جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
سریال شرایط خاص

حوزه/ سریال " شرایط خاص" بدون آن که دچار آفت لودگی و شوخی های نامتعارف شود، به اثری تبدیل شد که در قالب کمدی و ملودرام با مخاطب عام ارتباط مناسبی برقرار کرد.

به گزارش خبرگزاری«حوزه»، سریال "شرایط خاص" به کارگردانی وحید امیرخانی که به تازگی پخش آن از شبکه سوم سیما به پایان رسیده، از آن دسته آثاری است که به خوبی نشان داد با حداقل بودجه های متعارف و به دور از دچار شدن به لودگی های به ظاهر طنزآمیز، می توان اثری نسبتاً قابل قبول ساخت که در عین حال با مخاطب عام تلویزیون نیز ارتباط مناسبی برقرار کند.

 با وجود آن که در طول به روی آنتن رفتن هفده قسمت این سریال، پخش مسابقات فوتبال نظم زمان پخش این مجموعه را تا حدودی بر هم زد و همین مساله هم موجب شد برخی از قسمت‌های این سریال پس از اخبار شبانگاهی پخش شود یا حتی برخی شب ها اصلاً پخش نشود، اما در کل سریال" مخاطب خاص" جزو سریال هایی باید قلمداد شود که حداقل نمره قبولی را دریافت می کند.

از جمله برگه برنده های این سریال می توان به ترکیب خوب گروه بازیگران اشاره کرد به نحوی که از هنرپیشه های جوان گرفته تا پابه سن گذاشته های شناخته شده ، به درستی برای ایفای نقش شخصیت های سریال انتخاب شده بودند و انصافاً هم کارگردان توانسته بود بازی خوب و قابل قبولی از آن ها بگیرد.

از سویی بهرام افشاری در سریال محبوب پایتخت 5 حسابی دیده شده و مورد استقبال مخاطبان عام و خاص قرار گرفته بود و از این رو دومین حضور جدی او در یک سریال تلویزیونی پس از چند بازی سینمایی، باعث جذابیت سریال شده بود و بده بستان های او و کامبیز دیرباز به عنوان نقش اصلی، البته به جز برخی قسمت ها در مجموع ، قابل توجه از کار در آمده بود.

به هر صورت حضور بازیگران باسابقه و پیش کسوت همچون پروانه معصومی و سیروس گرجستانی در کنار بازیگران جوان، ترکیب جذاب و متناسبی را در این سریال پدید آورده بود و مهم تر این که ایده اصلی قصه و چاشنی کمدی آن باعث نشده بود که این اثر مثل برخی سریال ها و فیلم ها به ورطه لودگی و ابتذال کشیده شود.

این که یک کاراکتر به جهت شباهت ظاهری، خودش را به جای شخصیت دیگری که از لحاظ فرهنگی، اعتقادی و ویژگی‌های رفتاری با او زمین تا آسمان تفاوت دارد، جا بزند به تنهایی جالب و بامزه است که نمونه های مشابه آن البته بارها و بارها در مدیوم سینما و تلویزیون تجربه شده است؛ با این حال در سریال "شرایط خاص" همین ایده کلی و البته جذاب برای مخاطب عام در جریان داستان باعث خلق موقعیت های کمدی متنوعی شده بود که تا حدی در آن رنگ خلاقیت و ابتکار عمل نیز مشاهده می شد.

از سویی وجود فردی ناشنوا به نام "آسیه" در این داستان که ناشنواست و قادر به تکلم نمی باشد، نیز کمتر در فیلم ها و سریال ها مشاهده شده بود و از این منظر نیز به دنیا و روابط این گونه افراد پرداخته شده بود.

چنین شخصیتی در این سریال علیرغم آن که دارای معلولیت است و علی القاعده نمی‌تواند مثل افراد عادی جامعه صحبت کند و بشنود، اما دختری مستقل و توانمند است و هرگز مورد تمسخر قرار نمی‌گیرد.

جالب این که در این سریال که تلفیقی از ملودرام و کمدی است، از شوخی‌ها و موقعیت‌هایی بهره گرفته شده که معنای تمسخر و تحقیر در آن مطرح نیست

در این سریال همچنین چشم انتظاری مادری که منتظر فرزند مفقودالاثرش است و به علت بیماری آلزایمر، جوانی را که از لحاظ ظاهری به فرزندش شباهت دارد با فرزند خود اشتباه می‌گیرد نیز قابل توجه از کار درآمده به طوری که در قسمت پایانی ، این چشم انتظاری با استقبال از باقی مانده بدن فرزند شهیدش پس از عملیات تفحص ، اثرگذار شده به طوری که تا مدت ها در ذهن مخاطب رگه هایی از این اثرگذاری باقی می ماند.

۳۱۳/۸

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha