پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
همایش بین‌المللی «غدیر در تاریخ، مذاهب اسلامی و ادیان» برگزار خواهد شد

حوزه/ همایش علمی ـ پژوهشی و بین‌المللی «غدیر در تاریخ، مذاهب اسلامی و ادیان» تحت اشراف حرم مطهر امام حسین(ع) در تاریخ دوم اردیبهشت ماه سال ۹۸ در دانشگاه ادیان و مذاهب شهر مقدس قم برگزار می‌شود.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، عتبه مقدسه امام حسین علیه‌السلام بنا دارد سلسله همایش‌هایی با محوریت غدیر برگزار کند؛یکی از محورهای اصلی این سلسله همایش‌ها در ایران، «غدیر در تاریخ، فرق و مذاهب اسلامی و ادیان» است. اجرای این بخش از همایش به دانشگاه ادیان و مذاهب سپرده شده است. تمام علاقه‌مندان می‌توانند با تألیف اثر در محورهای مرتبط، در این همایش علمی و پژوهشی شرکت کنند.

محورهای کلی این همایش برای ارائه مقاله عبارت است از «غدیر در تاریخ»، «غدیر در فرق شیعه»، «غدیر در مذاهب اسلامی» و «غدیر در ادیان». مهلت ارسال چکیده مقالات تا تاریخ 30 مهر 1397 و مهلت ارسال اصل مقالات نیز 30 آذرماه سال جاری خواهد بود.

دکتر منصور داداش‌نژاد دانشیار پژوهشگاه حوزه و دانشگاه، حجت‌الاسلام مهدی فرمانیان دانشیار و رئیس دانشکده مذاهب اسلامی دانشگاه ادیان و مذاهب، دکتر «احمدرضا مفتاح» دانشیار و رئیس دانشکده ادیان دانشگاه ادیان و مذاهب، دکتر «سید علی موسوی‌نژاد» استادیار و عضو گروه فرق تشیع دانشگاه ادیان و مذاهب، دکتر «محمد غفوری‌نژاد» استادیار و مدیرگروه تاریخ تشیع دانشگاه ادیان و مذاهب، اعضای شورای علمی همایش «غدیر در تاریخ، مذاهب اسلامی و ادیان» هستند.

محورهای این همایش در موضوع غدیر در تاریخ به ترتیب، «غدیر در منابع تاریخ عمومی»، «غدیر در منابع سیره‌نگاری»، «غدیر در منابع صحابه‌نگاری»، «غدیر در منابع جغرافیایی»، «انعکاس غدیر در منابع غیرتاریخی و جغرافیایی (منابع ادبی، فرهنگی و ..)»، «کتیبه‌های غدیری»، «راویان غدیر در قرن اول»، «غدیر در دولت‌ها و حکومت‌های اسلامی (عباسیان، ادریسیان، آل‌بویه، فاطمیان، سلجوقیان، غزنویان، دولت‌های شیعی هند و ...)»، «مراسم و شعائر غدیری»، «تاریخ و سکه‌های غدیری»، «غدیر در سخنان معصومان(ع)» و «آسیب‌شناسی پژوهش‌های غدیری در چهل سال اخیر (پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران)» است.

«غدیر در نگاه ابن‌تیمیه»، «غدیر نزد اهل حدیث»، «غدیر نزد معتزله بصره»، «غدیر نزد معتزله بغداد»، «غدیر نزد اشاعره»، «غدیر نزد ماتریدیه»، «غدیر نزد طحاویه»، «غدیر نزد سلفیه»، «غدیر نزد صوفیه و عرفا» و «غدیر نزد سنیان دوازده‌امامی» جزو محورهای همایش با موضوع «غدیر در مذاهب اسلامی» است.

محورهای همایش «غدیر در تاریخ، مذاهب اسلامی و ادیان» با موضوع غدیر در فرق شیعی شامل «غدیر در منابع زیدیه»، «غدیر در فرهنگ زیدیه»، «غدیر در منابع اسماعیلیه»، «غدیر در فرهنگ اسماعیلیه»، «غدیر در منابع نصیریه و علویان سوریه»، «غدیر نزد اهل حق» و «غدیر نزد علویان ترکیه» و «مقایسه و تحلیل غدیر در منابع امامی، زیدی و اسماعیلی» است.

«جانشینی پیامبر در سنت یهودی»، «جانشینی پیامبر در سنت مسیحی» و «جانشینی پیامبر در ادیان شرقی» جزو محورهای این همایش با موضوع «غدیر در ادیان» است.

راه ارتباطی با همایش از طریق وب‌سایت www.Al-ghadir.com است. دبیرخانه در قم، خیابان 30 متری هنرستان، خیابان تراب نجف‌زاده، کوچه یکم، ساختان مجتمع مصابیح الدجی، طبقه پنجم، واحد 502 واقع است. علاقه‌مندان برای دریافت اطلاعات بیشتر می‌توانند با شماره 02537848755 تماس حاصل کنند.

همایش علمی ـ پژوهشی و بین‌المللی «غدیر در تاریخ، مذاهب اسلامی و ادیان» تحت اشراف حرم مطهر امام حسین(ع) در تاریخ دوم اردیبهشت ماه سال 98 در شهر مقدس قم برگزار می‌شود.

 
 
 
 
۳۱۳/۳۲

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha