جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
ستاد بزرگداشت چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی استان کرمان

حوزه/ آیت الله خاتمی گفت: یکی از مسائلی که برای جوانان جذاب است و می‌توان در بیان برکات انقلاب به آن تکیه کرد، بردگی رژیم پهلوی است؛ حکومت پهلوی یا تحت حمایت انگلیس بود و ‌یا حمایت آمریکا. خوب است از کتاب‎هایی مانند «دربار به روایت دربار» استفاده شود و با برگزاری مسابقات کتابخوانی، جوانان را به مطالعه آن تشویق کرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه در کرمان آیت الله سید احمد خاتمی، امروز در جلسه ستاد بزرگداشت چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی کرمان، تبیین دستاوردهای انقلاب را برای نسل جوان مهم برشمرد و تاکید کرد: از جمله کارهای بسیار کلیدی ستاد بزرگداشت چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی معرفی انقلاب به نسلهای سوم و ‌چهارم انقلاب است؛ این انقلاب یک کودتا و یا شورش کور نبود، بلکه یک حرکت عظیم دینی بوده است.

عضو شورای عالی حوزه های علمیه کشور ادامه داد: باید بر روی این موضوع  تاکید شود که استعمارگران نقشه براندازی دین را در سر داشتهاند. رضا خان در دوران حکومت بیست سالهاش تنها یک سفر خارجی به ترکیه داشت که آن‌هم برای آموزش دیدن در جهت اجرای برنامههای آتاترک در ایران بود. برنامههای استعمار در ایران اول مسئله کشف حجاب و بعد تعطیلی حوزههای علمیه بود، یعنی از سال ۱۳۱۶ تا سال ۱۳۲۰ کل حوزههای علمیه تعطیل شده بودند و تنها حوزه علمیه قم نیمه جانی داشت.

آیت الله خاتمی تصریح کرد: این برنامه ها و همچنین برنامههای دیگری چون ممنوع کردن عزاداریها نشان میدهد رضا خان را با ماموریت دین زدایی بر سر کار آورده بودند. پسر او هم مانند خودش بود و حکومت پهلوی اساسا یک حکومت لاییک بود. باید این واقعیت در کنار جنایات دیگر آنها برای نسل جدید بیان شود تا مشخص گردد که انقلاب اسلامی حرکتی گسترده و مقدس بود‌.

امام جمعه موقت تهران، برنامه های اجرای شده برای بزرگداشت چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی را کافی ندانست و گفت: باید بگوییم هنوز آن شوری ‌که لازم است در سطح کشور و رسانهها شکل نگرفته است. ‌این مراسم ظرفیت بسیار بزرگی است و‌ نباید در آن کوتاهی کنیم.‌ ضمن این که دشمنان در تلاشند این مناسبت یا اتفاق نیافتد و یا اگر اتفاق می افتد، پررنگ نباشد.

سخنگو و عضو هیئت رئیسه مجلس خبرگان رهبری ادامه داد: یکی از مسائلی که برای جوانان جذاب است و می‌توان در بیان برکات انقلاب به آن تکیه کرد، بردگی رژیم پهلوی است؛ حکومت پهلوی یا تحت حمایت انگلیس بود و ‌یا تحت حمایت آمریکا. خوب است از کتابهایی مانند «دربار به روایت دربار» استفاده شود و با برگزاری مسابقات کتابخوانی، جوانان و اقشار مردم را به مطالعه آن تشویق کرد.

نماینده مردم کرمان در مجلس خبرگان رهبری بیان داشت: مسئولینی در این عرصه می‌توانند نقش آفرین باشند که انگیزه داشته باشند. اگر به صورت ابلاغی و دستور العملی باشد کاری پیش نمی‌رود. ستاد بزرگداشت انقلاب قبل از اینکه کارها به اجرا برسد، باید در راستای ایجاد انگیزه تلاش کند. به لطف خدا اکثریت مسئولین از انگیزه بالایی برخوردار هستند، اما باید تلاش شود همان تعدادی هم که انگیزه ندارند، انگیزه لازم را به دست آورند.

وی بر استفاده از ظرفیتهای مردمی تاکید کردکرد و بیان داشت: اگر قرار باشد بزرگداشت انقلاب به صورت اداری و تشریفاتی برگزار شود حق آن ادا نمی‌شود. باید به دنبال برپایی مردمی چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی‌ بود. یکی از این ظرفیت‎ها روحانیت، حوزه علمیه، ائمه جماعت، وعاظ و‌ خطبا هستند که از این ظرفیت باید به نحو کمال استفاده شوند‌. این عزیزان می‌توانند به این مناسبت رنگ‌ مردمی دهند.

آیت الله خاتمی افزود: دومین راه مردمی کردن این مراسم استفاده از ظرفیت هیئتها است. هیئت ها برخاسته از متن مردم هستند و باید انقلاب به انقلاب سیدالشهدا(ع) گره زده شود که واقعا هم همین‎گونه است. استفاده از ظرفیت مساجد و بسیج هم از دیگر ظرفیت های مهم و اساسی است که باید مورد توجه قرار گیرد. همچنین باید با این افراد جلسه گذاشت و از پیشنهادات آن‌ها استفاده کرد.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم به نزدیکی ایام فاطمیه و ۲۲ بهمن در سال جاری اشاره کرد و گفت: امسال باید از ظرفیت فاطمیه بهره کافی را ببریم. خصوصا با استفاده از این نکته که حضرت زهرا (س) سه دوره زندگی‌ کودکی، خانوادگی و ۷۵ روز بعد از رحلت رسول اکرم (ص) را دارا بودند که اوج این زندگی در دوره سوم است و قله آن نیز آن مسئله ولایت است. اصلا اگر ولایت را از زندگی حضرت زهرا (س) حذف کنیم حضرت را نشناختهایم.

امام جمعه موقت تهران یادآور شد: متاسفانه کتابهای درسی ما نتوانسته واقعیت دوره حکومت سیاه پهلوی را به نسل امروز معرفی کند و شاهدیم که در فضای مجازی افرادی به تطهیر حکومت پهلوی می‌پردازند. بزرگداشت چلهلمین سال پیروزی انقلاب یک فرصت طلایی برای ترسیم حکومت سیاه پهلوی است.

آیت الله خاتمی به نقش صدا و سیما و رسانه ها در پررنگ کردن بزرگداشت چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی اشاره کرد و بیان داشت: علی رغم اینکه امروز اوج تخریب علیه صدا و‌سیما، اما رسانه ملی همچنان بیشترین تاثیرگذاری را در جامعه دارد. امسال دیدیم که ۱۳ آبان در کل کشور باشکوه برگزار شد که باید بگوییم ورود صدا و سیما در این مسئله موجب پیدایش این شکوه شد.

وی خاطر نشان کرد: یکی از کارهایی که باید مورد توجه قرار گیرد بیان جنایتهای رژیم پهلوی با جزئیات آن. است در استان کرمان بایستی جنایت پهلوی در به آتش کشیدن مسجد جامع با جزئیات و به روایت افرادی که بودند و دیدند، تشریح شود.

عضو شورای عالی حوزه های علمیه کشور در پایان این بخش از سخنان خود تاکید کرد: بزرگداشت چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی یک‌ حرکت ملی مردمی است و مسائل حزبی و جناحی اصلا مطرح ‌نیست و نباید هم مطرح باشد.

آیت الله خاتمی در ادامه بااشاره به جایگاه استان کرمان، گفت: استان کرمان از جمله استانهایی است که از اول با انقلاب همراه بوده و همدلی میان مسئولین آن نیز زیاد بوده، لکن در این سال‌ها احساس می‌شود این همدلی میان آن‌ها بیشتر شده است که این مسئله ستودنی است. دلیل آن هم نجابتی است که در میان مسئولین و مردم این شهر دیده می‌شود.

سخنگو و عضو هیئت رئیسه مجلس خبرگان رهبری خاطرنشان کرد: البته آیت الله جعفری و‌ حجت الاسلام و المسلمین علیدادی نقش ویژهای در این هم دلی ایفا کردهاند. آشنایی ما با حجت الاسلام و المسلمین علیدادی به حدود چهل سال میرسد، نقطه مثبت زندگی ایشان مدیریتشان در جزیره کیش بود که با وجود حساسیتهای بالای آن منطقه، توانستند نمره بالایی در انجام وظیفه  به دست آورند و امروز همه این تجربیات را به استان کرمان آوردهاند و شاهدیم که اقشار مختلف قدردانند.

انتهای پیام

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha