پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
حجت الاسلام و المسلمین ملکی

حوزه/ معاون تهذیب حوزه های علمیه گفت: حضرت علی علیه‌السلام در یک‌کلام غیبی و گهر باری می‌فرماید، زمانی می‌آید که از دین اسلام فقط اسمش باقی می‌ماند و از قرآن نیز فقط رسم‌الخط برای خواندن؛ امروزه می‌بینیم در کشورهای اسلامی مثل عربستان دقیقاً همین مسئله به وجود آمده است.

به گزارش  خبرنگارخبرگزاری «حوزه»، حجت‌الاسلام والمسلمین  ملکی عصر امروز در شبستان امام خمینی(ره) حرم حضرت معصومه(س) گفت: قرآن کریم درباره انسان به‌طور مفصل سخن گفته و به تمام سؤال‌های انسان اعم از اینکه از کجا آمده، برای چه آمده؟ به کجا می‌رود؟ چگونه باید برود؟ نتیجه اطاعت از خداوند چیست؟ خطرات دنیا چه چیزهایی است؟ راهکارهای عافیت و سعادت چیست؟ خداوند از انسان چه می‌خواهد و... پاسخ داده است.

معاون تهذیب حوزه های علمیه افزود: در نهج‌البلاغه نیز حضرت علی علیه‌السلام در یک‌کلام غیبی و گهر باری می‌فرماید، زمانی می‌آید که از دین اسلام فقط اسمش باقی می‌ماند و از قرآن نیز فقط رسم‌الخط برای خواندن؛ امروزه می‌بینیم در کشورهای اسلامی مثل عربستان دقیقاً همین مسئله به وجود آمده است.

وی خاطرنشان کرد: قرآن یک کتاب جامعی است که حاوی دستورالعمل‌هایی برای تعالی دادن انسان است. اگر کسی قرآن را سرلوحه خود قرار بدهد آرامش پیداکرده، به کمالات معنوی نزدیک شده و به مقصد نهایی خواهد رسید.

معاون تهذیب حوزه‌های علمیه تأکید کرد: بر اساس آیات قرآن کریم، این کتاب آسمانی رحمت و شفا برای مؤمنین است، اما برای کفار هیچ عایدی ندارد، چراکه ظرف وجودی آن‌ها پذیرش این هدایت را ندارد و در مسیر انحراف قرار دارند.

حجت‌الاسلام والمسلمین ملکی یادآور شد: محاسبه نفس، استغفار از معاصی، دوری از گناهان و... باعث می‌شود ظرف وجودی انسان برای پذیرش سخنان الهی آماده شود.

وی در ادامه گفت: در آیه 268 سوره مبارکه بقره مطلبی بیان‌شده است که می‌تواند تمامی مشکلات روحی و روانی، افسردگی‌ها، غم‌ها، نگرانی‌ها و دیگر مشکلات را برطرف نماید و به انسان زندگی دوباره ببخشد و آرامش را به ارمغان بیاورد، به‌شرط اینکه‌ایمان واقعی به این آیه نورانی وجود داشته باشد و طبق فرموده خداوند عمل شود.

سخنران حرم بانوی کرامت افزود: شفابخشی قرآن کریم در خصوص انسان‌ها مسئله‌ای مهم است که می‌تواند انسان را از تکبر، عجب، جهالت، لجاجت، عناد، بداخلاقی، بدرفتاری، سوءظن، امراض روانی، غرور، رزائل اخلاقی و... نجات دهد.

وی در تبیین نکات آیه 268 بقره تأکید کرد: در این آیه نورانی آمده است که‌ای انسان، شیطان وعده فقر می‌دهد و فقر یعنی هر چیز منفی را در نظر داشتن و گفتن اینکه ، نمی‌شود، نمی‌توانم، درست نمی‌شود و...؛ اگر کسی به ندای شیطان لبیک بگوید به سراغ فحشا و معاصی و طغیان گری خواهد رفت و کرامت انسانی را از دست خواهد داد. در ادامه آیه به مغفرت خداوند اشاره‌شده و امیدبخشی به انسان وعده داده می‌شود؛ باید کسانی که دچار مشکلات شده‌اند از درگاه الهی ناامید نشوند.

انتهای پیام// ۱۵/ ۳۱۳

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha