شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
حجت الاسلام سید حسن سبزواری

حوزه/ حجت الاسلام سید حسن سبزواری در جمع کادر مدیریت حوزه علمیه کرمان، گفت: امروز دشمن تا می‌تواند جریانات ضد فرهنگی را چه از طریق فرقه سازی و حمایت از فرقه‎های ضاله و چه از طریق ابتذال فرهنگی در رسانه‎ها و سینما تقویت می‎کند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در کرمان، حجت الاسلام سید حسن سبزواری، کارشناس رادیو معارف در جمع کادر مدیریت حوزه علمیه کرمان، جهل را مهمترین عامل انحطاط جوامع بشری برشمرد و گفت: جهل مهمترین مسئله‌ای است که باعث رکود و انحطاط جامعه بشری می‌گردد، زیرا اساس و کمال انسان علم و تعقل است؛ اگر نگاهی به قرآن داشته باشیم، می‌بینیم که دائما مردم را به تعقل تشویق و ترغیب می‌کند، لذا در روز قیامت اهل جهنم مشکل خود را در عدم تفکر می‌دانند.

وی به روایات در این زمینه اشاره کرد و افزود: امام علی ع) می‌فرمایند: پنج خصلت است که اگر در مردم نبود همه صالح بودند، اولین آن را القناعت بالجهل عنوان می‌کنند، یعنی اگر کسی بسنده کند به همان مقدار که می‌داند خود را به انحطاط سوق داده است.

استاد حوزه به نقش پیامبر اکرم(ص) در جهل زدایی پرداخت و گفت: جهل زدایی اولین کاری است که پیامبر اکرم(ص) پس از بعث انجام می‌دهند. رسالت پیامبر اکرم(ص) جهل زدایی بود. شاید سؤال باشد که چرا خداوند پیامبر(ص) را در روم و ایران که تمدن بالایی داشتند مبعوث نکرد؟ دلیل آن جهل جامعه عرب بود و رشد چنین جامعه‌ای نشان از ارزش کار پیامبر(ص) دارد که بعد از بیست و سه سال جامعه جاهلیت چگونه رشد می‌کنند.

وی تاکید کرد: ما در این چهل سال با وجود در دست داشتن این همه رسانه، اما هنوز نتوانسته ایم برخی از فرهنگهای جاهلی و رسم های خرافی را از بین ببریم، اما پیامبر اکرم(ص) توانست با کمترین امکانات و یاور، در بیست و سه سال اعراب را از بت‌ها و خدای محسوسشان معتقد به خدای نا محسوس کند.

وی تاکید کرد: تا قبل از پیامبر اکرم(ص) نه مصر و نه روم و ایران به دنبال لشکر کشی به عربستان نبودند، اما بعد از آن است که روم و ایران به آنجا لشکر کشی می‌کنند. چون با جهل زدایی پیامبر(ص) اعراب به تمدن سازی رسیدند.

حجت الاسلام سبزواری به روش مبارزه رسول اکرم(ص) با جهل اشاره کرد و بیان داشت: پیامبر(ص) برای جهل زدایی در سه ساحت آشنا کردن با پرودرگار، علم و دانش و فرهنگ حقیقی اسلام و در سه جبهه شرک زدایی، جهل زدایی و خرافه زدایی جنگیدند. ما اگر می‌خواهیم از تاثیر کار پیامبر(ص) با خبر شویم باید زمان جاهلیت را خوب مطالعه کنیم، همین خاصیت مبارزه با جهل است که باعث شده است اسلام بعد از گذشت هزارو چهارصد سال هنوز می درخشد.

وی در رابطه با فعالیتهای دشمن در عصر جدید تصریح کرد: امروز هم آنچه که دشمن برای انحطاط جامعه استفاده می‌کند ابزار جهل است، آنها می‌خواهند مردم را القناعت بالجهل نگه دارند و برای اینکار در دو جبهه فعالیت می‌کنند. اول استفاده از جهل مردم و نگه داری مردم در سطح پایین علمی و دوم. سرگرم کردن مردم به امورات غیر لازم و مخالف بصیرت است.

استاد حوزه به فعالیت دشمنان اسلام در صدر اسلام پرداخت و بیان کرد: یکی از کارهایی که دشمنان اسلام‌ در صدر اسلام کردند همین استفاده از جهل مردم بود، امام علی(ع) را خانه نشین کردند و درب علم علی را بستند تا مردم به دنبال سرچشمه علم نروند.  اول قدمی که دشمنان اسلام برداشتند گفتند حسبنا کتاب الله و در قدم دوم روایات را حذف کردند، برای این کار دستور دادند هرچه روایات بود جمع شد و شبانه همه را سوزاندند.

وی ادامه داد: قدم سوم حذف روایات از ذهن و سینه مردم بود که دستور به منع تدوین روایات دادند، در گام های بعدی به جعل حدیث و هتک حرمت مقدسات پرداختند و در این زمان مردم تنها سرگرم به خواندن قرآن بدون تدبر بودند.

وی تاکید کرد: امروزه هم دشمن همین کار را انجام می‌دهد و تا می‌تواند جریانات ضد فرهنگی را چه از طریق فرقه سازی و حمایت از فرقههای ضاله و چه از طریق ابتذال فرهنگی در رسانهها و سینما تقویت می‎کند.

حجت الاسلام سبزواری در پایان به نقش حضرت زهرا(س) در مبارزه با جهل پرداخت و بیان داشت: کار فاطمه زهرا(س) مقابله با جهل بوده و ‌در این کار ایشان به تبیین جایگاه امیرالمومنین(ع) و حقامیت ایشان، روشنگری جایگاه مخالفان و پیش بینی آینده جامعه اسلامی پرداختند و ‌برای این کار امام نور را معرفی و امام نار را مشخص کردند و به مردم درس شناخت حق و نا حق را دادند.

انتهای پیام./

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha