پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
 آیت الله العظمی مکارم شیرازی

حوزه/ دستگاه قضا باعث آبروی نظام است، آبروی نظام به دستگاه قضاء گره خورده و بسیج حقوق دان می تواند باعث بقای آبروی نظام شود و اکثریت مردم از دستگاه قضاء راضی شوند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه»، حضرت آیت الله مکارم شیرازی عصر امروز در دیدار جمعی از حقوقدانان بسیجی که در مدرسه علمیه امیرالمؤمنین(ع) قم برگزار شد، گفتند: بعضی ها برای عظمت اسلام و حقانیت پیامبر(ص) دنبال معجزه های مختلف می روند که ثابت کنند از طرف خدا ماموریت داشته، ولی موضوعی که خیلی از آن غفلت شده تربیت اسلامی است.

این مرجع تقلید افزودند: اسلام از محیط جاهلیت برخاست و پیامبر(ص) دین را از این محیط به جهانیان معرفی کرده است، ولی از این امر مهم  نیز غفلت شده است.

معظم له بیان داشتند: درمنابع اسلامی آمده که برای قاضی حقوقی بیان شده که ازجمله آن اگر گرسنه است، نباید قضاوت کند، قاضی باید تساوی را در دعوا رعایت نماید و در محکمه به ظالم و مظلوم نگاه کند. اگر به این فرد نگاه می کند به آن فرد دوم هم  نگاه کند. گمان نمی کنم از این حقوق در مسائل حقوقی جهان بیان شده باشد.

زمان رسیدگی به پرونده در دادگاه ها کمتر شود

 ایشان با بیان روایتی دیگر در این زمینه افزودند:  قاضی لازم نیست، برای خرید مایحتاج به مغازه برود، چون اگر برود، ممکن است فردا جهت آشنایی پیش بیاید و بحث انتظار از قاضی مطرح شود.

حضرت آیت الله مکارم شیرازی گفتند: اینها تعلیماتی است که تنها دردین است و در دنیای حقوقی نیست. با توجه به منابع اسلامی و سیره عملی  قضاوت حضرت علی(ع)، متوجه می شویم که اسلام پراز تعلیمات دینی در عصر جاهلیت بوده است و این ها معجزه است.      

دستگاه قضا با آبروی نظام گره خورده است      

 معظم له بیان داشتند: یکی از غربی ها می نویسد، غالب دنیا تحت تجاوز قرار گرفته، جز حجاز، چون در اینجا هیچ فرهنگی نبوده است؛ آن وقت در این چنین محیط اسلامی با این حقوق به دنیا معرفی می شود.

 ایشان افزودند: امروز تصور نمی کنم که قاضی تحقیق بیشتر کند و مظلوم و ظالم را بشناسد، ولی حضرت علی(ع) این کار می کردند و ظالم را از مظلوم می شناخت، این تعالیم اسلام است و باید ارائه داد و عمل کرد.

حضرت آیت الله مکارم شیرازی اظهار داشتند: حقوق دان بسیجی مرکب از حقوق  و بسیج، یعنی آمادگی در میدان جهاد، فرهنگی و... است.

این مرجع تقلید ابراز داشتند: مردم داد خواهی از دستگاه قضا دارند. در این دستگاه آدم های خوبی هستند، ولی بهرحال داد و فریاد است و یکی از این داد فریادها، طولانی بودن رسیدگی به پرونده ها است.

معظم له عنوان کردند: مردم از مراجعه به دستگاه قضا صرف نظر می کنند، چون می بینند ارزش رسیدن به حق در آن موضوع به خاطر اتفاقات زیاد، هزینه و طول زمان رسیدگی به آن پرونده نیست؛ به همین دلیل دنبال این هستند خودشان مشکلشان را حل کنند.

مردم مشکلات را با کدخدامنشی حل کنند

ایشان بیان داشتند: یکی از علت های طولانی شدن زمان رسیدگی به پرونده ها،‌شکایات زیاد است. باید در این رابطه به مردم تعلیماتی داد. سابقا قوم و خویش می آمدند، مشکلات را حل و فصل می کردند. الان به کمترین مشکل، شکایت می کنند.

حضرت آیت الله مکارم شیرازی در ادامه به مشکلاتی که از طریق برخی حقوقدانان و وکلا دامن گیر مردم می شود اشاره کردند و گفتند:یکی از مشکلات حقوقدانان و وکلا، این است که برخی با بی انصاف و با شگردهای متفاوت دست به هر کاری می زنند تا زمان رسیدگی به پرونده در دادگاه طولانی شود. نباید این مسئله باشد. طول مدت باعث ناامیدی مردم  واتفاقات بعدی می شود و باید با اطلاع رسانی جلوی این مشکلات را گرفت.

ایشان با بیان اینکه به مردم یاد دهیم باکدخدامنشی مشکلات راحل کنند، ابراز داشتند: دستگاه قضا باعث آبروی نظام است.  آبروی نظام به دستگاه قضاء گره خورده و بسیج حقوق دان می تواند باعث بقای آبروی نظام شود  و اکثریت مردم از دستگاه قضاء راضی شوند.

313/40

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha