جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
تصاویر/ تودیع و معارفه مدیر  امور مدارس حوزه علمیه قم

حوزه/ مدیر حوزه های علمیه، آسیب‌های موجود در مسیر راه روحانیت را موردتوجه قرار داد و گفت: نظام روحانیت در معرض آسیب های سیاسی و اعتقادی قرار دارد که برخی از این امور به صورت برنامه ریزی توسط دشمنان روحانیت پیگیری می‌شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری«حوزه»، آیت‌الله علیرضا اعرافی عصر امروز در جلسه معارفه مدیر امور مدارس حوزه علمیه قم که در مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه برگزار شد، با اشاره به آیه ای از قرآن کریم، اظهارداشت: مدیریت عالم درون برای ما مهم بوده که از انگیزه های شیطانی مصون بمانیم، ما به عنوان روحانیت بیش از هر چیزی نیاز داریم که جهان درون خود را پاک نگه داریم.

وی خاطرنشان کرد: ما اگر در آرمان‌های بزرگ محو شویم، حوزه مسیر تکامل را طی می‌کند و جامعه به مسیر صحیح کشیده می‌شود.

مدیر حوزه های علمیه مطرح کرد: در برنامه جدید مدارس، نواقصی که موجب کندی کار می‌شد باید اصلاح شود و هیچ خط قرمزی در برنامه ها وجود ندارد و اصلاحات باید انجام شود.

آیت‌الله اعرافی با تاکید بر لزوم ادامه دادن برنامه های تثبیت شده ابراز کرد: مجموعه طرح ها و برنامه هایی که به خوبی پایه ریزی شده بود، باید ادامه پیدا کند و در صورت لزوم اصلاحات لازم صورت گرفته و مسیر اجرایی شدن آن دنبال شود.

وی ادامه داد: اصل هم افزایی و هم گرایی که از طریق شوراها و کارگروه‌ها انجام می‌شود، امری مبارک بوده و در عین حال نظرات کارشناسی نیز می‌تواند راهگشا باشد.

مدیر حوزه های علمیه خاطرنشان کرد: پذیرش در سطح کشور کاهش داده شده و هدف از این اقدام اصل قرار دادن کیفیت بوده و کمیت نیز مطرح است و بنا بر این شده که ورودی حوزه با حدنصاب تنظیم شود.

وی با اشاره به نقش مهم مدیران مدارس حوزه علمیه تاکید کرد: ورودی های قم سرمایه های نابی هستند و مهم‌ترین و برجسته ترین سرمایه حوزه های علمیه به دستان مدیران مدارس سپرده می‌شود و این مسئولیت را همه ما باید حس کنیم‌.

مدیر حوزه های علمیه توجه به نخبگان حوزه را مورد توجه قرار داد و یادآور شد: استعدادهای برتر و نخبگان باید مورد توجه قرار گرفته و با هماهنگی که با مرکز نخبگان و دفتر مقام معظم رهبری صورت می‌گیرد، یک حرکت جدیدی آغاز شود.

آیت الله اعرافی مطرح کرد: توافق شده که برای یک کمک هزینه هدفمند ظرف یک یا دوماه آینده اقداماتی صورت گیرد که در سطوح مختلف در حدود ۱۵ سال اجرا می‌شود.

وی افزود: مراقبت نسبت به آسیب ها و انحرافات موجود از جمله مدعیان مختلف و مریدهای آنان از نکات ضروری بوده و کار کسانی که مقابل ریزش ها قرار می گیرد ارزشمند است‌.

مدیر حوزه های علمیه آسیب‌های موجود در مسیر راه روحانیت را موردتوجه قرار داد و گفت: نظام روحانیت در معرض آسیب های سیاسی و اعتقادی قرار دارد که برخی از این امور به صورت برنامه ریزی توسط دشمنان روحانیت پیگیری می‌شود.

آیت‌الله اعرافی اضافه کرد: توجه به اخلاق و جاذبه داشتن اساتید اخلاق و عدم آسیب زدگی آنان مسئولیت مهم دیگر مسئولان حوزه علمیه و مدارس است.

وی ارتقاء اساتید را امری ضروری دانست و بیان کرد: عقیده این است که با حفظ مراقبت ها، از نظام سنتی حوزه و تدریس و تدرس آزاد صیانت شود تا طلبه بتواند دست به انتخاب بزند، چرا که حس آزادی، انسان‌های بزرگی را تربیت می‌کند، در همین راستا متون سطح یک حوزه دارای بدیل بوده و طلاب و اساتید می‌توانند در متون دست به انتخاب بزنند.

مدیر حوزه های علمیه ابراز کرد: گروه‌های علمی اگر به درستی شکل گیرد برکات غیرقابل وصفی خواهد داشت و ایجاد فضای دادوستد علمی را تضمین می‌کند.

آیت‌الله اعرافی با اشاره به موضوع تعطیلی مدارس حوزه علمیه تاکید کرد: مدیریت تعطیلات نباید بیشتر از آنچه در آیین نامه آمده باشد و تعطیلات موجود نیز باید با معیارهای سنجیده تری مدیریت شود.

وی بیان کرد: در مسیر تسهیل منابع پایدار در مدارس باید گام برداشته شود، مسائل مختلف مالی و کاهش بودجه ها مشکلات جدی را بوجود آورده و تقریبا بودجه های برنامه ای حذف و بودجه برخی موارد دیگر نصف شده و لزوم کار جهادی حس می‌شود.

مدیر حوزه های علمیه یادآور شد: برنامه ها با حداقل هزینه ها تعریف شده و کار جهادی و نگاه راهبردی و کلان با وجود مشکلات مالی حوزه را سربلند می‌کند، در همین راستا باید یک ریلی برای ادامه مسیر ایجاد شود که پایه همه این موارد در مدارس است.

وی مشکلات اقتصادی کنونی را بی سابقه دانست و گفت: در عین حال که با مشکلات اقتصادی دست و پنجه نرم می‌کنیم، نباید متوقف شویم و مجموعه مدیران باید از تمامی امکانات به صورت حداکثری بهره گیرند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • طلبه IR ۱۵:۳۹ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۱
    0 0
    چه کسی به عنوان مدیر امور مدارس معرفی شد؟