پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
الازهر

حوزه/ الازهر گفت: رد و بدل شدن هدیه میان مسلمان و مسیحی و تبادل تبریک اعیاد و شادی ها و مناسبت ها میان آنها از امور مشروع و بلکه مستحب است.

به گزارش گروه ترجمه خبرگزاری حوزه مرکز صدور فتوای الکترونیک الازهر با صدور بیانیه ای در مخورد تبادل هدیه میان مسلمان و مسیحی، گفت: ردو بدل شدن هدیه میان مسلمان و مسیحی و تبادل تبریک اعیاد و شادی ها و مناسبت ها میان آنها از امور مشروع و بلکه مستحب است و دین اسلام نیز به این کار تشویق می کند زیرا این گونه کارها موجب تقویت محبت و دوستی و قدرت هم‌میهنان می شود.

مرکز الازهر ادامه داد: پیامبر اکرم(ص) نیز هدیه غیر مسلمانان را می‌پذیرفت و از امیرالمؤمنین(ع) نیز روایت شده که فرمود: کسری به رسول خدا(ص) هدیه ای داد و ایشان آن را پذیرفت و قیصر نیز به رسول خدا(ص) هدیه داد و ایشان پذیرفت و پادشاهان دیگر نیز هدیه هایی دادند و ایشان پذیرفتند و این روایت را احمد در مسند خود روایت کرده[1] و علمای اسلام از این روایت و روایات دیگر چنین برداشت کرده اند که تبادل هدیه میان مسلمان و غیر مسلمان عملی مشروع و مستحب است نه فقط از جانب احسان و نیکوکاری بلکه به این خاطر که سنت رسول خدا(ص) نیز هست.

 

[1]. خبرگزاری حوزه: این روایت در منابع معتبر شیعه نیر ذکر شده است: من لا یحضره الفقیه، ج3، ص300؛ الوافی، ج17، ص372؛ وسائل الشیعه، ج17، ص291.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha