پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
مراسم افتتاح بخش جدید ساختمان دارالقرآن علامه طباطبایی با حضور آیت الله العظمی مکارم

حوزه/ حضرت آیت الله مکارم شیرازی با بیان این که فضای مجازی به بلای مجازی تبدیل شده است، تصریح کردند: در برابر مسائلی که در مدارس رخ داده نباید سکوت کرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه»، حضرت آیت الله مکارم شیرازی جمعه شب درآئین افتتاح بخش جدید ساختمان دارالقرآن علامه طباطبایی در قم،اظهار داشتند: شرایط کنونی کشور بسیار پیچیده است و از سه جهت سیاسی ، اقتصادی و اخلاقی حائز اهمیت است.

ایشان با بیان این که کشور از نظر مسائل اخلاقی در خطر است، ابراز داشتند: مسئله ای اخیری که در برخی از مدارس تهران افتاده و یک سرود رکیک و سخیفی در مدارس خوانده شده است نشان دهنده این است که خطر تا کجا نفوذ کرده است.

حضرت آیت الله مکارم شیرازی تصریح کردند: متاسفانه شاهد هستیم که بچه ها و نونهالان این سرود را گوش می کنند و با هم می رقصند آیا باید در برابر این گونه مسائل سکوت کرد.

معظم له با بیان این که فضای مجازی به بلای مجازی تبدیل شده است، تاکید کردند: آمارها نشان می دهد که کلاهبرداری در فضای مجازی 300 درصد افزایش داشته و علاوه بر این در مسائل فرهنگی و اخلاقی نیز شاهد 700 درصد افزایش نسبت به سال گذشته هستیم.

حضرت آیت الله مکارم شیرازی ابراز داشتند: روسیه توانسته است در فضای مجازی اقداماتی را انجام دهد اما ما نتوانسته ایم کاری کنیم.

معظم له افزودند: در مسائل سیاسی نیز سمپاشی و دروغ های زیادی گفته می شود تا اذهان عمومی را مشوش کنند که به هر حال باید جلوی این گونه اقدامات گرفته شود.

ایشان تاکید کردند: در مورد بخت آزمایی که در تلویزیون صورت می گرفت اخطارهایی داده شد که در نهایت منجر به بسته شدن این گونه برنامه ها شد.

حضرت آیت الله  مکارم شیرازی با بیان این که باید اختلافات را کنار بگذاریم و اجازه ندهیم این گونه اتفاقات در کشور بیفتد، خاطر نشان کردند: حوزه علمیه قم باید مراقب باشد و به وظیفه ای امر به معروف و نهی از منکر خود بپردازد.

ایشان در بخش دیگری از صحبت های خود به اهمیت دعا و راز و نیاز با خداوند در ماه مبارک رمضان اشاره کرده و فرمودند: دعاهایی که در قرآن آمده است و حتی طرز دعا کردن را به ما آموخته است.

معظم له افزودند: در اوایل مفاتیح نوین 26 نوع دعا را جمع آوری کرده ایم که در قرآن کریم آمده است.

حضرت آیت الله  مکارم شیرازی تصریح کردند: یکی از این دعاها دعای رَبَّنَا آتِنَا فِی‏الدُّنْیَا حَسَنَةً وَ فِی‏الآخِرَةِ حَسَنَةً وَقِنَا عَذَابَ النَّارِ است ، این دعا نشان می دهد که مردم هم به دنیا و هم به آخرت نظر داشته باشند و علاوه بر این در دعای دیگری خداوند به مومنان می گوید اگر در چنگال دشمن خطرناکی افتادید دعای کهف را بخوانید در این دعا آمده است: رَبَّنا ءَاتِنا مِنْ لَدُنْک رَحْمَةً وَهَیئ لَنا مِنْ أَمْرِنا رَشَداً.

حضرت آیت الله مکارم شیرازی با بیان این که نمونه ای دیگر از دعاهای قرآنی دعایی است که در آیه 83 سوره انبیا آمده است، فرمودند: اگر در بیماری شدیدی گرفتار شدید این دعا را بخوانید: "وَأَيُّوبَ إِذْ نَادَى رَبَّهُ أَنِّي مَسَّنِيَ الضُّرُّ وَأَنتَ أَرْحَمُ الرَّاحِمِينَ"

معظم له افزودند: خیلی از دعاها درخواست نیست بلکه بیشتر شرح حال است که در نهایت ادب انسان دعا می کند و  حال خودش را بیان کند.

حضرت آیت الله مکارم شیرازی بیان کردند:علاوه بر این وقتی انسان در برابر شخص زورگویی قرار می گیرد از دعای حضرت موسی استفاده کند که در سوره طه آمده است: رَبِّ اشْرَحْ لِی صَدْرِی  وَ یَسِّرْ لِی أَمْرِی وَ احْلُلْ عُقْدَةً مِنْ لِسانِی  یَفْقَهُوا قَوْلِی

معظم افزودند :  اگر انسان کار خطایی انجام داده است دعای حضرت یونس (ع) را باید بخواند که این چنین است: لا إِلهَ إِلاّ أَنْتَ سُبْحانَک إِنّی کنْتُ مِنَ الظّالِمینَ.

ایشان با بیان این که جامعیت قرآن عجیب است ، تصریح کردند: اگر انسان در مورد وسوسه های شیطان نگران است بهتر است این دعا را بخواند که در آیه های 97 و 98 سوره مومنون آمده است: وَقُل رَّبِّ أَعُوذُ بِکَ مِنْ هَمَزَتِ الشَّیَطِینِ  وَأَعُوذُ بِکَ رَبِّ أَن یَحْضُرُونِ.

معظم له در ادامه می افزاید: اگر دست انسان از همه جا کوتاه شد می تواند از دعای موسی استفاده کند که می فرماید: رَبِّ إِنِّي لِمَا أَنزَلْتَ إِلَيَّ مِنْ خَيْرٍ فَقِيرٌ.

حضرت آیت الله مکارم شیرازی بیان داشتند: هر کدام از 26 دعایی که در قرآن آمده است برای شرایط خاصی است و واقعا هرچه انسان در باره ای قرآن بیشتر فکر می کند با جامعیت قرآن بیشتر آن آشنا می شود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha