جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۶ شوال ۱۴۴۵ | Apr 26, 2024
ماهواره

حوزه/ طبق بررسی های انجام شده، تعداد بیش از هشت شبکه ماهواره ای (سينه فيلم/ سينه سريز/ملودي/ انگليش كلاب/ نشنال جئوگرافي/ برتر/ فميلي تي وي/ آيتون و ...) در ماهواره یوتلست ۷ و هاتبرد ۱۳ که با شعار پخش فیلم های بدون سانسور ایجاد شده است توسط همین سرویس دهنده ماهواره ای که به شبک های مذهبی و دینی ارائه خدمات پخش می کنند راه اندازی و تغذیه مالی شده و‌ در داخل کشور اداره می شوند.

خبرگزاری «حوزه»/ با آغاز قرن بیستم انفجاری در سطح اطلاعات جهان پدید آمد و آن ظهور و بروز رسانه ها به شکل شگفت انگیزی بود؛ به نحوی که قدرت تاثیرگذاری این رسانه ها بر رفتار و گفتار و اعمال مردم می توانست فرهنگ ها را تغیر دهد و چه بسا فرهنگ های جدید و به اصطلاح نوظهور را بسازد.

ابتدا چنین به نظر می آمد که پیشرفت رسانه های ماهواره ای، پدیده ای کاملا مطلوب و عاری از خطاست و برای تحقق دهکده جهانی، لازم و ضروری است. گرچه ماهواره و تکنولوژی های جدید ارتباطی، سهم به سزایی در پیشرفت علم و رفاه انسانی دارند؛ اما در تجربه کوتاه و چندین ساله معلوم شده است دارای برخی آسیب ها و پیامدهای منفی نیز هست.

با شناخت به موقع این آسیب ها، می توان زمینه را برای بهره برداری هر چه بهتر از این تکنولوژی، آماده ساخت.

یکی از مصادیق در حوزه امر به معروف و نهی از منکر شناخت مصادیق آن است که استفاده از شبکه های ماهواره ای در گونه های مختلف مذهبی، فیلم و سریال، انیمیشن از این جمله است.

این آسیب در حدی است که خانواده های اصیل و مذهبی ایرانی بدون توجه به آسیب هایی که از طریق شبکه های مذهبی ماهواره برنامه ریزی شده و به خیال آموزش های اخلاقی و مناسب به تماشای این شبکه ها می نشینند غافل از اینکه هدف بنیان گذاران این شبکه ها آسیب رسانی در ابعاد مختلف است.

مطابق آمار رسمی ۵۰ درصد مردم ما از ماهواره استفاده می کنند و آمار رسمی نیز بیش از این هاست؛ بنابراین جمع کردن دیش های ماهواره ای به تنهایی دیگر نمی تواند جوابگو باشد و بهترین راه، آگاهی دهی به مردم در زمینه این شبکه هاست.

لازم است خانواده ها خودشان به مبارزه با این منکر رواج یافته در جامعه برخیزند و اگر خواستار خانواده ای اصولی، مذهبی و ایده آل و فاقد نظام گسیخته هستند باید میان این امر پسندیده و منکر ماهواره یکی را انتخاب کنند که این دو با یکدیگر هرگز جمع نمی شوند.

اما آسیب های برخی از شبکه های ماهواره های و مجموعه های رسانه به آسیب ها و منکرات اخلاقی ختم نمی شود؛ بلکه به دلیل قدرت نفوذ و تأثیرگذاری این شبکه های ماهواره ای بر افکار و اعتقادات جوامع، این شبکه ها مأوا و ملجأیی برای حضور افراد ناسالم دهکده جهانی شد به نحوی که نقشه ویترین قراردادن این شبکه ها توسط افراد سودجو و ناسالم که به چیزی جز درآمد و پول از هر راه ممکن و ناممکن نمی اندیشند توسعه یافت.

راه اندازی و ساخت شبکه های ماهواره ای به اصطلاح آموزشی، علمی، مذهبی و حتی خانوادگی و سرگرمی به طریقی که در پشت پرده آن پولشویی، ایجاد شرکت های هرمی برای ورود به مناقصه ها و مزایده های کلان جهانی و منطقه ای و حتی مجوز گرفتن واردات محصولات ناسالم چون لوازم آرایش مخرب و حتی قاچاق انسان و مدلینگ کردن دختران در لوای آن در دستور کار این شبکه های ماهواره ای قرار گرفت.

این فضای رقابت و ارائه محتوا تا نقطه ای پیش رفت که برخی افراد و شرکت های ارائه دهنده سرویس همانند یوتلست(BHS) را بر آن دارد تا با هزینه های کلان، شبکه های مروج فرهنگ غرب گرایی را ایجاد کنند و‌ در پی گسترش این شبکه ها در فضای ماهواره ای باشند.

طبق بررسی های انجام شده، تعداد بیش از هشت شبکه ماهواره ای (سينه فيلم/ سينه سريز/ملودي/ انگليش كلاب/ نشنال جئوگرافي/ برتر/ فميلي تي وي/ آيتون و ...) در ماهواره یوتلست 7 و هاتبرد 13 که با شعار پخش فیلم های بدون سانسور ایجاد شده است توسط همین سرویس دهنده ماهواره ای که به شبک های مذهبی و دینی ارائه خدمات پخش می کنند راه اندازی و تغذیه مالی شده و‌ در داخل کشور اداره می شوند.

متاسفانه این قبیل شرکت ها در ایران هم کم نیستند و طبق اخبار شنیده و منتشر شده در فضای رسانه ای کشور، جامعه ایرانی بازاری پررونق برای این افراد سودجو تلقی شده است.

شرکت های هرمی چون کهکشان، نسل نوین و آریا سلامت پلاست از جمله شرکت هایی هستند که در ایران به شکلی هرمی رشد کرده و با قراردادن ویترین به اصطلاح زیبای خود تحت عنوان وارد کردن لوازم آرایشی در پشت پرده دست به اقداماتی دیگر بزنند.

این شرکت ها از سال 86 با هدف راه اندازی شبکه های تلویزیونی ماهواره ای مذهبی کار خود را شروع کردند، ولی در این میان افرادی قرار دارند که اخلال در نظام پولی و ارزی و پولشویی به امری عادی آنان در این شبکه های تبدیل شده است.

موسوی

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha