جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
ولادت امام رضا (ع)

حوزه/ مسئول برنامه ریزی و نظارت حوزه علمیه استان کردستان با اشاره به گوشه هایی از زندگی و سیره علمی و عملی امام رضا (ع) گفت: امام رضا (ع) همیشه بر مبارزه جدی و سخت با هوای نفسانی مومنان را سفارش می فرمودند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در استان کردستان، علی اصغر دریایی، صبح امروز در مراسم عزاداری شهادت امام رضا(ع) که در مدرسه سفیران هدایت سنندج برگزار شد، به گوشه هایی از شخصیت و سیره علمی و عملی امام رضا (ع) اشاره کرد و اظهار داشت: در کتب اسلامی امام رضا به دلیل علم و درایت به «عالم آل محمد صلی الله علیه و آله و سلم» ملقب هستند.

مسئول برنامه ریزی و نظارت حوزه علمیه استان کردستان: امام موسی کاظم درباره شخصیت علمی و دانش امام رضا(ع) به فرزندانش می فرمایند« هذا اخوكم على بن موسى‏ عالم آل محمد صلی الله علیه و آله و سلم فاسالوه عن اديانكم و احفظوا مايقول لكم، فانى‏ سمعت ابى‏ جعفر بن محمد غير مرة يقول لى‏ ان عالم آل محمد صلی الله علیه و آله و سلم لفى‏ صلبك و ليتنى‏ ادركته/برادرتان، على بن موسى، داناى خاندان پيامبر صلی الله علیه و آله و سلم است. نيازها و پرسش هاى دينى خود را از وى فرا گيريد و آنچه را به شما تعليم داد، به خاطر بسپاريد، چه اين كه بارها پدرم امام صادق‏ علیه السلام به من فرمود: داناى خاندان پيامبر صلی الله علیه و آله و سلم در نسل توست و اى كاش من او را درك كرده و مى‏ ديدم.»

این استاد حوزوی در ادامه سخنان خود تاکید کرد: یکی دیگر از ویژگی های علمی بارز امام رضا علیه السلام مناظرات و مباحثات علمی و دینی وی می باشد که در عالم اسلام معروف و بسیار مشهور است و همین تبحر و تسلط امام رضا (ع) بر علوم مختلف، این امام همام را به «عالم خاندان رسالت» معروف می نماید.

وی با تاکید بر اینکه امام رضا در بحث دستگیری از مستمندان و فقرا سابقه بسیار درخشانی در دین اسلامی دارند، اظهار داشت: سیره اخلاقی امام رضا(ع) در برخورد با زیردستان در زندگی به اسوه ای جاودان در تاریخ امامان معصوم علیهم السلام تبدیل شده است. این امام همام هرگز به زیردستان خود تندی نمی کرد و هرگز خود را بالاتر از آنان نمی پنداشتند و همواره همدردی دلسوز برای دیگران بود.

مسئول برنامه ریزی و نظارت حوزه علمیه استان کردستان تصریح کرد: امام رضا (ع) همیشه بر مبارزه جدی و سخت با هوای نفسانی مومنان را سفارش می فرمودند، ایشان در این باره می فرمایند:«فَلا اقْتَحَمَ العَقَبَة، وَ ما اَدْريكَ مَا العَقَبَه، فَكَُ رَقَبَة، اَوْاطعام فى يَوم ذى مَسْغَبَة، يَتيماً ذامَقْرَبَة، اَوْمسكيناً ذامَتْرَبَة / آنگاه اصحاب ميمنه و ياران بهشت در برابر عقبه و گردنه مخالفتِ با نفس قرار مى گيرند بايد بدانند كه گذر از آن، در گرو آزاد ساختن بنده و برده و يا اطعام ـ در روزگار قحطى و كمبود غذا ـ به خويشاوندان گرسنه و يا خاك نشينان بينوا است».

این استاد حوزوی در ادامه سخنان خود بیان داشت: خاندان عباسی، با اهدافى خاص، از انديشمندان مذاهب و فرقه‏هاى گوناگون، دعوت مى‏كرد و آنان را رو در روى امام‏ علیه السلام قرار مى‏داد. با مطالعه در شخصيت، روحيات و افكار مامون،آشكار مى‏شود كه او از تشكيل چنين جلسات و همايش هايى، اهدافى سياسى را دنبال مى‏ كرد، هر چند شخصاً به مباحثات علمى علاقه ‏مند بود، ولى مامون به عنوان خليفه، شخصى نبود كه بخواهد با اين‏گونه مباحثات و مناظرات، عظمت و حقانيت خاندان پيامبر (ص) را به نمايش بگذارد.

مسئول برنامه ریزی و نظارت حوزه علمیه استان کردستان تاکید کرد: یکی از ویژگی ها و امتیازات بارز امام رضا(ع)؛ تسلط ایشان به زبان های مختلف آن زبان بود که این ویژگی در کمتر کسی در آن دور پیدا می شود.

وی در پایان سخنان خود تصریح کرد: امام‏ رضا علیه السلام در مجامع علمى به هنگام مناظره و يا در نشست هاى معمولى در پاسخگويى به اشخاصى كه از بلاد ديگر، حضور ايشان شرفياب مى‏ شدند، با زبان متداول و رسمى مخاطب با وى به گفتگو مى‏ پرداختند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha