید خواهیم بود.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان جنوبی با اشاره به اینکه اهل سنت به امامزاده شاهرخت ارادت دارند و این امامزاده در ورودی استان ما قرار دارد، اعلام کرد: حدود 600 میلیون تومان برای کاشی‌کاری این گنبد هزینه شده است و در این ایام پرده‌برداری خواهد شد.

بخشی پور عنوان کرد: افتتاح 10 پروژه در شهرستان های نهبندان، سربیشه، بیرجند، قاین، سرایان و طبس و کلنگ زنی 4 پروژه در شهرستان های سربیشه، خوسف و سرایان در این ایام انجام خواهد شد.

وی ادامه داد: برای امامزاده روستای چنشت زائرسرایی را کلنگ زنی خواهیم کرد چراکه این منطقه از مناطق گردشگری محسوب می شود و میراث فرهنگی هم برنامه زیادی برای اینجا دارد و این زائرسرا دارای صحن خدمات و صحن زیارت که شامل آشپزخانه و سرویس بهداشتی و موضوعات مربوطه می شود.

اگر موقوفه آب لوله احیا شود، هر کاری می‌توان انجام داد

مدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان جنوبی با اشاره به اینکه سقاخانه‌ها از محل موقوفه «آب لوله» در بیرجند افتتاح می‌شود، یادآور شد: 8 سقاخانه تعهد داشتیم که انجام دادیم .

بخشی پور تاکید کرد: اگر در موقوفه «آب لوله» مطالبات خود را بگیریم می‌توانیم در تمام سطح شهر سقاخانه بزنیم و اگر موقوفه آب لوله احیا شود، در بیرجند هر کاری می‌شود انجام داد چون درآمد آب لوله خیلی زیاد است و خیلی از اراضی آن وارد سطح شهر شده است و ارزش‌افزوده زیادی پیداکرده است.

وقف منزل دو طبقه برای موضوعات قرانی در بیرجند

وی به افتتاح ساختمان دارالقرآن سربیشه اشاره کرد و افزود: در بیرجند هم خانمی منزل دوطبقه خود را برای موضوعات قرانی وقف کرده، اما بازهم در زمینه موقوفات قرآنی نیازمند توجه بیشتری هستیم.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان جنوبی با بیان اینکه امسال ورود زائران پاکستانی خوب بوده و حدود 64 هزار زائر داشتیم، گفت: سال گذشته حدود 16 هزار در مجموع وارد خاک ایران شدند و ما امسال 8 موکب اعم از پذیرایی و اسکان داریم که زائران پاکستانی در برگشت از زیارت عتبات و سپس مشهد استفاده می‌کنند.

برای ورود زائران افغانستانی در سال آینده برنامه ریزی شود

بخشی پور اضافه کرد: ما معین استان سیستان و بلوچستان در ورود زائران پاکستانی هستیم و برای زائرانی که از مرز میرجاوه وارد می‌شوند، در زاهدان مکانی در نظر گرفته‌شده است که پاسخگوی حدود فقط 2 هزار نفر از زائران است که نیازمند توجه بیشتری در این زمینه است.

وی با بیان اینکه امسال زائران افغانستانی هم شدیداً برای پیاده‌روی اربعین اعلام آمادگی کرده اند، عنوان کرد: سال آینده با افزوده شدن زائران افغانستان با توجه به اینکه مرز ورود آنها خراسان جنوبی است نباید مشکل اسکان داشته باشند و مسئولین باید پای‌کار بیایند تا زیرساخت‌هایی برای این موضوع آماده شود تا شاهد مشکلات امسال برای زائران پاکستانی نباشیم.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان جنوبی متذکر شد: در شهرستان درمیان و زهان موقوفات زیادی داریم که در حال گم‌شدن هستند و نیازمند این است تا دولت زیرساخت های لازم را برای راه اندازی اداره اوقاف درمیان آماده کند و مجوز جذب نیرو داشته باشیم.

انتهای پیام/م

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha