جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
بازدید رهبر انقلاب از نمایشگاه کتاب تهران

حوزه/ عضو هیئت علمی دانشگاه قرآن و حدیث و نویسنده حوزوی با ابراز نگرانی از سیر نزولی وضعیت چاپ و نشر در کشور تصریح کرد: بی شک حمایت هدفمند دولت ، لازمه تداوم فعالیت کم رمق ناشران است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه»، این روزها که مصلی پایتخت، میزبان سی و دومین نمایشگاه بین المللی کتاب است، بیش از هر زمان دیگری در طول سال، سخن از کتاب و کتاب خوانی و صنعت نشر و چاپ کتاب به عنوان یار مهربان به میان می آید.

در همین روزهای برپایی نمایشگاه، با دکتر ابراهیم شفیعی سروستانی، عضو هیئت علمی دانشگاه قرآن و حدیث که همچنین در انجمن علمی مهدویت حوزه علمیه قم، عضویت دارد ، به خصوص از منظر یک نویسنده و پژوهشگر حوزوی به گپ و گفت پرداخته ایم.

آن چه در ادامه می آید، مشروح صحبت های ما با این استاد حوزه و دانشگاه درباره جدیدترین آثارش در نمایشگاه بین المللی کتاب تهران و نیز اوضاع و احوال بازار کتاب است.

برای شروع بحث بفرمایید که امسال چه کتاب هایی از شما برای اولین بار در معرض دید علاقه مندان در نمایشگاه کتاب تهران قرار می گیرد؟!

 یک دوره 7 جلدی در رابطه با بحث آموزش مهدویت است که از سوی موسسه موعود در نمایشگاه عرضه شده که عنوانش "فرهنگ مهدویت و انتظار" است که سیر منطقی مطالعات ویژه طیف دانشجویان در عرصه مهدویت را شامل می شود

در این مجموعه، مخاطب با سیر مشخص آموزشی راجع به کلیت مباحث مهدویت و معرفت امام زمان (عج) آشنا شده و در ادامه در خصوص نشانه های ظهور و همچنین الزامات و بایسته های تبلیغ فرهنگ مهدویت صحبت می شود.

البته بنده تاکنون به توفیق الهی موفق به نوشتن بیش از 25 عنوان کتاب شده ام که بخشی از آن ها در حوزه مهدویت است و کتاب های دیگر در موضوعات فقهی و حقوقی، همچنین زنان و نیز مطالعات رسانه و ارتباطات می باشد که برخی از آن ها در همین نمایشگاه کتاب تهران هم عرضه شده است.

در شرایط فعلی اقتصادی که اوضاع سختی به خصوص بر صنعت نشر کتاب حاکم است، به نظر شما برای رونق نسبی بازار کتاب و به ویژه ترغیب مردم و خانواده ها به خرید کتاب و مطالعه آن چه باید کرد؟

ببینید به هر حال در یکی دو سال اخیر وضعیت اقتصادی نامناسبی برای مردم حاکم بوده و در این شرایط ، تنها چیزی که می تواند بازار نشر و به طور کلی روند تولید آثار و محصولات فرهنگی اعم از نشریه ، کتاب ، مجله و ... را نجات دهد، حمایت جدی دولت است.

واقعیت آن است که در سال های اخیر، دولت آن حمایت لازم و بایسته را از ناشران به عمل نیاورده و لذا باید با تاسف گفت که اضمحلال امروز حوزه نشر مربوط به امسال و پارسال هم نیست، چرا که سیر نزولی و ورشکستگی برخی ناشران و چاپخانه داران و اصناف مرتبط حقیقتاً در سال های اخیر ، شکل نگران کننده ای به خود گرفته است.

از سویی با افزایش کم سابقه و بلکه بی سابقه نرخ ارز و تبعات اقتصادی آن به نوعی شاهد آخرین توان ها و رمق های ناشران هستیم.

همین الان که بنده با شما صحبت می کنم برای چاپ یک نشریه معمولی و با احتساب قیمت تمام شده، برای هر نسخه باید حداقل 15 هزار تومان هزینه کرد و این در حالی است که مردم با این توان اقتصادی و از سویی ضعف فرهنگ مطالعه در کشورمان، در مضیقه هستند و لذا باید دستگاه های دولتی از جمله وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، حمایت های هدفمندی از نشر و چاپ کتاب و مجلات و روزنامه ها داشته باشد تا همین اندک رمقی که باقی مانده از بین نرود.

خلاصه آن که با توجه به اهمیت حوزه فرهنگ ، دولت و نهادهای دولتی می بایست نگاه ویژه ای به این بخش به خصوص عرصه کتاب داشته باشند تا در شرایط سخت اقتصادی فعلی ، ناشران واقعی و مردم علاقه مند به کتاب خوانی بتوانند این محصول فرهنگی را تولید و تهیه نمایند.

 به شخصه به عنوان یک نویسنده و فعال فرهنگی، موافق استمرار طرح هایی همچون بهاره و یا پاییزه کتاب هستید؟!

به هر حال در این قضیه شاهد دو نوع رویکرد و نگاه هستیم به این معنا که عده ای می گویند در اجرای چنین طرح هایی ، یارانه ها و حمایت های ارشاد و دیگر ارگان های دولتی باید از ناشر به عمل آید و گروهی دیگر می گویند این سوبسید را به خود خریدار و کتاب خوان ها بدهیم که به نظر بنده ، باید هر دوی این ها وجود داشته باشد و حتی الامکان هم از ناشر و هم مصرف کننده کتاب ، حمایت به عمل آید.

از این حیث بنده با اعطای بن کتاب و یا تسهیلات دیگر موافق هستم به خصوص برای اقشار کم بضاعتی چون دانشجویان و طلاب که گروه های فرهیخته جامعه ما و نیازمند به محصولات فرهنگی چون کتاب هستند و لذا این طرح ها می تواند به رونق بازار نشر کمک کند.

نکته ای که در اینجا لازم به یادآوری می دانم این است که در بحث خرید کاغذ و اعطای یارانه و ارز دولتی، عدالت محقق شود نه این که به برخی بدهند و به برخی دیگر که جزو ناشران حقیقی هم هستند، این مساله صورت نگیرد.

به هر صورت ما نیازمند حفظ یک سلسله کتاب فروشی های شهرستانی هستیم و نباید صرفاً به نمایشگاه بین المللی کتاب در ارایه این حمایت ها بسنده کنیم.

باید کاری کرد که صنف کتاب فروش به خصوص شاخص ها در شهرها به کار خود ادامه دهند و از سویی مراقب باشیم که چرخه و سیستم توزیع، تضعیف نشود چرا که بدون توزیع مناسب نمی توان به معرفی و تبلیغ کتب خوب و پرمحتوا در سطح جامعه اقدام کرد.

همچنین رسانه های جمعی نیز می بایست ضمن مطالبه گری از مسئولان به منظور تداوم حمایت های هدفمند و درست از صنعت چاپ و نشر کتاب ، از فرهنگ سازی در رابطه با ترغیب مردم و خانواده به سمت کتاب و کتاب خوانی غافل نشوند.

۳۱۳/۸

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha