پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
تصاویر/ نشست تخصصی رسالت جهانی روحانیت شیعه و بازخوانی سیره امام موسی صدر در  قم

دکتر هزارگفت: با بررسی ترمینولوژی زندگی امام موسی صدر و واژگانی که در زندگی ایشان به‌وفور پیدا بود به این نتیجه می‌رسیم که فقه التعایش و مدارا در زندگی ایشان دارای جایگاه والایی بوده است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه»، دکتر علیرضا هزار استاد دانشگاه و پژوهشگر، امشب در نشست تخصصی «رسالت جهانی روحانیت شیعه و بازخوانی سیره امام موسی صدر» که در سالن کنفرانس کتابخانه آیت‌الله بروجردی(ره) قم برگزار شدضمن بیان داشت: سخنان خود را با خاطره‌ای از آیت‌الله العظمی شبیری زنجانی در رابطه با امام موسی صدر شروع می‌کنم؛ که بیان داشتند:«آقا موسی صدر اولین هم مباحثه من بود و یکی از عواملی که من را به دروس حوزه علاقه‌مند کرد ایشان بود، به خاطر ویژگی‌هایی که در ایشان بود مطالب علمی زود برای من روشن می‌شد و مطلبی که نیاز به بحث یک فراوان داشت با آقا موسی در چند دقیقه به نتیجه می‌رسیدیم. فکر ما نزدیک به هم بود، من و آقا موسی در نتایج امور بحث می‌کردیم نه در مقدمات، اگر آقا موسی بود وضع علمی من خیلی بهتر از این‌ها بود...»

وی در ادامه تصریح کرد: من و هم‌نسل‌های من امام موسی صدر را درک نکرده‌اند، اما بنا به گفته امیر مؤمنان علی(ع) با مشاهده دقیق تاریخ می‌توان از الگوهای رفتاری و تجربیات آن‌ها بهره برد به‌گونه‌ای که در میان آن‌ها زیسته باشیم.

این استاد دانشگاه و پژوهشگر بیان داشت: در دیداری با آیت‌الله علوی بروجردی داشتیم به این نتیجه رسیدیم که نشست‌هایی را درباره شخصیت امام موسی صدر در قم برگزار کنیم تا روش زندگی ایشان به قم سرایت پیدا کند.

وی گفت: در حال حاضر در حوزه علمیه ما فقه محیط‌زیست، رسانه و از این قبیل دروس جدید راداریم اما موضوع فقه التعایش هم‌اکنون در حوزه علمیه قم وجود خارجی ندارد، باید فقه التعایش که در زندگی امام موسی صد مشهود است در قم برای بالا رفتن سطح علمی طلاب و اساتید راه‌اندازی شود.

دکتر هزار ابراز داشت: با بررسی ترمینولوژی زندگی امام موسی صدر و واژگانی که در زندگی ایشان به‌وفور پیدا بود به این نتیجه می‌رسیم که فقه التعایش و مدارا در زندگی ایشان دارای جایگاه والایی بوده است.

وی افزود: پیامبر(ص) مدارایی با مردم داشت که هویت اسلام محفوظ بماند و مدارای امام موسی صدر با مردم به شیوه نبی مکرم اسلام(ص) بود و درحرکت ایشان جایگاه شیعی حفظ می‌شد.

این استاد حوزه تبیین کرد: امام موسی صدر اهل مجامله بود و مجامله در فرهنگ اهل‌بیت یعنی فعل الجمیل و بهترین معنا برای مجامله فعل نیکو بر پایه عدل است.

وی افزود: تعاریف فراوانی برای تقریب بین مذاهب اسلامی است و تقریبی که شهید صدر از آن سخن می‌گوید هویت بخشیدن به کیان تشیع و عدم مجادله و مخاصمه با دیگران برای نپاشیدن کیان اسلام است.

وی در پایان گفت: تربیت امام موسی صدر کتاب محور نیست بلکه آموزش مستقیم و معلم محور است، امام موسی صدر معلم و مربی تربیت می‌کند و ما در جامعه امروزی محتاج شهید موسی صدرها هستیم.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha