جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
حجت‌الاسلام سید صادق بنی فاطمه

حوزه/ استاد مدرسه علمیه حضرت ولیعصر (عج) تبریز وحدت مقابل دشمن خارجی را واجب دانست و پیشنهاد ایجاد بازاری مشترک برای مسلمانان کل دنیا بر مبنای وحدت اقتصادی را ارائه داد.

حجت‌الاسلام سید صادق بنی فاطمه، استاد مدرسه علمیه حضرت ولیعصر (عج) تبریز در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در تبریز، اظهار داشت: نکته‌ی مهم در باب وحدت بین مسلمانان این است که مابین شیعه و سنی یک امور، تحت عنوان مشترکات وجود دارد که هر دو طرف آن را قبول دارند.

وی اضافه کرد: در اعتقاد ویژه به قرآن کریم، مقبولیت شخصیت حضرت پیامبر اکرم (ص) و محبت نسبت به اهل بیت طهارت (ع) بین شیعه و سنی وحدت وجود دارد و همچنان که شیعیان قائل به حب و محبت امامین بزرگوار هستند، غالب اهل سنت نیز محبت اهل بیت(ع) را به عنوان نوادگان پیامبر اکرم (ص) می پذیرند و تنهاترین نکته‌ای که به خاطر اتفاقات ویژه اوایل اسلام که در فضای جامعه اتفاق افتاد، ایجاد شکاف در مورد رهبری سیاسی و ولایی امامت بعد از پیامبر(ص) بود و در بعد محبت، اغلب اهل سنت شدیداً محب اهل بیت (ع) هستند و بسیاری از آنها نیز در اربعین حضرت سیدالشهدا(ع) به زیارت آن حضرت رفته و موکب‌های بزرگی برای خدمت رسانی به زائران برپا می کنند.

استاد حوزه علمیه تبریز با تأکید بر اینکه به وحدت درون اسلامی و وحدت جامعه‌ای به شدت نیازمندیم، بیان داشت: طبق آماری که شاید زیاد هم دقیق نباشد، در دنیا حدود یک میلیارد و هفتصد میلیون نفر مسلمان وجود دارد که باید در میان آن‌ها وحدت با تأکید بر مشترکات عقیدتی و مذهبی مورد توجه قرار گیرد.

حجت‌الاسلام بنی‌فاطمه خاطرنشان کرد: اگر اشتراکات وحدت آفرین در حوزه بین‌‎المللی مورد تأکید و توجه قرار گیرد، بررسی اختلافات فکری، فهمی و برداشت‌های علمی از متون دین در کنفرانس‌های علمی با حضور علمای دو فرقه‌ی دین اسلام هیچ اشکالی ندارد و مانع وحدت نخواهد بود و چه بسا عامل برکت باشد و انگیزه‌ای برای مطالعه متون شیعی از سوی اهل سنت باشد.

وی با اشاره به اینکه اصرار بر مطالعه متون دینی وحدت آفرین است، گفت: اصرار بر فهم احادیثی که نسبت به اهل بیت(ع) و ارزش آنها در بعد فقه سیاسی مطرح بوده، وحدت آفرین است. مشکل اعظم اهل سنت این است که در بعد فقه سیاسی ورود پیدا نکرده‌اند و یا اگر ورود داشته‌اند، تمایلی به بحث ندارند. مثلا بحث ولایت فقیه در تفکر شیعی یا بعد سیاسی اسلام بسیار پر رنگ تر از تفکر فقهی اهل سنت است.

این استاد حوزه علمیه بیان داشت: در کشور ما نیز تأکید بر مشترکات، وحدت درون جامعه‌ای را به دنبال خواهد داشت و باید به طرفین اجازه گفتگو و مباحثه داده شود. طبیعی است اگر شیعه با نگاه طرد آمیز به یک متفکر اهل سنت نگاه کند و مجال گفتگو ندهد و یا یک دانشمند اهل سنت نیز با شنیدن نام شیعه همین نگاه را داشته باشد و آزادی گفتگو در باب مباحث عقیدتی وجود نداشته باشد، آسیبی به دین خواهیم زد که دشمن بیرونی قادر به وارد کردنش نیست.

حجت‌الاسلام بنی‌فاطمه ادامه داد: در فضای بسته‌ای که در صورت نبود فضای گفتگو به وجود می‌آید، دشمن وارد میدان شده و ادبیات دینی ما را القاء و تعذیه خواهد کرد. دشمن دلش نمی‌خواهد تفکر ناب شیعی و تفکر اهل سنت تبیین شود و اگر به فکر راه چاره برای مشکلات موجود باشیم، باید شیعه و سنی به یکدیگر اجازه گفتگو بدهند تا تفکرات بیرونی وارد دین نشوند.

وی تأکید کرد: یکی از دلایل اصلی ایجاد تفکرات و گروه‌هایی مثل داعش این است که در مباحث علمی به یکدیگر با لسان تند مزاجی نگاه کردیم، اگر اجازه گفتگو داده می‌شد، شاید گروه‌های استبدادی و خودسر که از کشورهای غربی تغذیه می‌شوند، وجود نداشتند.

این کارشناس دینی با اشاره به اینکه وحدت در مقابل دشمن خارجی اوجب واجبات است، اظهار داشت: وحدت بین مسلمانان با تعبیر امت واحده، بر اقتصاد ما سایه انداخته و آن را توانمند می‌کند.

حجت‌الاسلام بنی‌فاطمه بیان داشت: پیشنهاد من این است که برای تمامی یک میلیارد و ۷۰۰ میلیون نفر مسلمان جهان بر مبنای وحدت اقتصادی، یک بازار مشترک ایجاد شود که در آن پول و تولیدات مشترک وجود دارد. اگر این مهم عملی شود، تحریم برای هیچ کشور اسلامی که چهره مقاومت نشان می‌دهند، هیچ تاثیری نخواهد داشت؛ البته زیربنای تمامی این مسائل، وحدت در عقاید و میاحث علمی است.

انتهای پیام/ش 

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha