پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
وحدت حوزه و دانشگاه

حوزه/ معاون تهذیب مدرسه علمیه امام باقر (ع) کامیاران گفت: امروز دستانی در کارند که حوزه و دانشگاه به عنوان بال های علمی کشور را از کار بیندازند و در این راه توطئه های گوناگونی به کار می برند، لذا طلاب و دانشجویان باید هوشیاری و بصیرت انقلابی خود را حفظ کنند.

حجت الاسلام سیدجمال حسینی در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در استان کردستان، اظهار داشت: یکی از مسائلی که از ابتدای انقلاب اسلامی مورد توجه مسئولان فرهنگی کشور قرار گرفت، وحدت حوزه و دانشگاه بود.

معاون تهذیب مدرسه علمیه امام باقر(ع) کامیاران گفت: امام خمینی(ره) در پیام نوروزی خویش در سال 59 وحدت حوزه و دانشگاه را اعلام کردند که این نشان از اهمیت تعامل این دو مجموعه در ارتقا فرهنگی کشور دارد.

وی ادامه داد: حوزه و دانشگاه دو بال علمی کشور محسوب می شوند که وجود هر دو برای کشور بسیار ضروری است، و بی شک فرهنگ و علم این کشور با یک بال هرگز نمی تواند در اوج باشد، لذا برخی از جریان ها به دنبال ایجاد جدایی بین این دو هستند.

حجت الاسلام حسینی در ادامه سخنان خود بیان داشت: اگر این دو مرکز وحدت خود را حفظ کنند، در مباحث علمی، علوم جامع تر و کامل تری خواهیم داشت، زیرا هم علوم تجربی در میدان دانش قرار دارد و هم شرع و دستورات دینی، که این دو نقش مکمل همدیگر را بازی می کنند.

وی با اشاره به اینکه برخی از عناصر خود فروخته در داخل و خارج از کشور به دنبال از بین بردن این وحدت هستند، گفت: در رژیم گذشته تلاش های بسیاری برای منزوی کردن روحانیت و از سوی دیگر غربی کردن کشور و نهادهای فرهنگی و آموزشی همانند دانشگاه ها انجام گرفت، ولی با پیروزی انقلاب، دو قشر روحانی و دانشجو برای پیشبرد انقلاب اسلامی پیشگام شدند.

معاون تهذیب مدرسه علمیه امام باقر(ع) کامیاران اظهار داشت: وحدت این دو مجموعه همواره از دغدغه های امام خمینی(ره) بود. ایشان درباره وحدت حوزه و دانشگاه می فرمایند:« امروز یکی از ضروری ترین تشکل ها بسیج دانشجو و طلبه است. طلاب علوم دینی و دانشجویان دانشگاه ها باید با تمام توان خود در مراکزشان از انقلاب و اسلام دفاع کنند. فرزندان بسیجی ام در این دو مرکز، پاسدار اصول تغییر ناپذیر نه شرقی نه غربی باشند، امروز دانشگاه و حوزه از هر محلی بیشتر به اتحاد و یگانگی احتیاج دارند».

حجت الاسلام حسینی در ادامه با اشاره به اینکه امام خمینی(ره) به خوبی از جریاناتی که به دنبال ایجاد اختلاف بین روحانی و دانشجو بودند، باخبر بود، افزود: امام راحل صراحتاً جدایی حوزه و دانشگاه را توطئه استکبار می دانستند و فرمودند:« حالا که می بینند یک تحولی پیدا شده است، و دانشگاهی متمایل شده است به روحانی، و روحانی متمایل شده است به دانشگاهی و باهم هستند و می خواهند باهم کشور خودشان را به پیش ببرند، حالا شیاطین بیشتر در فکر هستند که روحانی را از یک طرف بکوبند و دانشگاهی را از یک طرف و فساد کنند بین این دو تا ... چشم هایتان را باید خیلی بازکنید. در این زمان چشم و گوش ها باید خیلی باز باشد که یک وقت می بینید از داخل خود دانشگاه و از داخل خود فیضیه شما را به فساد می کشانند، شما رابه تفرقه می کشانند. اینهایی که نمی خواهند این کشور یک کشور صحیح و سالم باشد و ارباب های آنها که از اول هم نمی خواستند، نمی توانند ببینند که شما باهم مجتمع شدید و می خواهید باهم کار کنید ... آنها در صدد این هستند که نگذارند شماها باهم باشید».

وی تصریح کرد: این حساسیت امام خمینی(ره) در اوایل انقلاب نسبت به وحدت بین حوزه و دانشگاه اکنون خود را نشان می دهد، امروز دستانی در کارند که بال های علمی کشور را از کار بیندازند و در این راه توطئه های گوناگونی به کار می برند، لذا طلاب و دانشجویان باید هوشیاری و بصیرت انقلابی خود را حفظ کنند.

حجت الاسلام حسینی در ادامه با اشاره به اینکه مقام معظم رهبری در بحث وحدت حوزه و دانشگاه همیشه تاکیدات مهمی در این زمینه دارند، گفت: امام خامنه ای برای ایجاد وحدت و همدلی بیشتر بین حوزه و دانشگاه می فرمایند:«در نظام اسلامی، علم و دین پا به پا باید حرکت کند. وحدت حوزه و دانشگاه یعنی این. وحدت حوزه و دانشگاه معنایش این نیست که حتما بایستی تخصص های حوزه ای در دانشگاه و تخصص های دانشگاهی در حوزه دنبال بشود نه، لزومی ندارد. اگر حوزه و دانشگاه به هم وصل و خوش بین باشند و به هم کمک بکنند و با یکدیگر همکاری نمایند، دو شعبه از یک مؤسسه علم و دین هستند. این مؤسسه دو شعبه دارد: یک شعبه، حوزه های علمیه و شعبه دیگر، دانشگاه ها هستند ... طلاب و دانشجویان قدر یکدیگر را بدانند، با یکدیگر آشنا و مرتبط باشند، احساس بیگانگی نکنند. احساس خویشاوندی و برادری را حفظ کنند و روحانیون در دانشگاه ها عملاً کوشش کنند که نمونه های کامل عالم دین و طلبه علوم دینی را به طلاب و دانشجویان و دانشگاهیان ارایه بدهند و نشان دهند که هر دو، نسبت به یکدیگر، با حساسیت مثبت و با علاقه همکاری می کنند. این، همکاری و وحدت حوزه و دانشگاه است. البته برای این کار باید برنامه ریزی و سازمان دهی بشود».

معاون تهذیب مدرسه علمیه امام باقر(ع) کامیاران اظهار کرد: در این برهه خاص از تاریخ انقلاب که معاندان عزم خود را برای انزوا و حتی براندازی این نظام الهی جزم کرده اند، وحدت حوزه و دانشگاه می تواند سدی در مقابل منورالفکران غربزده ای باشد که با هزاران ترفند به دنبال عملیاتی کردن نقشه های خود در این زمینه هستند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha