جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
تصاویر/ نهمین گردهمایی اساتید علوم عقلی

حوزه/ حجت‌الاسلام‌والمسلمین معلمی گفت:حیات علم به‌نقد است و عدم نقد به‌منزله ظلم به علم و علما است و گروه‌های علمی باید به این سمت‌وسو حرکت کنند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، حجت‌الاسلام‌والمسلمین حسن معلمی دبیر مجمع عالی حکمت اسلامی امشب در هفدهمین گردهمایی اعضای مجمع عالی حکمت اسلامی و نهمین گردهمایی اساتید علوم عقلی که در این مجمع در قم برگزار شد،بیان داشت: کار اصلی مجمع را اساتید عهده‌دار هستند.

وی تصریح کرد: همان‌طور که می‌دانید مجمع شامل گروه‌های علمی، کلاس‌های کوتاه‌مدت و بلندمدت، مشاوره‌های علمی، کتابخانه علوم عقلی، اجلال از بزرگان و احیای آثار بزرگان و دیگر بخش‌های این‌چنین است.

دبیر مجمع عالی حکمت اسلامی گفت: مجمع عالی حکمت، نمی‌خواهد موسسه ای در عرض مؤسسات علمی دیگر باشد، بلکه می خواهد محل تجمع اساتید و گروه‌های علمی باشد.

وی افزود: گروه‌های علمی هسته اصلی مجمع عالی حکمت به شمار می‌روند و می‌توان ادعا کرد که بخش‌های دیگر مجمع از این بخش شروع می‌شوند.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین معلمی ابراز داشت: درواقع اگر مشاوره در حوزه‌های علمی صحیح ساماندهی شود بسیاری از مشکلات طلاب اصلاح خواهد شد.

وی اظهار داشت: اساتید در گروه‌های علمی بررسی کنند که در جامعه امروزی و حوزه چه نیازی وجود دارد و همین هدایت‌ها و توضیحات می‌توانند کمک‌های فراوانی را در حوزه‌های علمیه برای طلای داشته باشد.

استاد حوزه علمیه بیان کرد: این‌گونه فکر نکنیم که طلاب دچار شبهه نمی‌شوند طلاب علوم دینی بدین علت که کار علمی می‌کنند دچار شبهه می‌شوند و نیاز به پاسخ‌گویی دارند.

دبیر مجمع عالی حکمت اسلامی گفت: سیر مطالعاتی یکی دیگر از مباحث ضروری است و طلاب باید از اساتید در این زمینه کمک بگیرند.

وی ابراز داشت: برخی از کلاس‌هایی که در متن حوزه نیست اما نیاز حوزه هستند در مجمع عالی حکمت برگزار می‌شود، نقد فلسفه کانت، نقد فلسفه غرب و مباحث این‌چنینی در این مکان پیگیری می‌شود و اساتید نیز باید در این زمینه ما را یاری کنند.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین معلمی بیان داشت: تبادل‌نظر اساتید و گردهمایی خود به تنهایی کار بزرگی است اما مجمع عالی حکمت از 19 تا 30 آبان گروه‌های علمی را درگیر بزرگداشت علامه طباطبایی در بخش‌های مختلف فلسفی کرده و باید گفت که پیگیری این مباحث نعمت بزرگی است ولازم به ذکر است که مباحث مطروحه در گروه‌های علمی چاپ خواهد شد.

وی خاطرنشان کرد: حیات علم به‌نقد است و عدم نقد به‌منزله ظلم به علم و علما است و گروه‌های علمی باید به این سمت‌وسو حرکت کنند.

دبیر مجمع عالی حکمت اسلامی بیان کرد: کاربردی شدن مباحث عقلی در رابطه با نظام و همچنین تفکر مؤمنان دارای اهمیت بالاتری نسبت به مباحث انتزاعی است و اساتید باید به مباحث عقلی و نیاز روز بپردازند.

وی اذعان داشت: از گروه‌های علمی این مسئله را خواهانیم که بانی پاسخگویی به شبهات موجود باشند؛ نگویید که نهادهای دیگر انجام می‌دهند ما به دنبال پاسخ‌هایی مبنایی هستیم.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین معلمی تصریح کرد: در گروه‌های علمی باید به‌سوی آسان‌سازی فلسفه حرکت کنیم، برای مثال شروع فلسفه از بدایه الحکمة واقعاً کار واقعاً سختی است.

وی اظهار داشت: رهبر معظم انقلاب از مجمععالی حکمت،  گفتمان عقلی بین‌المللی را خواهان است و ما باید منظومه فکری‌مان را بر مبنای کلام بزرگان ایجاد کنیم و این مسئله نیاز به مقدمات فراوانی دارد.

وی در پایان گفت: مجمع عالی حکمت باید تأمین‌کننده محتوای دانشگاه‌ها، حوزه علمیه و نهادهای علمی باشد.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha