شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
تصاویر/ نهمین گردهمایی اساتید علوم عقلی

رئیس هیئت‌مدیره مجمع عالی حکمت گفت: به نظر می‌رسد عقل در لسان روایات وسیع‌تر از معنای فلسفی آن را در بردارد، همه انسان‌ها ادراکات حیوانات را دارند ولی وجه تمایزی انسان دارد که حیوانات آن را ندارند، فطرت الهی وجه تمایز انسان است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه،حجت‌الاسلام‌والمسلمین غلامرضا فیاضی رئیس هیئت‌مدیره مجمع عالی حکمت امشب در هفدهمین گردهمایی اعضای مجمع عالی حکمت اسلامی و نهمین گردهمایی اساتید علوم عقلی که در این مجمع در قم برگزار شد، ضمن تبریک آغاز امامت حضرت ولی‌عصر (عج) و ولادت سراسر نور حضرت ختمی‌مرتبت (ص) و امام صادق (ع) بیان داشت: بنده به‌عنوان خادم مجموعه و به نیابت از هیئت‌رئیسه مجمع عالی حکمت اسلامی از همه اساتید و بزرگواران بابت حضور و همکاری با مجمع عالی حکمت تشکر را داشته و دارم.

وی تصریح کرد: خدای تعالی بابیان آیه «الیوم اکملت لکم دینکم» نعمتش را بر همه شیعیان با ولایت تمام کرده است، اما این نعمت برای ما مضاعف است چون در عرصه تفقه در دین به‌ویژه علوم عقلی که اصول دین است قدم گذاشته‌ایم.

رئیس هیئت‌مدیره مجمع عالی حکمت گفت: به نظر می‌رسد عقل در لسان روایات وسیع‌تر از معنای فلسفی آن را در بردارد، همه انسان‌ها ادراکات حیوانات را دارند؛ ولی وجه تمایزی انسان دارد که حیوانات آن را ندارند، فطرت الهی وجه تمایز انسان است.

وی اضافه کرد: طبق فرموده قرآن فطرت خدایی در انسان وجود دارد که منحصر در انسان است و شامل صفات و تمایلات و ساختاری است که در حیوانات موجود نیست.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین فیاضی عنوان کرد: در روایات شکوفایی عقل را عقل تعریف کرده‌اند، همه ابعاد فطرت اگر در انسان فعال شود فرد به انسان عاقل تبدیل می‌شود و توجه به روایت جنود جهل و عقل این مسئله را تأکید می‌کند.

وی بیان داشت: امیر مؤمنان علی (ع) می‌فرمایند: عقل درختی است که ریشه آن تقوا است و فرع این شاخه حیا است و میوه این درخت تقوای در مرحله عالیه، یعنی ورع است و تقوا انسان را به سه خصلت دعوت می‌کند، نخست تفقه و معرف در دین، دوم دنیا و دنیاگرایی در او موجود نباشد، سوم انقطاع الی الله، حیا انسان را به‌سوی یقین، حسن خلق و تواضع می‌کشاند، ورع هم به سه خصلت انسان را دعوت می‌کند، نحست به صدق زبان دوم پیشی گرفتن در کار خیر و ترک شبهات.

وی در پایان با اشاره به توصیه اخلاقی آیت‌الله بهجت (ره) عنوان کرد: از آیت‌الله بهجت (ره) نقل است که دنیا و آخرت ما اصلاح نخواهد شد مگر اینکه نماز ما اصلاح شود، نماز ما اصلاح نخواهد شد، مگر اینکه در نماز خضوع و خشوع داشته باشیم و در نماز زمانی می‌توانیم خضوع و خشوع داشته باشیم تا اینکه از لغو بپرهیزیم.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha