پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
شیخ صدوق

حوزه/ جوانان این سرزمین اگر می خواهند مشهور شوند، باید سعی کنند که لااقل خدمتی به مردمان کشورشان داشته باشند تا شهرتشان جاودانه شود؛ نه مثل شهرت های پوچ امروزی که با عکسی به دست می آید و با عکس دیگری به فنا می رود.

خبرگزاری «حوزه» / امروز رسیدن به شهرت یک آرزوی دور و دراز نیست؛ کافی است دابسمش، کلیب های خنده دار حتی عکس از عضلات و لمینیت دندان خود را در فضای مجازی پخش کنید تا یک شبه، به شهرت برسید و میلیون ها دنبال کننده داشته باشید. شهرتی بی محتوا و بی پشتوانه که عطش برای کسب بیشترش، افراد را به انجام کارهای خطرناک وادار می کند. همانطوریکه در فضای مجازی هر روز شاهد آن هستید و این در حالی است که در طول تاریخ ایران افرادی وجود داشته و دارند که با تلاش و همتشان به شهرت رسیدند، شهرتی که قرن ها ماندگار باقی مانده و خواهد ماند. البته هدف آنها کسب شهرت نبوده است اما نتیجه عمل آنها چیزی جز شهرت تحسین برانگیز و قابل احترام نمی توانست باشد و در واقع استحقاق و شایستگی چنین شهرتی را داشته اند؛ زیرا با مشقت فراوان، مهارت و توانایی کسب کرده و آن را در جهت خدمت به کل بشریت به کار گرفته اند.

 یکی از این افراد مشهور قابل تحسین و احترام، ابوجعفر محمد بن علی ابن بابویه قمی ملقب به شیخ صدوق است که از همان دوران کودکی در محضر اساتيد مختلف همچو محمد بن علی الاسود، ابوجعفر محمد بن یعقوب کُلینی به علم آموزی پرداخت.

همچنین شیخ  به خاطر علاقه اش به حفظ و جمع آورى احادیث در محضر راويان حديث و اساتيد مختلف به استماع و یادگیری حدیث پرداخت حتی به شهرهاي مختلف علمي آن دوران مثل بلخ، بخارا، كوفه و بغداد مسافرت كرد تا از محضر اساتيد علم بیاموزد و ديگران را نيز از علم خود بهره مند کنند. هدف شیخ صدوق نه شهرت بلکه حفظ و حراست از سخنان پیشوایان دینى و نشر و توزیع آنها بود؛ زیرا وجود دروغگویان و حدیث سازان و همچنین درهم آمیختگی احادیث جعلی و صحیح زمینه شناخت حقایق قرآن را از طریق احادیث پیامبر (ص) و ائمه معصومین (علیهم السلام) مشکل ساخته بود. به همین خاطر شیخ صدوق به همراه دو تن دیگر از بزرگان آن عصر کتب مرجع روایی شیعه معروف به کتب اربعه را نگاشتند که از میان آن کتاب ها، کتاب «من لا یحضره الفقیه» دومین کتاب از کتب اربعه حدیثی شیعه توسط شیخ صدوق به رشته تحریر درآمده است.

ابوجعفر محمد بن علی ابن بابویه قمی به شیخ صدوق شهره شد؛ چون ضمن خدمات ارزنده اش از جمله تربیت شاگردانی مثل شیخ مفید و کتابت بیش از 300 کتاب درموضوعاتی مانند تفسیر، حدیث، اخلاق، عقاید، فقه و رجال با رویکرد حدیثی، در نقل حدیث نیز از ائمه علیهم السلام خصوصا امام صادق و امام باقر علیهم السلام از راه صواب خارج نشد و در فهم آن ها به خطا نرفت؛ لذا شهرتش ماندگار شد.

جوانان این سرزمین اگر می خواهند مشهور شوند باید سعی کنند که لااقل خدمتی به مردمان کشورشان داشته باشند تا شهرتشان جاودانه شود نه مثل شهرت های پوچ امروزی که با عکسی به دست می آید و با عکس دیگری  به فنا می رود.

 

زهرا باغبانان، عضو گروه نویسندگی صریر وابسته به دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha