جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
همتیان

حوزه/ حجت الاسلام والمسلمین همتیان گفت: بی انگیزگی، سرخوردگی و بی نشاطی یک خطر بزرگ برای طلاب است و متاسفانه این امر امروزه خطرناک تر و بیشتر شده است، البته منظور بذله گویی و خندیدن و گعده های تفریحی نیست، بلکه رضایتمندی از وضع موجود انسان است.

به گزارش خبرگزاری«حوزه» از شهرکرد، حجت الاسلام و المسلیمن محمد همتیان، در همایش تجلیل از اساتید و کادر حوزه علمیه استان چهارمحال و بختیاری اظهار کرد: تربیت  طلبه و خدمت گزاری به سربازان امام زمان (عج) توفیقی بی بدیل از جانب خداوند متعال به مدیران و کارکنان حوزه علمیه است.

وی در توضیح شاخصه های تربیت طلاب، عنوان کرد: در اولین گام نحوه ارتباط و رفتار مدیر و استاد با طلبه در جهت تربیت باید بر سه محور باشد، نخست اینکه معلم باشد، دوم مربی و سوم یک پدر باشد.

استاد اخلاق  حوزه خاطرنشان کرد: اگر یک مدیر فقط به بخش اول اکتفا کرد حتما آسیب دیده و به اهداف خود نخواهیم رسید، بنابراین برای پرورش و تربیت یک عالم دینی باید مدیر و استاد یک مربی دلسوز هم باشد، برای اینکه این تربیت به خوبی صورت گیرد نیز لازم است ارتباط این مدیر و استاد به منزله یک پدر باشد و رابطه پدری و فرزندی برقرار باشد.

وی افزود: دل نگرانی و دغدغه مندی یک پدر برای فرزندش باید در قالب محبت و رحمت و عطوفت انجام گیرد، نکته دوم اینکه در شرایطی که امروز ما زندگی می کنیم، کار تربیت طلبه بسیار پیچیده تر و سخت تر شده است.

حجت الاسلام والمسلمین همتیان عنوان کرد: امروز مسائل و معضلات پیرامون تربیتی بسیار سخت تر شده است و نگرانی یک مدیر و مربی نسبت به شاگردش به مراتب افزایش یافته، چرا که دشمن هجمه فرهنگی و آسیب زا را به گوشه خانه او اتاق های ما کشانده است.

وی ابراز کرد: البته نباید این شرایط ما را از تربیت صحیح و اسلامی ناامید کند، راهکارهای مفیدی هست، طبیعت و سرشت انسان با مطالب عرضه کننده دشمن به جوانان سنخیت ندارد و این یک مزیت بزرگ برای خنثی سازی برنامه های دشمنان است.

 قائم مقام معاون تهذیب حوزه های علمیه کشور با بیان اینکه استاد اخلاق ما در گذشته توصیه می کرد طلبه باید بانشاط باشد، ابراز داشت: بی انگیزگی، سرخوردگی و بی نشاطی  یک خطر بزرگ برای طلاب است و متاسفانه این امر امروزه خطرناک تر و بیشتر شده است.

وی تصریح کرد: وقتی صبحت از نشاط می کنیم، منظور بذله گویی و خندیدن و گعده های تفریحی نیست، منظور از نشاط رضایتمندی از وضع موجود انسان است، یعنی طلبه از خود و وضعیت موجودش و فضای مدرسه و مدیرومطالعه اش راضی باشد و نگاهش به زندگی طلبگی یک نگاه مثبت و زیبا و همراه با یک امیدو باور قلبی و ایمان باشد.

حجت الاسلام والمسلمین همتیان با اشاره به اینکه امروز این بی نشاطی هم در بین جامعه و هم در مراکزعلمی واحیانا در حوزه های علمیه غوغا می کند، بیان کرد: انسان ها از داشته های خود راضی نیستند، نگاه های منفی همراه با یاس و ناامیدی و بدبینی به زندگی ها امروزه در جامعه بیداد می کند.

وی اذعان کرد: یکی از خواسته های امام سجاد(ع) در دعای ابوحمزه ثمالی در این شب ها قرائت می شود، این است خدایا یک حالی به من بده که من راضی باشم از آنچه تو قسمت من کردی، این بد بینی باعث افزایش سوء ظن ها در زندگی ها شده است.

 استاد اخلاق حوزه اذعان کرد: اگر طلبه ای جایگاه و شأن را برای خودش قائل باشد که همردیف پیامبران تبلیغی است و چون رسول الله(ص) باید" مبشرا  و نذیرا "باشد، این دارایی به شدت برای او شیرین می شود و راه طلبگی را همواره می پسندد.

وی توضیح داد: اگر طلبه جایگاه خودش را به خوبی درک کند که بداند ناصر دین خداست،  دیگر لذت های بی معنی این عالم و زرق و برق دنیا هرگز نمی تواند دل او را صید کند اما اگر این مطلب را متوجه نشود به بحران هویتی دچار می شود.

حجت الاسلام والمسلمین همتیان اظهار کرد: طلبگی همچون واقعه عاشورا یک روی ظاهر و یک روح ملکوتی دارد؛ ظاهر طلبگی تلخی، سختی،محدودیت و مشقت فراوان دارد، ولی  بعد ملکوتی و باطنی هم دارد، لذا باید بفهمیم طلبگی سربازی امام زمان(عج) است.

انتهای پیام

 

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha