پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
یعقوبی

حوزه/ نماینده ولی فقیه در خراسان شمالی گفت: شهید مطهری هم مولد دانش و هم معلم بینش بود؛ یعنی سطحی سخن نمی‌گفت و هنر او این بود که هم قدرت بنان و هم قدرت بیان داشت.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری « حوزه» در خراسان شمالی، حجت الاسلام والمسمین ابوالقاسم یعقوبی، امروز در نشست تخصصی بازخوانی نظریه تربیتی شهید مطهری که با حضور طلاب و اساتید حوزه علمیه، در بجنورد برگزار شد، اظهار کرد: عالم واقعی کسی است که به کتاب دست چندم قانع نیست؛ بلکه سعی می‌کند منبع و ریشه اصلی مطلب را پیدا کند و در این زمینه تا جایی که توان دارد تلاش می‌کند.

وی با اشاره به حدیثی از رسول گرامی اسلام، ادامه داد: وقتی مَثَل مؤمن مَثَل زنبور عسل باشد، باید گل‌های رنگارنگ را ببیند تا بتواند انتخاب درستی داشته باشد و وقتی بخواهیم مثل شهید مطهری را بر خود وی تطبیق دهیم می‌بینیم ایشان در زندگی منابع اولیه را به دست آورد، از بین آن‌ها گزینش کرد و سپس پردازش کرد.

حجت الاسلام والمسمین یعقوبی اضافه کرد: شهید مطهری هم مولد دانش و هم معلم بینش بود؛ یعنی سطحی سخن نمی‌گفت و هنر او این بود که هم قدرت بنان و هم قدرت بیان داشت.

وی با بیان اینکه شهید مطهری دو ویژگی پیراستن و آراستن داشت، گفت: این شهید بزرگوار خرافه‌ها را از معارف دین زدود و چون به سرچشمه زلال معارف دست یافته بود با کمال مهارت و استادی به لایروبی جداول معارف پرداخت؛ زیرا بر این باور بود که معارف در طول تاریخ با لایه‌ها آغشته شده و شفافیت نخستین خود را از دست داده است.

حجت الاسلام والمسمین یعقوبی تصریح کرد: پیراستن و خرافه زدایی و تصفیه یکی از ابعاد تربیتی شهید مطهری بود و به همین دلیل خیلی‌ها با شهید مطهری سر جنگ داشتند.

رئیس شورای استانی حوزه علمیه خراسان شمالی اضافه کرد: بنا به اندیشه‌های شهید مطهری مسئولیت انسان در سازندگی سه حوزه دارد؛ خودسازی، خانواده و جامعه که انسان باید در این حوزه‌ها دست به سازندگی بزند.

وی با بیان اینکه شهید مطهری به روش‌های تربیتی انسان هم پرداخته است، گفت: برخی از روش‌های سازندگی انسان حکمت و استعداد، موعظه و اندرز و جدال احسن است.

حجت الاسلام والمسمین یعقوبی ادامه داد: برخی را باید با استدلال تربیت و با حکمت سیراب کرد، عده‌ای را باید با موعظه به تربیت آورد و با برخی‌ها باید جدال احسن کرد.

نماینده ولی فقیه در خراسان شمالی گفت: روش دیگر تربیت در سیره شهید مطهری استفاده از تمثیل و حکایت و داستان است؛ زیرا این سه در تربیت بسیار مهم است به‌گونه‌ای که گاهی یک حکایت از یک ساعت سخنرانی مؤثرتر است.

وی در پایان اظهار کرد: معلمان و اساتید باید تلاش کنند در تربیت شاگردان از شیوه‌های تربیتی شهید مطهری الگوبرداری کنند.

انتهای پیام/

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha