پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
نماینده ولی فقیه در استان گلستان:

حوزه/ نماینده ولی فقیه در استان گلستان، آیت الله العظمی فاضل لنکرانی(ره) را شخصیتی علمی با دیدگاه نواندیشانه و عالم در مباحث اجتماعی، سیاسی و اخلاقی معرفی کرد.

به گزارش پایگاه خبرگزاری «حوزه» از گلستان، هشتمین پیش نشست همایش ملی دیدگاه علوم قرآنی آیت الله العظمی فاضل لنکرانی(ره) از سوی مرکز پژوهش های اسلامی و مرکز تخصصی الزهرا(س) گرگان و با حضور جمعی از مدیران نهادهای اجرایی گلستان، مدیران و معاونین پژوهش و طلاب پژوهشگر خواهر مدارس علمیه خواهران گلستان، طلاب برادر و طلاب جامعه المصطفی العالمیه برگزار شد.

آیت الله سیدکاظم نورمفیدی در این نشست در سخنانی بیان کرد: اعجاز علمی قرآن تجربه پذیر نیست، به این معنا که هیچ راهی برای تجربه بشر در زمینه اسرار‌ قرآن وجود ندارد.

نماینده ولی فقیه در استان گلستان، آیت الله العظمی فاضل لنکرانی(ره) را شخصیتی علمی با دیدگاه نواندیشانه و عالم در مباحث اجتماعی، سیاسی و اخلاقی معرفی کرد.

وی تشریح کرد: برای شناخت شخصیت علمی یک فرد سه راه وجود دارد که عبارت است از؛ «اساتید»، «شاگردان» و «تالیفات»؛ اساتید بهترین دلیل شناخت یک فرد هستند تا اندازه ای که قضاوت یک استاد در مورد شاگردش می تواند گویای شخصیت او باشد.

امام جمعه گرگان خاطرنشان کرد: آیت الله العظمی بروجردی(ره) و حضرت امام خمینی(ره) از اساتید برجسته مرحوم آیت الله فاضل لنکرانی(ره) بودند.

آیت الله نورمفیدی، اساس و مبنای درس در حوزه های علمیه را بر پایه گفت و گو، نقد به مطالب و پاسخگویی به استاد دانست و افزود: مرحوم آیت الله فاضل لنکرانی از سن ۱۹ سالگی پای درس آیت الله العظمی بروجردی(ره) حاضر شده و ۱۱ سال در زمینه فقه و اصول در محضر حضرت امام(ره) تلمذ کردند، به طوری که مباحث اصولی امام(ره) را نوشتند. حضرت امام هم درباره ایشان فرموده بودند که آیت الله فاضل(ره) مطالب و مبانی دروس را از خودم بهتر نوشتند.

وی در زمینه تالیفات، تفسیرالشریعه را به عنوان مهم ترین اثر مرحوم آیت الله فاضل لنکرانی(ره) معرفی کرد.

عضو خبرگان رهبری به آثار امام(ره) نیز به عنوان استاد آیت الله فاضل لنکرانی(ره) پرداخت و اظهار کرد: امام(ره) یک مرد علمی من جمیع الجهات با تالیفات فراوان بودند.

آیت الله نورمفیدی، فقه پویا و توجه به شرایط زمان و مکان در فقه را از اندیشه های ناب حضرت امام(ره) دانست و توضیح داد: فقه از نظر تاریخ، ادواری را پشت سر گذاشته که از نتایج آن استنباط نو و پاسخگویی به مسائل مستحدثه است؛ فقه علمی است که امروز باید بسیار پاسخگو باشد.

وی اضافه کرد: فقه پویا باید در حوزه ها بسیار متوجه قرار گیرد، شاید غیر امام(ره) کسی نمی توانست در آن وارد شود و نظر دهد؛ باید اثرات نواندیشی در فقه باشد وگرنه نمی تواند پاسخگوی نیازهای جامعه و حتی جهان اسلام باشد.

آیت الله نورمفیدی به مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) به عنوان یادگار آیت الله العظمی فاضل لنکرانی(ره) اشاره کرد و اقدامات آن را امری بسیار مبارک دانست و ابراز کرد: در این موسسه کتاب ۸ جلدی در مورد حقوق کودک نوشته شده که تاکنون اثری به این سبک تالیف نشده است.

وی، در ادامه شبهه وارد کردن به مسائل مربوط به زنان را از توطئه های دشمنان علیه اسلام و جمهوری اسلامی دانست و درخواست کرد: باید مراکزی باشد تا هر مسئله ای که در دنیا مطرح است، مثل آزادی و دموکراسی، مورد بررسی قرار گیرد و طلاب قدرت اظهار نظر در مسائل جهان اسلام را پیدا نمایند.

نماینده ولی فقیه در گرگان، در پایان از خداوند متعال خواست تا روح عالم بزرگ مرحوم آیت الله العظمی فاضل لنکرانی(ره) را با ائمه معصومین(ع) محشور فرماید و خدمات ارزشمندشان به جهان اسلام را از ذخایر معنوی ایشان در آخرت قرار دهد.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha