جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
آیت الله اعرافی:

حوزه/ آیت الله اعرافی تاکید کرد: از مهم ترین نقش ها و کارویژه های روحانیت در عصر حاضر اتصال با بدنه دانشگاه هاست با همان ادبیاتی که با دانشگاه تناسب داشته باشد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری«حوزه»، آیت الله اعرافی در دیدار رؤسای استانی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه های سراسر کشور که در سالن جلسات دانشگاه معارف وابسته به این نهاد در قم برگزار شد، به تشریح برخی از اقدامات انجام شده در مدیریت حوزه پرداخت و با اشاره به لزوم پیوند حوزه با دانشگاه ها، گفت: بنده هموراه با دانشگاه در ارتباط بوده ام و هیچ گاه رابطه ام با دانشگاه قطع نشده است.

وی با اشاره به حساسیت های حضور روحانیون در دانشگاه ها افزود: از مهم ترین کارویژه های روحانیت همین حضور در دانشگاه هاست و باید این امر مهم را قدر دانست و همچنین تلاش کرد این حضور، پربارتر و پرخیر و ثمرتر شود.

*قدردان حضور روحانیت در دانشگاه ها هستیم

مدیر حوزه های علمیه خطاب به رؤسای نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه های کشور گفت: ما قدردان حضور شما در این فضا هستیم و این کار شما را رسالت مهم حوزوی می دانیم و معتقدیم باید این حضور ارتقا پیدا کند.

آیت الله اعرافی تاکید کرد: از مهم ترین نقش ها و کارویژه های روحانیت در عصر حاضر اتصال با بدنه دانشگاه هاست.

* تدوین اسناد بالادستی در حوزه

عضو شورای عالی حوزه های علمیه در بخش دیگری از سخنان خود به تبیین فعالیت های صورت گرفته در حوزه پرداخت و خاطر نشان ساخت: برای اولین بار است که مدیریت حوزه به فضل الهی بر اساس مطالعات و بدون هر بودجه جدید، دارای اسناد جامع و نظامات راهبردی شده و به این دستاورد دست یافته؛ مجموعه این اسناد برای سال 1414 هدف گیری کرده که در قریب به 20 حوزه تخصصی کلان حوزه های علمیه ورود نموده است.

وی اظهار داشت: شکل گیری شورای هماهنگی نهادهای حوزوی از دیگر برنامه‌ها است این شورا در استان ها نیز میان نهادهای حوزوی راه اندازی شده است.

آیت الله اعرافی ابراز داشت: ذیل نظامات جامع و برنامه پنج ساله، 50 طرح کلان جامع و مهم وجود دارد که در دست اقدام بوده که بخشی از آن اجرا شده است.

وی خاطرنشان ساخت: تدوین طرح کارویژه های روحانیت از دیگر طرح هاست که نهایی شده است.

مدیر حوزه های علمیه تصریح کرد: طرح دیگر، آمایش است که به 40 طرح ناظر به کارویژه ها و مأموریت های روحانیت در حال تدوین است.

* تدوین درختواره رشته های حوزه

آیت‌الله اعرافی گفت: درختواره رشته های حوزه با طرح ۱۷ حوزه دانشی و با مشارکت تعداد بالای اساتید نیز طراحی و ده ها رشته و گرایش تا کنون تدوین شده و سرفصل‌ها و منابع آن تا یک سال آینده مشخص می‌شود.

مدیر حوزه های علمیه مطرح کرد: آموزش های کاربردی و مهارتی نیز طرح دیگر بوده که سطح بندی عمومی و تخصصی برای آن انجام شده حدود 1۰۰ دوره پودمانی در ۲۰ محور طراحی شده است.

*لزوم توجه به عرصه بین الملل در حوزه

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان این که امروز نگاه و رویکرد حوزه نباید تنها داخلی باشد، بلکه باید این رویکرد بین المللی و تمدنی باشد، خاطرنشان کرد: حوزه در دنیای امروز باید در جهت تأمین نیازهای جوامع بشری گام بردارد و به عرصه بین الملل نیز توجه کافی داشته باشد.

*کیفی سازی ورودی ها به حوزه

مدیر حوزه های علمیه در ادامه توسعه کیفی حوزه را یکی از رویکردهای مهم این مجموعه دانست و خاطرنشان کرد: در همین راستا اقدامات مهمی به منظور کیفی سازی برنامه ها در سطح کشور صورت گرفته که یکی از این اقدامات، واگذاری برخی اختیارات به مدیریت های استانی است و هم چنین  در این راستا سطح پذیرش ارتقا و تعداد از لحاظ کمی کاهش داده شده است.

 

 

۳۱۳/۳۲

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha