چهارشنبه ۲۹ فروردین ۱۴۰۳ |۷ شوال ۱۴۴۵ | Apr 17, 2024
کد خبر: 468656
۲۶ آبان ۱۳۹۷ - ۱۱:۰۹
خانم دکتر خدیجه جلالی

حوزه/ مجتمع آموزش علوم اسلامی کوثر که قبلا با نام مدرسه علمیه شهید حقانی نامگذاری شده بود، در سال ۱۳۶۳ در محله بریانک تهران و به ریاست آیت الله جنتی تحت نظارت و مدیریت سازمان تبلیغات اسلامی تاسیس شد و در سال ۱۳۷۳ به ساختمان فعلی واقع در ضلع جنوبی پارک شهر در خیابان بهشت نقل مکان کرد.

خبرگزاری «حوزه» - مجتمع آموزش علوم اسلامی کوثر که قبلا با نام مدرسه علمیه شهید حقانی نامگذاری شده بود، در سال 1363 در محله بریانک تهران و به ریاست آیت الله جنتی تحت نظارت و مدیریت سازمان تبلیغات اسلامی تاسیس شد.

در سال ۱۳۷۳ ساختمان فعلی واقع در ضلع جنوبی پارک شهر در خیابان بهشت به نام "مجتمع آموزش علوم اسلامی کوثر" و با دستور دفتر مقام معظم رهبری به این حوزه واگذار شد. مجتمع آموزش علوم اسلامی کوثر از سال ۱۳۷۵ تحت پوشش ضوابط مرکز مدیریت حوزه علمیه خواهران قرار گرفت و هم اکنون در سه مقطع سطح 2، 3 و 4 با بیش از 370 طلبه یکی از بزرگترین و برترین مدارس علمیه خواهران استان تهران می باشد.

بی تردید حوزه های علمیه در طول تاریخ حیات خود پرونده درخشانی از خود به جا گذاشته اند، که استمرار فکر و عمل دینی، مرهون تلاش بی وقفه مراجع عظام، محققین و مبلّغان حوزه های علمیه است. در این میان، اگرچه بانوان در اغلب زمان ها از فیوضات الهی و علمی حوزه ها برخوردار بوده و مستقیم و غیر مستقیم مخاطب ندای الهام بخش پیام آوران دینی قرار داشته اند لیکن به دلایل مختلف تاسیس حوزه های علمیه خواهران به ویژه بعد از پیروزی انقلاب اسلامی ضرورت یافت.

خانم دکتر خدیجه جلالی مدیر مجتمع آموزش علوم اسلامی کوثر در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در تهران به تشریح فعالیت های علمی، فرهنگی و تبلیغی یکی از مدارس برتر حوزه علمیه خواهران استان تهران پرداخته است.

متن گفتگوی خبرنگار خبرگزاری «حوزه» با مدیر مجتمع آموزش علوم اسلامی کوثر را در ادامه می خوانید:

به عنوان سؤال نخست بفرمائید از چه سالی وارد حوزه علمیه شدید؟

بنده در سال 1364 زمانی که در مقطع دبیرستان بودم وارد حوزه علمیه خواهران در شهر تهران شدم و همزمان با گذراندن دروس حوزوی، از 17 سالگی تدریس در حوزه علمیه را شروع کردم.

در کنار فعالیت های تبلیغی به عنوان دبیر عربی در یکی از دبیرستان های منطقه 5 آموزش و پرورش مشغول گردیدم وهمزمان با تدریس درحوزه و دبیرستان، تحصیل در دانشگاه راهم آغاز نمودم وبخشی از دروس سطوح بالاتر را در کوثر شرکت نمودم.

 با توجه به این که مجتمع آموزش علوم اسلامی کوثر زیر نظر سازمان تبلیغات بود، همزمان با تدریس، سال 1379 از طرف مسئولان سازمان تبلیغات به بنده پیشنهاد داده شد تا مدیریت حوزه کوثر را بر عهده بگیرم که از آن زمان تاکنون یعنی حدود 18 سال است که در خدمت طلاب این حوزه هستم.

 

 

لطفا سوابق علمی و تحصیلی خودتان را هم بیان کنید.

 بنده علاوه بر حوزه که رسائل ومکاسب را خواندم، تحصیل دکتری در 2 رشته مطالعات اسلامی از دانشگاه بیروت و دکتری زبان و ادبیات عرب دانشگاه آزاد تهران را توفیق یافتم.

در حوزه فعالیت های علمی و پژوهشی نیز تاکنون 6 عنوان کتاب تالیف کردم که از جمله آن ها می توان به کتب «پیام بر عاشورا، ارتباط کلامی همسران از دیدگاه اسلام و روانشناسی، پیش نیاز پژوهش های اسلامی، تفسیر و علوم قرآن راهنمای پژوهشگران و جایگاه پدر در تحکیم خانواده، اشاره کرد. همچنین 35 عنوان مقاله در موضوعات مختلف اسلامی وادبی، کلامی، تاریخی و... داشته ام.

تاکنون بیش از 60 پایان نامه طلاب حوزه علمیه خواهران استان تهران را راهنمایی کرده ام و هم اکنون در سطوح 2 و 3 و 4 تدریس دارم و نیز سابقه تدریس در دانشگاه های مختلف تهران را هم دارم. از نظر مسئولیت اجرائی نیز هم اکنون مسئول امور بانوان سازمان تبلیغات اسلامی هستم.

 

 

 مجتمع آموزش  علوم اسلامی کوثر توسط چه کسی و در چه سالی تاسیس شد؟

مجتمع آموزش علوم اسلامی کوثر در سال 1363 با عنایت آیت الله جنتی در محل سازمان تبلیغات اسلامی و تحت نظارت آن سازمان تاسیس شد. بعد از مدتی یعنی در سال 1373 با دستور مقام معظم رهبری مبنی بر اختصاص ساختمانی مستقل، مجتمع آموزش علوم اسلامی کوثر به مکان فعلی در منطقه بازار منتقل شد.

مجتمع آموزش علوم اسلامی کوثر در چه سطوحی اقدام به پذیرش طلبه می نماید؟

مجتمع آموزش علوم اسلامی کوثر برای سال تحصیلی ۹8-97 از خواهران علاقمند به تحصیلات حوزوی در مقطع سطح ۲ در دوره های حضوری تمام وقت و پاره وقت، و در مقطع سطح ۳ در گرایش های فقه و اصول، تفسير و علوم قرآن، کلام اسلامی و تاریخ و همچنین در مقطع سطح ۴ در رشته تفسير تطبیقی اقدام به ثبت نام نموده است و در جهت خدمت رسانی به استعدادهایی است که می توانند در عصر حاضر وجود خویش را وقف تعالی ارزش های اسلامی واخلاقی در جامعه سازند و به مسئولیت خویش در قبال اسلام عزیز و امت مسلمان و جهان اسلام عمل کنند.

 این حوزه از سال 1375 به طور رسمی تحت ضوابط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران قرار گرفت. در ابتدا فقط در مقطع سطح دو پذیرش طلبه صورت می گرفت، اما در سال 1386 اولین دوره سطح سه در چهار رشته فلسفه، کلام، تفسیر و علوم قرآن، فقه و اصول در این حوزه راه اندازی شد و طلاب بسیاری جهت تحصیل در سطح سه به این حوزه مراجعه کردند.

بعدها در سال 1394 مجتمع آموزش علوم اسلامی کوثر توانست مجوز سطح 4 را نیز اخذ و اقدام به پذیرش طلبه نماید، از این رو اولین طلاب ورودی سطح چهار که در حوزه کوثر پذیرش شدند در سال 94 انجام شد و هم اکنون این طلاب در رشته تفسیر تطبیقی اشتغال به فعالیت های علمی و آموزشی دارند.

 

 

هم اکنون چه تعداد طلبه و استاد در حوزه خواهران کوثر مشغول به تحصیل و تدریس می باشند؟

در سال تحصیلی جدید حدود 370 طلبه در مجتمع آموزش علوم اسلامی کوثر در سطوح 2، 3 و 4 مشغول به تحصیل هستند. روند جذب و گزینش طلاب در این حوزه مطابق با ضوابط مرکز مدیریت حوزه علمیه خواهران انجام می شود، همچنین تعداد 50 استاد که دارای مدارج علمی حوزوی و دانشگاهی هستند در سطوح 2، 3 و 4 حوزه کوثر مشغول تدریس می باشند.

 

 

فعالیت های علمی و پژوهشی طلاب مجتمع آموزش علوم اسلامی کوثر را چگونه ارزیابی می کنید؟

با تلاش طلاب و نقش ویژه اساتید در هدایت و راهنمایی موضوعات پژوهشی می توانیم ادعا کنیم که مجتمع آموزش علوم اسلامی کوثر در بخش پژوهش و فعالیت های علمی در بین حوزه های علمیه خواهران استان تهران سرآمد است. اکثر اساتید این حوزه یا عضو هیئت علمی مجتمع آموزش علوم اسلامی کوثر هستند یا عضو هیئت علمی دانشگاه ها و سایر مراکز معتبر علمی هستند و این یکی از شاخصه های مهم مجتمع آموزش علوم اسلامی کوثر می باشد زیرا این حوزه اولین حوزه ای است که دارای هیئت علمی بوده و اساتید آن جزو برترین اساتید علمی کشور محسوب می شوند.

در کنار اساتید؛ طلاب ممتاز این حوزه نیز موفقیت های چشمگیری در فعالیت های پژوهشی داشته اند به طوری که در جشنواره های مختلف علمی از جمله جشنواره پژوهشی علامه حلی طلاب مجتمع آموزش علوم اسلامی کوثر جزو برگزیدگان و ممتازین این جشنواره بوده اند و آثارشان در قالب های مقالات، کتاب و پایان نامه موفق به کسب رتبه برتر علمی جشنواره شده است.

نکته مهمی که در موضوعات پژوهشی طلاب جهت ارتقای کیفی آثار مورد توجه قرار گرفت این بود که سعی کرده ایم موضوعات پژوهشی مطابق با نیازهای جامعه باشد، از این رو قبل از شروع هر پژوه ای از طلاب می خواهیم تا نیازسنجی های لازم را در سطح جامعه انجام دهند و مطابق با آن اقدام به فعالیت علمی و انتخاب موضوع پژوهشی نمایند و این امر موجب کاربردی شدن تحقیقات و پژوهش های علمی شده و در نهایت منجر به ارائه نظرات و تحلیل های دقیق تر، علمی تر و کاربردی تر می شود.

 

 

برای تشویق طلاب و انگیزه بخشی به آنان جهت مطالعات علمی و پژوهشی چه تدابیری اندیشیده اید؟

در راستای ارتقاء مهارت های پژوهشی و انگیزه بخشی به طلاب نسبت به مشارکت فعال در فعالیت های علمی، واحد پژوهش مجتمع آموزش علوم اسلامی کوثر برنامه های ویژه علمی متعددی را برگزار می نماید. یکی از ویژه برنامه های واحد پژوهش برگزاری کرسی های آزاد اندیشی، تریبون آزاد و سمینارهای علمی در موضوعات پژوهشی انتخاب شده توسط طلاب می باشد.

برگزاری چنین نشست هایی که با حضور اساتید و تحت نظارت آنان می باشد با استقبال بسیار خوب طلاب مواجه شده و موجب می شود تا طلاب موضوعات پژوهشی را با جدیت پیگیری نموده و از نظرات علمی خود دفاع کنند و نظرات موافقین و مخالفین را در موضوع مورد بحث بشنوند و در نهایت رای درست و صحیح را انتخاب نمایند.

 

 

کرسی های آزاد اندیشی بیشتر در چه موضوعاتی و با چه هدفی برگزار شده است؟

تاکنون نشست های مهمی با عنوان کرسی های آزاد اندیشی برگزار شده است که به برخی از آن ها اشاره می کنم. اولین کرسی آزاد اندیشی با موضوع «نسبت فلسفه با اسلام و دین» بود. هدف از برگزاری این کرسی اجرای منویات مقام معظم رهبری در خصوص برگزاری کرسی های آزاد اندیشی و آشنایی طلاب با نقد عالمانه و نیز پاسخ به شبهات پیرامون نسبت فلسفه با اسلام و ایجاد فرصتی عادلانه برای طرح دیدگاه ها بود.

دومین کرسی آزاد اندیشی با موضوع «تعدد زوجات، ازدواج موقت» بود. هدف از برگزاری این کرسی آشنایی طلاب با نقد عالمانه، پاسخگویی به شبهات و حل معضلات پیرامون تعدد زوجات و ازدواج موقت و ایجاد فرصتی عادلانه جهت طرح دیدگاه های طلاب و اساتید صاحب نظر در این خصوص بود.

سومین کرسی آزاد اندیشی با موضوع «حل تعارض قاعده فراش با آزمایش DNA» بود. هدف از برگزاری این کرسی آزادی اندیشه در قالب امر به تفکر، تعقل و تدبر و مانند آن بود که در بسیاری از آیات قرآن کریم نیز مطرح شده است و نیاز به بحث در مورد مسائل جدید علمی و تطبیق آن با قواعد فقهی و همچنین پاسخگویی به شبهات موجود در این زمینه از ضروریات برگزاری کرسی با این موضوع می باشد.

چهارمین کرسی آزاد اندیشی با موضوع «دیدگاه های فقهی در حوزه درمان ناباروری با روش های نوین و شبیه سازی درمانی» بود. هدف از برگزاری این کرسی آشنایی طلاب با مباحث روز فقه پزشکی و پاسخگویی به شبهات موجود در زمینه درمان ناباروری با روش های نوین و معرفی عرصه های پژوهشی فقه پزشکی می باشد.

پنجمین کرسی آزاد اندیشی هم با موضوع «فقه خانواده و چالش های پیش رو با محوریت آیه شریفه الرجال قوامون علی النساء» بود.

 

 

اخیرا حوزه علمیه کوثر نشست علمی با حضور اساتید دانشگاه شیکاگو داشته است، برگزاری چنین نشست هایی در چه راستایی صورت می گیرد؟

برگزاری نشست های علمی با حضور اساتید و شخصیت های بین المللی از دیگر فعالیت های واحد پژوهش است. مجتمع آموزش علوم اسلامی کوثر با توجه به تراز علمی خود و احساس مسئولیتی که نسبت به رسالت حوزه های خواهران و بانوان جامعه اسلامی دارد تعاملات علمی خود را در سطح ملی و بین المللی گسترش داده است. از این رو تعامل علمی با دانشگاه های مختلف جهان اسلام و دیگر دانشگاه های بین المللی را جزو اولویت های تبلیغی و فرهنگی خود می داند.

در این نشست ها موضوعات مختلفی مورد بحث و تبادل نظر قرار می گیرد و برخی از طلاب و اساتید حوزه که زباندان هستند در انتقال مفاهیم و نظرات دو طرف ایفای نقش می کنند و همین امر موجب شده تا طلاب حوزه نسبت به فضای علمی جامعه بین الملل و وضعیت بانوان جهان اسلام و غرب آگاهی های بهتر و دقیق تری پیدا کنند و بینش علمی و مهارت های تبلیغی خود را ارتقاء و تقویت نمایند.

 

 

علاوه بر این نشست، نشست های دیگری هم برگزار شده است؟

بله! در سال جاری سه نشست علمی با حضور اساتید دانشگاه اندونزی، دانشگاه زوریخ سوئیس و دانشگاه شیکاگو در محل مجتمع آموزش علوم اسلامی کوثر برگزار شد که در ارتقاء بینش علمی طلاب و اساتید حوزه بسیار موثر بوده است. مثلاً استاد دانشگاه زوریخ که در رشته شیعه شناسی مطالعات قوی و تخصصی داشت، در این نشست مطالب خود را به طلاب ارائه داد.

پس از این نشست ها ،ایجاد نیاز به مطالعه وپژوهش موجب شد انگیزه طلاب برای مطالعات عمیق و غنی درباره تشیع و مذاهب اسلامی داشته باشند ما هم سعی کردیم با فراهم آوردن شرایط، فضای مطالعه، تحقیق و پژوهش را برای طلاب مهیا کنیم تا این انگیزه ای که به وجود آمده مقطعی نباشد و نتیجه مطلوب حاصل شود.

 

 

لطفا درباره نشریه و فصلنامه مجتمع آموزش علوم اسلامی کوثر توضیح دهید.

نشریه پژوهنامه مطالعات اسلامی به صورت دوفصلنامه علمی پژوهشی از سال 86 تحت نظارت اساتید و هیئت علمی حوزه که اعضای هیئت تحریریه نیز محسوب می شوند، با مجوز داخلی و با تایید مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران منتشر می شود و در صدد هستیم مجوز رسمی آن را از وزارت علوم، تحقیقات و فناوری اخذ کنیم.

در پژوهنامه مطالعات اسلامی آثار علمی طلاب و اساتید بعد از تایید اعضای هیئت تحریریه در موضوعات مختلف چاپ و منتشر می شود. البته انتشار آثار در این پژوهنامه مختص به طلاب و اساتید مجتمع آموزش علوم اسلامی کوثر نبوده و دیگر طلاب و اساتید حوزه های علمیه خواهران در صورت ارائه مقالات و بعد از تائید محتوی علمی آن در پژوهنامه مطالعات اسلامی منتشر می شود.

نشریه دیگر با عنوان «انوار بیت عتیق» که بیشتر در موضوعات فرهنگی، اجتماعی و اخبار مربوط به مجتمع آموزش علوم اسلامی کوثر چاپ و منتشر می شود.

 

 

وضعیت کتابخانه مجتمع کوثر را چگونه ارزیابی می کنید. آیا پاسخگوی نیازهای علمی و مطالعات پژوهشی طلاب است؟

یکی از بخش های مهم علمی حوزه کتابخانه است. الحمدلله کتابخانه حوزه دارای منابع بسیار غنی و به عبارتی یک کتابخانه فوق تخصصی است. مسئولیت اراده آن بر عهده یکی از نخبگان حوزه است و در زمینه تجهیز آن نیز هیئت امنای حوزه همکاری بسیار خوبی داشته اند و در حد توان توانسته اند کتاب های تخصصی مورد نیاز طلاب و اساتید را فراهم کنند.

کتابخانه مجتمع آموزش علوم اسلامی کوثر دارای مجموعه ای گسترده از منابع گوناگون در زمینه های مختلف فقهی، اصولی، تاریخی، تفسیری و ... است. این کتابخانه با توجه به پیشرفت علوم همواره سعی در به روز رسانی تجهیزات کتابخانه و تهیه منابع مورد نیاز طلاب داشته است و با در اختیار داشتن بیش از ۱۸۰۰۰ نسخه کتاب فارسی، عربی و لاتین، دسترسی به فصلنامه های تخصصی و تهیه نرم افزارهای مختلف و به روز رسانی آن ها، در زمینه تأمین نیاز مراجعین فعالیت می نماید.

کتابخانه مجتمع کوثر مجهز به بیش از 10000 عنوان کتاب تخصصی در گرایش های فقه و اصول، علوم و تفسیر قرآن، فلسفه، کلام، تاریخ و... می باشد.

با توجه به ویژگی های کتابخانه متقاضیان بسیاری از طلاب، اساتید و دانشجویان مراکز مختلف حوزوی و دانشگاهی تقاضای عضویت در کتابخانه حوزه کوثر دارند که با ایجاد شرایط لازم امکان استفاده از کتابخانه برای این افراد فراهم شده است.

 

 

با توجه به فعالیت هایی که بیان کردید، نسبت به آسیب های اجتماعی بانوان تهرانی چه برنامه های در نظر دارید؟

پرداختن به این موضوع برای مسئولان مجتمع آموزش علوم اسلامی کوثر بسیار حائز اهمیت است زیرا معتقدیم بانوان به عنوان بخش اعظم جامعه نقش مهمی در تربیت و پرورش افراد جامعه دارند. در همین راستا از دو سال قبل یک گروه پژوهشی متشکل از طلاب نخبه و اساتید حوزه بعد از گذراندن دوره های آموزشی ویژه ای، مامور شدند تا مطالعات دقیقی را در حوزه آسیب شناسی بانوان داشته باشند.

این گروه طی دوسال گذشته، آسیب های فرهنگی جامعه زنان را پیگیری و مطالعات علمی و پژوهشی خوبی را در این خصوص انجام داده اند و راهکارهای برون رفت از انحطاط فرهنگی و کاهش آسیب های اجتماعی جامعه زنان را بررسی کرده اند و نهایتاً مجموعه این تلاش ها که با نظارت و راهنمایی سایر کارشناسان متخصص در این حوزه همراه بوده، منجر به تدوین متن محتوایی آموزشی به صورت یک درسنامه شده است و طبق آن دوره های آموزشی برای طلاب خواهر برگزار خواهد شد و ان شاء الله نتایج آن را در بهبود اوضاع فرهنگی جامعه زنان شاهد خواهیم بود.

 

 

در راستای مهارت افزایی مبلغات و حضور توانمند آنان در جامعه چه دوره هایی را برگزار می کنید؟

در طول سال تحصیلی کارگاه های مهارت افزایی در موضوعاتی همچون خانواده، روانشناسی، جامعه شناسی، روش های تاثیرگذاری، شیوه های نوین تاثیرگزاری، سواد رسانه ای و فضای مجازی و... ویژه مبلغات مجتمع آموزش علوم اسلامی کوثر برگزار می شود امسال نیز این دوره برای 120 نفر از مبلغات برگزار شد که تاکنون دوره مقدماتی و متوسطه آن برگزار شده است و دوره های تکمیلی این کارگاه ها برای مبلغات برگزیده دو دوره قبلی در حال برگزاری است.

مبلغاتی که از مجتمع آموزش علوم اسلامی کوثر فارغ التحصیل می شوند یا بانوانی که به نوعی با این مجتمع همکاری علمی داشته اند بعد از گذراندن دوره های مهارتی، با توجه به توانمندی های که دارند بعد از رتبه بندی مهارت علمی جهت تبلیغ به مراکزی همچون دانشگاه ها و مدارس آموزش و پرورش اعزام می شوند. همچنین بخش دیگری از این بانوان به عنوان مبلغات سنتی در منازل وسایر مراکز اشتغال به تبلیغ دارند.

با توجه به حساسیت مراکز یاد شده جهت اعزام مبلغه، از آنجا که بنده مسئولیت امور بانوان سازمان تبلیغات را بر عهده دارم می توانم با اطمینان بگویم رتبه بندی علمی مبلغات جهت اعزام به تبلیغ در ایجاد نتایج  موثر سهم به سزایی دارد.

 

 

ارزیابی شما از برگزاری جشنواره ملی بانوان غدیر پژوه که با همکاری مجتمع آموزش علوم اسلامی کوثر و بنیاد بین المللی غدیر انجام شد، چیست؟

بله! یکی از برنامه های ویژه ای که امسال انجام شد، برگزاری اولین جشنواره ملی بانوان غدیر پژوه با همکاری بنیاد بین المللی غدیر بود. برگزاری چنین برنامه ای در حوزه های علمیه سابقه نداشت اما الحمدلله حوزه کوثر توانست برای اولین بار این برنامه را با استقبال بسیار خوب بانوان ایرانی برگزار نماید.

به دلیل تاخیر در اعلام فراخوان جشنواره فقط 80 نفر از سراسر کشور آثاری در قالب های کتاب، شعر، مقاله و... در موضوع غدیر به دبیرخانه ارسال کردند و بعد از بررسی آثار ارسال شده توسط داوران جشنواره، آثار برتر انتخاب و معرفی شدند.

البته بعد از اتمام تاریخ فراخوان متقاضیان زیادی برای حضور در جشنواره اعلام آمادگی کردند ولی به دلایلی امکان تمدید زمان و پذیرش آثار وجود نداشت اما برای سال آینده در نظر داریم با همکاری بنیاد بین المللی غدیر تدابیری اندیشیده شود تا فراخوان دومین جشنواره ملی بانوان غدیر پژوه در وقت مناسب و به صورت گسترده ای در سطح ملی صورت بگیرد.

 

 

لطفا درباره اهم برنامه های فرهنگی مجتمع کوثر و آثار و نتایج آن توضیح دهید.

از جمله فعالیت های فرهنگی مجتمع آموزش علوم اسلامی کوثر حضور فعال و اثرگزار در فضای مجازی است. طی سال های اخیر مبلغات این حوزه که مهارت هایی در زمینه ساخت انیمیشن، تدوین فیلم و... دارند توانسته اند با تاسیس و راه اندازی گروه تبلیغی «جنت» اقدام به تولید آثاری با مفاهیم دینی نموده و اثرگزاری مثبت و خوبی در بین کاربران فضای مجازی داشته باشند.

همچنین تاسیس موسسه انوار بیت عتیق از دیگر برنامه های فرهنگی مجتمع آموزش علوم اسلامی کوثر می باشد. این موسسه یک موسسه قرآنی بوده و در رشته های مختلف علوم قرآنی اعم از حفظ، قرائت، تجوید و تفسیر از همه اقشار بانوان جامعه ثبت نام به عمل آورده  است.

این موسسه از سال 1385 توسط سازمان تبلیغات اسلامی تاسیس شد و تحت مدیریت مجتمع آموزش علوم اسلامی کوثر فعالیت های قرآنی خود را آغاز کرد.

از دیگر فعالیت های فرهنگی مجتمع آموزش علوم اسلامی کوثر برگزاری همایش خانواده موفق است. این همایش با هدف شناسایی خانواده های موفق طلاب است تا به عنوان نمونه و الگویی برای دیگر طلاب معرفی شوند.

طلبه ای که هم مادر است و هم در تحصیل علوم دینی رتبه برتر دارد، و در عین حال از خانواده خود غافل نبوده و فرزند و همسرش نیز دارای موفقیت های علمی و شغلی هستند، شایسته است که به عنوان الگویی نمونه معرفی شوند به عبارت دیگر می خواهیم این مطلب را به طلاب برسانیم که داشتن زندگی موفق هیچ منافاتی با درس خواندن و فرزندآوری و همسرداری ندارد و می توان با وجود همه این مسائل با جدیت و پشتکار قوی به تحصیل علوم دینی نیز اهتمام ورزید.

این همایش مختص طلاب حوزه کوثر نیست بلکه حوزه های علمیه خواهران استان تهران نیز می توانند هر بانوی طلبه متاهلی که معیارهای لازم را داشته باشد به ما معرفی نمایند تا در این همایش از آنان نیز تقدیر به عمل آید. این مراسم همزمان با روز خانواده و با حضور اساتید و طلاب حوزه های علمیه خواهران استان تهران برگزار می شود.

 

 

به عنوان سؤال پایانی، بفرمائید ارائه خدمات مشاوره ای به طلاب و اساتید حوزه شامل چه مباحثی است؟

مجتمع آموزش علوم اسلامی کوثر در بخش های مشاوره خانواده، روانشناسی، مشاوره حقوقی و مشاوره پزشکی به طلاب و اساتید حوزه خدمات قابل توجهی را ارائه می دهد. هر کدام از این بخش ها در حوزه دارای دفتر مستقل بوده و با توجه به زمانبندی های صورت گرفته هر کدام از مشاورین در طول هفته در دفتر مشاوره حضور می یابند و پذیرای طلاب و اساتید حوزه هستند.

علاوه بر این پزشک زنان هر هفته به طور مرتب در حوزه حضور می یابد و بانوان متاهل می توانند از آن بهرمند شوند و هدف از اجرای این طرح، توجه به توصیه مقام معظم رهبری مبنی بر فرزند آوری و تشویق طلاب متاهل به این امر است.

امید است با عنایات حق تعالی و حضرت ولیعصر(عج) بتوانیم خدمات شایسته و ارزنده به جامعه بانوان مسلمان عرضه نماییم.

 گفتگو: مهدی زارعی

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha