چهارشنبه ۲۹ فروردین ۱۴۰۳ |۷ شوال ۱۴۴۵ | Apr 17, 2024
خانه خدا

​حوزه/ مدیر مدرسه علمیه امام باقر (ع) کامیاران گفت: اولین نشانه های تمدن ساز بودن دین اسلام، ایجاد حکومت و ایجاد امت بود که این دو از نشانه های تمدنی بشری محسوب می شوند که رسول خدا اقدام به انجام آنها نمودند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در استان کردستان، حجت الاسلام سیدجلال حسینی، بعدازظهر امروز در نشست بصیرتی با طلاب مدرسه علمیه امام باقر (ع) کامیاران تحت عنوان « نقش پیامبر اکرم(ص) در تمدن نوین بشری» اظهار داشت: یکی از ویژگی های مهم و تاثیرگذار دین مبین اسلام پویایی و حرکت رو به رشد آن است که این ویژگی ها اسلام را از سایر ادیان الهی متمایز کرده است.

مدیر مدرسه علمیه امام باقر(ع) کامیاران گفت: همچنین توجه به تمامی ابعاد زندگی بشری از دیگر ابعاد اسلام است، اسلام برای تمام شئونات ریز و درشت بشر دستورالعمل های مهم و کاربردی بسیاری دارد.

این استاد حوزوی در ادامه با اشاره به اینکه اسلام در بحث علم، دیدگاهی بسیار باز و وسیع دارد، افزود: یکی دیگر از ویژگی هایی تمدنی دین محمدی این است که نگاه باز به علوم دیگر ملل داشته و دارد با این تفاوت که تنها از آن علوم تقلید محض نکرده است، بلکه بر غنای آنها افزوده و باعث توسعه علوم زمانه خویش گردیده است.

حجت الاسلام حسینی با تاکید بر اینکه تمدن اسلامی یکی از بزرگترین و به روزترین تمدن های بشری دوران خود بود، گفت: اسلام در بدو تشکیل نگاهی تمدن ساز به زندگی بشر داشت و قوانین و احکام آنها تنها به احکام و دستورات دینی خلاصه نمی شد، بلکه راه و روش فرهنگ سازی و اجتماعی بودن در جامعه را نیز تبلیغ می کرد.

مدیر مدرسه علمیه امام باقر(ع) کامیاران اظهار داشت: باید تمدن سازی اسلام را از زمان هجرت رسول خدا از مکه به سمت مدینه عنوان کرد، این برهه از تاریخ اسلام پایه های تمدن اسلامی به تدریج بنیان نهاده شد.

این استاد حوزوی در ادامه بیان کرد: اولین نشانه های تمدن ساز بودن دین اسلام، ایجاد حکومت و ایجاد امت بود که این دو از نشانه های تمدنی بشری محسوب می شوند که رسول خدا(ص) اقدام به انجام آنها نمودند.

مدیر مدرسه علمیه امام باقر(ع) کامیاران گفت: همچنین یکی دیگر از نمادهای تمدن، ایجاد زیربناهای فرهنگی و اجتماعی است، در اوایل اسلام این زیربناها که مساجد نیز جزوی از آنها بودند در شهرهای اسلامی ساخته شدند و عملا مکانهایی به نام مسجد ولی با نقش و کاربرد پارلمانی ساخته شدند و خود رسول خدا درباره جایگاه و مقام مساجد می فرمایند:« أَحَبُّ البِلادِ إلی اللهِ مَساجِدُها/ محبوبترین جای شهرها در نزد خدا، مسجدهاست».

اين استاد حوزه تصريح كرد: از زمان صدر اسلام از شاخصه های شهر اسلامی، مسجد بود. مسجد به شهر مرکزیت دینی و عبادی می داد و از عناصر مهم در تمدن بود. در همان صدر اسلام مسجد در کنار مفهوم دینی ای که داشت، دارای کارکردهای آموزشی و اجتماعی هم بود.

حجت الاسلام حسيني ادامه داد: در مساجد، امور دنیوی مردم با زندگی اخروی شان با هم گره می خورد و عبادت و یاد خدا در بطن زندگی مردم جاری است.

وي يكي دیگر از ابعاد تمدنی دین اسلام را برقراری آرامش و امنیت در جامعه عنوان کرد و گفت: بی شک پیشرفت، آبادانی، اقتصاد سالم، فرهنگ بالا و... همگی در سایه سر امنیت به پویایی می رسند؛ لذا اسلام با ایجاد امنیت در جامعه توانست این حوزه ها را به طور محسوسی تقویت نماید.

مدیر مدرسه علمیه امام باقر(ع) کامیاران با اشاره به اینکه امنیت اقتصادی، یکی دیگر از شاخصه های تمدن ساز بودن دین اسلام است، اظهار داشت: پیامبر اکرم(ص) به لحاظ اقتصادی هم برنامه منسجم و مستحکمی برای شکوفایی اقتصاد مسلمانها داشتند. از اصلاحاتی که آن حضرت انجام دادند برقراری مساوات و برابری میان یاران و به عبارتی برقراری عدالت اجتماعی بود.

اين استاد حوزوی ادامه داد: همچنین رسول خدا برای مبارزه با فقر که ریشه بسیاری از ناهنجاری ها در اجتماع است، برنامه های مدون بسیاری تدوین نمودند که راه اندازی و رونق تجارت و بازرگانی در قالب کاروان های تجاری، ایجاد بازارهای جامع، وقف و... از این سری اقدامات رسول خدا(ص) برای ایجاد امنیت اقتصادی و معیشتی در جامعه آن زمان اسلام بود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha