سه‌شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ |۶ شوال ۱۴۴۵ | Apr 16, 2024
فریدن- نشست اخلاقی

حوزه/ نشست اخلاقی با موضوع هدایت تکوینی و تشریعی در مدرسه علمیه الزهراء(س) فریدن برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از اصفهان، حجت الاسلام قاسم جمشیدی، مدیر مدرسه علمیه خاتم الانبیاء(ص) شهر داران در این نشست ضمن تبریک ماه مبارک رمضان گفت: در کتاب مفاتیح الجنان در اعمال روزهای مبارک رمضان دعایی است که خیلی جامع است و انسان را متوجه آسیب هایی می کند، حتما این دعا را مطالعه بفرمائید.

مدیر مدرسه علمیه خاتم الانبیاء(ص) شهر داران با اشاره به ترجمه آیات اول سوره بقره، اظهار کرد: رمضان ماه قرآن است؛ ماه انس با قرآن و بهار قرآن است. تلاوت یک آیه قرآن در این ماه افضل از ختم قرآن در ماه های دیگر است. در روایات بیان شده است که سه روزی یکبار قرآن را ختم کنید و در این ماه سفارش شده است حدقل روزی یک ختم قرآن انجام دهید.

وی در ادامه افزود: شب قدر بهتر از هزار ماه است و برای همه افراد متفاوت است ممکن است برای فردی مانند سایر شب ها باشد، برای فردی به اندازه یک سال و برای فردی بیش از هزار ماه باشد. شب قدر انسان را بیش از 80 سال رشد می دهد می توان طوری رشد معنوی کرد که مانند این است که80 سال عبادت کرده است و با قرآن می توان به این رشد معنوی در شب قدر رسید.

مدیر مدرسه علمیه خاتم الانبیاء(ص) شهر داران ابراز داشت: در آیات اولیه سوره بقره که قرائت شد آمده است قرآن کتابی است که در آن هیچ شک و شبهه ای نیست. در این آیات به کسانی که ایمان آورده اند اشاره شده است و هدایت تکوینی که پروردگار عالم در اختیار همه موجودات قرار داده است. عبادت و شکرگذاری در این نوع هدایت تأثیری ندارد. خداوند ما را خلق کرده و امکانات را متناسب با موجودات در اختیارمان قرار داده است؛ «الذی خلق فسوّی» متناسب با مقصد و مقصودی که موجدات دارند خدای متعال امکانات برای آنان قرار داده است.

وی ادامه داد: هدایت تشریعی هم وجود دارد و در اختیار همه است، خداوند انبیاء را برای هدایت تشریعی فرستاده است . این طور نیست که بعضی از احکام برای عده ای قرار داده شده باشد و برخی احکام برای برخی، بلکه احکام برای همه تشریع شده است. لذا قید ایمان در احکام گفته نشده است و کفار هم مکلف به فروع می باشند.

حجت الاسلام جمشیدی گفت: کسانی که هدایت تکوینی را قدر دانستند و استفاده کرده اند هدایت های ویژه ای می شوند و رشد چشمگیری خواهند داشت. چیزهایی به آنها داده می شود که دیگران نه می بینند و نه می شوند، خداوند درآیه 109 سوره مبارکه اعراف می فرمایند: بسیار از جن و انس جهنمی اند زیرا از نعمت هایی که برای آنها قرار داده شده است (تکوین ) و طریقه استفاده از آنها را بیان کردیم(تشریع) استفاده نکردند چشم داشتند ولی ندیدند، گوش داشتند ولی نشنیدند، مانند چهارپایان هستند و علتش غفلت است.

وی اضافه کرد: کسانی که وارد جهنم می شوند علت آن غفلت است که جهنمی می شوند همه انبیاء و اولیاء و حوادث و موانع و... همه برای این است که انسان از غفلت بیرون بیاید و به سمت خداوند برود.

مدیر مدرسه علمیه خاتم الانبیاء(ص) شهر داران اظهار کرد: هدایت تشریعی خاص متقین است. اهل یقین و کسانی که تسلیم هستند،مشمول این هدایت می شوند. آیه آخر سوره عنکبوت بیان می کند: کسانی که در راه ما مجاهدت می کنند ما راه بندگی را به رویشان باز می کنیم.

حجت الاسلام جمشیدی در پایان گفت: ماه رمضان ، ما انس با قرآن است. حداقل ترجمه قرآن را چند بار مطالعه فرمائید و معارف آن را بخوانید که پاسخگوی نیازهای انسان می باشد.

انتهای پیام

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha