پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
علی لاریجانی

حوزه/ رئیس مجلس شورای اسلامی بر عزم راسخ ایران اسلامی برای جلوگیر ی از معامله قرن تاکید کرد و گفت: ممکن است برخی کشورهای اسلامی تبادلاتی با آمریکا داشته باشند، ولی مردم آنها به هیچ عنوان زیربار این مساله نمی روند؛ کشورهایی که این صحنه گردانی و این نخست وزیر دوره گرد را میزبانی می کنند خودشان را از بین می برند.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از تهران، دکتر علی لاریجانی، امشب در آیین اختتامیه کنفرانس سی و دومین بین المللی وحدت اسلامی، در تهران با بیان این که تحرکاتی در بین کشورهای اسلامی وجود دارد که باید ماهیت آن را شناخت، گفت: اگر این معرکه بازنشود و شناخت درستی از آن نداشته باشیم، ممکن است که بیراهه برویم و انرژی ها در جای دیگری صرف شود؛ یکی از خصوصیات این مساله، ایجاد بهم ریختگی امنیتی است.

وی اظهارکرد: در 8 سال اخیر، دائما به یک سری نا امنی ها در مناطق اسلامی دامن زدند و این دامن زدن ریشه در اختلاف شیعه و سنی ندارد، زیرا آنها سال ها در کنار هم زندگی می کردند؛ بحرانی که در حال انجام است، گاهی در قالب جنگ و بمباران و تحریک برخی جریان ها و... رخ نمایی می کند.

لاریجانی اظهارکرد: نکته دوم، خلق جریانات تندرو و تروریستی است که در منطقه ایجاد شده است؛ این گروه ها داعیه خلافت و جریان های اصیل اسلامی و ... را دارند؛ در کشورهایی که این حوادث رخ داد شاهد هستیم که قدرت های ملی آنها در حال تضعیف و تخریب است.

رئیس مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: این حوادث ادامه دارد و همچنان این جریان در افغانستان و سوریه وجود دارد؛ مساله بعدی، مسابقه تسلیحاتی است که در منطقه به راه افتاده و حجم عظیمی از سلاح وارد منطقه شده است. جالب است که کشورهای کوچکی هستند که سه برابر گستره خود سلاح می خرند و حتی قدرت استفاده از آن را هم ندارند، البته می دانیم که آمریکایی ها به دنبال کسب ثروت از طریق دزدی منابع آنها هستند.

وی افزود: ترامپ به صراحت بیان می کند کشوری که در یمن جنایت می کند به دلیل اینکه به ما منابع می رساند، مصون خواهد بود؛ ولی سؤال این است که چرا این همه سلاح وارد منطقه شده است.

لاریجانی اظهارکرد: صف کشی جدید در منطقه نیز از نکات خاصی است که در سال های اخیر به چشم می خورد؛ این صف کشی ها قوت و ضعف هایی به خود دیده است، ولی امروزه شاهد آرایش های جدید هستیم که جزو شرایط طبیعی منطقه نیست. وقتی می دانند که دشمن بزرگی مثل اسرائیل وجود دارد ولی این گروه های به ظاهر اسلام گرا کاری به آن ندارند اصلا طبیعی نیست.

رئیس مجلس شورا اسلامی تصریح کرد: نا امنی جدید در منطقه ناشی از اختلاف ایران و عربستان هم نیست؛ اگر با سعودی ها مخالف هستیم به خاطر رفتارهای عجیب و غریب و جنایت در یمن است، وگرنه مشکلی با آنها نداریم؛ اگر به امارت خرده گیری می کنیم به دلیل رفتار جنایتکارانه در یمن است؛ ما به عربستان و امارات ایراد داریم وگرنه مشکل نداریم.

وی گفت: زمانی همین سعودی ها و کشورهای دیگر منطقه از این گونه اشتباهات کرده بودند و به جای اینکه از انقلاب بزرگ اسلامی ایران خوشحال باشند، در مقابل آن صدام را علیه ایران تحریک کردند، البته خود آنها هم قبول داشتند که اشتباه کردند؛ زمانی مرحوم هاشمی رفسنجانی با ملک عبدالله به بهبود رابطه این دو کشور پرداختند و روابط ما در سطوح مختلف ساری و جاری بود و مشکلی با آنها نداشتیم.

لاریجانی ادامه داد زمانی با مسئول امنیتی عربستان نشستی برگزار کردیم و در آن دیدار او گفت که ما دو اشتباه در خصوص ایران انجام دادیم؛ اول این که به صدام در جنگ علیه شما کمک کردیم و در ادامه نیز گفت که در آن زمان 40 میلیارد دلار به صدام کمک کردیم؛ این مقام امنیتی سعودی اشتباه دوم عربستان را ایجاد طالبان علیه ایران دانست.

وی اظهارکرد: البته امروز عربستانی ها اشتباهات مضاعف می کنند، ولی ما مشکلی با آنها نداریم، البته نمی توانند توقع داشته باشند که از راه غلط آنها حمایت کنیم؛ به ما می گویند که ایران به حوثی ها کمک می کند، این درحالی است که ما کاری به آنها نداشتیم؛ این سؤال را باید از شما پرسید که چرا نمی گذارید یمین ها بر سرنوشت خود حکومت کند؛ علی عبدالله صالح روزی به من گفت «من می خواهم با حوثی ها کار کنیم و شما برای ما وساطت کنید».

لاریجانی اظهارکرد: چندی پیش یکی از مسئولان مهم کشورهای منطقه به من گفت که علی عبدالله صالح از ما خواست برای همکاری با حوثی ها وساطت کنیم؛ در این زمینه به بیانیه برای همکاری رسیدیم و پس از توافق همه چیز بر هم خورد و در این زمینه رد پای سعودی ها مشخص بود که اجازه ندادند این روابط شکل بگیرد؛ راه حل یمن و سوریه شکل گیری دولت وفاق ملی است.

رئیس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: تروریست ها خسارت های بسیاری به کشورهای اسلامی زدند، ولی تروریسم هم مشکل بزرگ نیست؛ یکی از ملک های منطقه حرف بی ربط هلال شیعی را مطرح کرد، ولی ما اهل این کار نیستیم و به آن نیز نیاز نداریم؛ امام راحل بیان کردند که وحدت بین مذاهب اسلامی مساله استراتژیک است و در هیچ شرایطی آن را رها نمی کنیم چون منافع جهان اسلام را تامین می کند.

وی افزود: اگر ما به حزب الله کمک می کنیم به جهاد و حماس هم کمک می کنیم و نشان می دهیم که اصلا برای ما شیعه و سنی تفاوتی ندارد.

رئیس مجلس شورای اسلامی اظهارکرد: نتانیاهو باید بداند که این دوره گردی در منطقه ظرفیتی برای اسرائیل می سازد، بلکه باید بداند که ظرفیت این کشورها را می سوزاند.

لاریجانی اظهارکرد: ما به دنبال هلال شیعی نیستیم و نیازی به این امر هم نداریم؛ کسی هم که این حرف را زد قطعا حرف، حرف خودش نبود و خودشان هم می دانند؛ این گروه مشرب ایران را می شناسند و بحث بحث دیگری است.

رئیس مجلس شورا اسلامی تصریح کرد: ارزیابی ما این است که این طرح، طرح آمریکایی و اسرائیلی است و بقیه تحولات ذیل این مساله تعریف می شود؛ آنها می خواهند که اسرائیل با معامله قرن بر منطقه مسلط شود؛ غربی ها فکر می کنند که کشورهای اسلامی از نظر توان و قدرت نظامی دچار سایش شده اند و به همین دلیل کاری به این کشورها ندارند.

وی گفت: آمریکایی ها فکر می کنند که زمان، زمان تسلط اسرائیل است؛ دوره گردی این نخست وزیر نگون بخت هم به این جهت است که تصور می کند زمان این تسلط رسیده است؛ همچنین به دنبال این مطلب هستند که موضوع فلسطین را خاتمه بدهند؛ برای بازسازی غره نیز اعلام کمک کرده اند تا دست از مبارزه بردارند.

وی افزود: کسینجر بیان کرده بود که ارزش نفتی منطقه خاورمیانه بیشتر از آن است که آن را در اختیار عرب ها بگذاریم؛ همین نگاه امروز نیز جاری است، به همین دلیل نیازمند سناریوی جدیدی هستند که بتوانند آن را چپاول کنند.

رئیس مجلس شورای اسلامی اظهارکرد: این قراردادهای عجیب، مساله عادی نیست و نشان دهنده شکل گیری یک آرایش سیاسی جدید است، به همین دلیل هدف آنها این است که ایران را به سیبل مبدل کند، زیرا ایران تنها کشوری است که با قدرت و بدون لغزش در مقابل آمریکا و اسرائیل ایستاده است؛ برخی کشورها در این زمینه لغزش هایی داشته اند، ولی ایران بدون لغزش در میدان بوده است.

لاریجانی اظهارکرد: همین سالهایی که ایران کمر تروریست ها را در منطقه شکست، هم صداها کم نشد و رئیس جمهور آمریکا بازهم گفت که ایران حامی تروریست است؛ آمریکایی ها به همین دلیل ایران را سیبل می کنند و کشورهای منطقه را می دوشند تا با تضعیف ایران و کشورهای اسلامی، اسرائیل را به حاکم مطلق منطقه مبدل کنند.

رئیس مجلس شورای اسلامی در خصوص آینده این شرایط، تصریح کرد: در آینده برخی از کشورهای بزرگتر نیز خطای عادی سازی را مرتکب می شوند، ولی قطعا شرایط تغییر می کند؛ ممکن نیست که مردم فلسطین دست از مبارزه بردارند؛ ممکن است برخی کشورهای اسلامی تبادلاتی با آمریکا داشته باشند، ولی مردم آنها به هیچ عنوان زیربار این مساله نمی روند؛ کشورهایی که این صحنه گردانی و این نخست وزیر دوره گرد را میزبانی می کنند خودشان را از بین می برند.

وی گفت: امروزه نسل جدید مسائل را می فهمند و مثل گذشته نیست که امیران معادلات را به تنهایی رقم بزنند؛ یک جنایت عربستان در ترکیه این گونه جهانی شد و این مساله نشان می دهد که شرایط مثل گذشته نیست و نسل جوان به سادگی با این مسایل کنار نمی آید.

لاریجانی افزود: جریان های مقاومت و روشنفکری جهان اسلام نیز متوجه شدند که تحلیل های آنها درست نبود؛ دوستان ما در اخوان المسلمین متوجه شدند که تهمت هایی که از سوی برخی کشورهای موذی علیه ایران و برخی دیگر از کشورها انجام شد، درست نبود؛ برخی از نیروهای مقاومت تحلیل دقیقی نسبت به مساله سوریه نداشتند و تجربه ثابت کرد که در ماجرای سوریه، قضیه، حکومت نبود بلکه نابودی یک سنگر مقابله با اسراییل بود.

وی اظهارکرد: اوایلی که مسایل سوریه رخ داده بود به ما اعتراض می کردند که چرا از سوریه حمایت می کنید؛ در آن زمان استدلال خود را دال بر توطئه مطرح کردیم، ولی برخی دوستان اخوانی و آن کشور متاثر نیز می گفت که ظرف دو هفته در مسجد اموی نماز می خوانیم و ما در آن زمان به آنها گفتیم چنین حادثه ای رخ نمی دهد؛ در اینجا هم سعودی ها و هم برخی کشورهای منطقه چنین اشتباهی کردند و تصور می کردند که با رفتار نظامی می توانند شرایط را به دست بگیرد.

لاریجانی اظهارکرد: به دوستان منطقه و سعودی ها و اماراتی میگوییم که در اول انقلاب اشتباه بزرگی کردید که به جای طرفداری در مقابل ایران ایستادید و هشت سال جنگ علیه ما به راه انداختید و ما هم تلافی نکردیم، ولی اشتباه دوم شما بدون تلافی نخواهد بود؛ ما از کشورهایی که خطای بزرگ در کنار آمریکا بودن را مرتکب شود و به سود اسرائیل حرکت کند، نمی گذریم؛ مطمن باشید  شما سودی نمی برید و ما نیز پای مقاومت ایستاده ایم و در مقابل اسرائیل خواهیم ایستاد و نمی گذاریم این معامله قلابی در منطقه شکل بگیرد.

رئیس مجلس اسلامی تصریح کرد: آمریکایی ها به ما فشار می آورند، زیرا ما دست آنها را خوانده ایم؛ بزرگان جهان اسلام و منطقه هستند که می توانند شرایط منطقه را عوض کنی؛ به ما خرده می گیرند که چرا حزب الله به یک قدرت مبدل شده است، اگر حزب الله نبود امروز لبنان به یک لقمه مبدل شده بود؛ حزب الله است که اجازه نمی دهد شما به سمت لبنان بروید؛ اگر حماس قوی نبود اسرائیلی ها پس از دو روز از غره فرار نمی کردند.

وی خاطرنشان کرد: توطئه جدید، توطئه ای بزرگ است، ولی نتیجه آن یک حادثه بزرگ برای منطقه است؛ کشورهایی که در این زمینه لغزش کردند، زیانی عظیم خواهند دید؛ این کشورها یک دوره کوتاه را برای دستاورد بزرگ طولانی مدت فروختند و از دست دادند.

لاریجانی افزود: به یاد مسلمانان می ماند که شما در این شرایط خطیر منطقه چگونه عمل کردید؛ دعوت از نخست وزیر بدبخت اسرائیل در خاطره ها می ماند که چگونه این ننگ را مرتکب شدید؛ این کشورها آینده ای ندارند؛ اگر منحنی مقاومت را در منطقه ترسیم کنیم می بینیم که این سرمایه فکری در حال صعود و قدرت یابی بیشتر است؛ دشمنان از این معامله بزرگ و الفاظ ساختگی طرفی نمی بندند.

وی تصریح کرد: ایران تحرکات منطقه را با قدرت ارزیابی می کنند؛ برخی کشورها نیز باید دست از رفتارهای دوگانه بردارند و در ظاهر رفتاری می کنند و در پنهان به ما پیام های دیگر می دهند؛ نمی شود که توطئه چینی کنید و برای ما پنهانی پیغام بیاورید که ما مشکلی با شما نداریم؛ دست شما رو شده است و این رفتارها فایده ای ندارد.

لاریجانی اظهارکرد: اینکه آمریکایی ها فکر می کنند با زور و قدرت و فشارهای نظامی دستاوردهای بزرگ پیدا کنند، یک اشتباه فاحش است؛ چند روز پیش دو تن از شخصیت های آمریکایی سخن عاقلانه ای گفتند که ترامپ با فشارهای اقتصادی دستاوردهای بزرگی پیدا می کند زیرا خاصیت خودرا به زودی از دست می دهد.

رئیس مجلس شورای اسلامی در پایان تصریح کرد: کدام کشوری وارد یمن شد و پیروز شد؟ یمنی ها ملت رشیدی هستند و متجاوز را رها نمی کنند؛ مگر ناصر که وارد شد یپروز شد؟ به نظر من عربستانی ها باید زودتر از این اشتباه دست بردارند؛ گاهی فشار زیاد جواب عکس می دهد که در اینجا نیز صادق است؛ منطقه تحمل این رفتارها را ندارد.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha