پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
معاون آموزش مرکز تخصصی الزهرا(س) گرگان:

حوزه/معاون آموزش مرکز تخصصی الزهرا(س) گرگان گفت: ماه رمضان ماهی است که انسان باید با نماز، دعا، تلاوت قرآن، استغفار و اخلاق نیک با خانواده و اطرافیان، خود را بیمه کرده تا بتواند در ماه های دیگر از بهره های معنوی بهره مند شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» از گرگان، محفل انس با قرآن با حضور طلاب، معاونین و کارکنان مرکز تخصصی و مدرسه علمیه عالی الزهرا سلام الله علیها گرگان برگزار شد.

خانم مریم دوست محمدیان، در این مراسم، ماه مبارک رمضان را ماه عبادت و بندگی و وصول الی الله معرفی کرد و گفت: در اهمیت و فضیلت ماه مبارک رمضان همین بس که رسول مکرم اسلام(ص) می فرمایند: «اگر بدانید در رمضان چه برای شما تقدیر شده است، سپاس خود را برای خدا افزون می کنید».

وی ماه رمضان را ماه برکت، رحمت و مغفرت نامید و افزود: برکت از ویژگی های ماه رمضان و از نوع برکت معنوی است؛ لذا امروزه با توجه به اینکه دشمنان اسلام در تلاشند تا مردم را از معنویت و قرار گرفتن در مسیر الی الله دور سازند، باید بیش از پیش در راستای دریافت معنوی بکوشیم و نهایت استفاده را از این ماه مبارک داشته باشیم.

معاون آموزش مدرسه علمیه عالی الزهرا(س) گرگان با استناد به روایاتی بر عبادت، تزکیه و خودسازی در این ماه تاکید کرد و ادامه داد: ماه رمضان ماهی است که انسان باید با نماز، دعا، تلاوت قرآن، استغفار و اخلاق نیک با خانواده و اطرافیان، خود را بیمه کرده تا بتواند در ماه های دیگر از بهره های معنوی بهره مند شود.

دوست محمدیان بار دیگر بر رعایت آداب این ماه تاکید کرد و گفت: همان طور که بهار طبیعت موجب شادابی طبیعت می شود، ماه رمضان بهار معنوی است که می طلبد انسان روح و جان خود را در این جلا داده و خود را در معرض نسیم های الهی قرار دهد.

وی از جمله توصیه های مهم این ماه را تقویت ایمان دانست و خاطرنشان کرد: "ایمان" محور حرکت انسان به سوی خداست، زندگی شیرین دنیوی و عافیت نیکوی اخروی در گرو ایمان و عمل صالح است.

استاد حوزه خواهران، عمل صالح را شامل تمامی کارهای مثبت و مفید دانست، چنانچه از بزرگ ترین کارها همچون رسالت انبیا تا کوچک ترین آن مانند برداشتن مانعی از پیش پای مسلمان، نوعی عمل صالح محسوب خواهد شد.

دوست محمدیان "قرآن کریم" را عروة الوثقی الهی نامید و ادامه داد: مهمترین پذیرایی خداوند از بندگان در این ماه، نزول قرآن کریم است، چنانچه بزرگان دین  اسلام از ماه رمضان تعبیر به بهار قرآن نموده اند؛ لذا با این بیان روشن خواهد شد که عظمت ماه رمضان به نزول قرآن است نه به روزه گرفتن و یکی از دستورات قرآن، روزه گرفتن در این ماه است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود، به بیان شرح دعای تلاوت قرآن پرداخت و بیان کرد: مراد از شرح صدر در دعای قبل از تلاوت قرآن که حضرت علی علیه السلام می فرمایند: «اللَّهُمَّ اشْرَحْ بِالْقُرْآنِ صَدْرِي...» همان دریادلی و قابلیت بردباری در مقابل شداید است که راه رسیدن به آن معرفت و عمل به قرآن است.

عضو هیئت امنای مرکز حوزوی الزهرا سلام الله علیها گرگان خاطر نشان کرد: شرح صدر رمز موفقیت تمامی مسئولیت های جامعه است چنانچه حضرت موسی علیه السلام در رابطه با مدیریت و رهبری خود در جامعه از خداوند تقاضای شرح صدر نمود.

دوست محمدیان گفت: امیرمومنان علی علیه السلام در ادامه این دعا خداوند متعال تقاضا می کند" وَ اسْتَعْمِلْ بِالْقُرْآنِ بَدَنِي" تا  تمام حرکات او قرآنی شود بدین معنا که از تمام اعضا و جوارح او عمل صالح صادر شود چراکه با عمل صالح انسان به فلاح و رستگاری خواهد رسید.

وی افزود: از دیگر دعاهای امیرمومنان در این فراز این است که" وَ نَوِّرْ بِالْقُرْآنِ بَصَرِي" بواسطه قرآن به بینایی، بصیرت و آگاهی دست یابد که این مهم جز از طریق اتصال به قرآن و انس با آن ممکن نخواهد شد چراکه معیار حق و باطل قرآن است و در پرتو قرآن حق و باطل شناخته می شود.

عضو هیئت مدیره موسسه قرآنی الزهرا(س) گرگان ادامه داد: مراد از این فراز از دعای امام علی علیه اسلام که فرمودند: " وَ أَطْلِقْ بِالْقُرْآنِ لِسَانِي" این است که زبان برای اینکه ملکوتی باشد باید با آیات قرآن هماهنگ شود. براساس روایات عدیده از ائمه هدی علیهم السلام عمده گناهان از زبان است لذا اگر زبان کنترل شود و مودب به آداب الهی گردد بسیاری از ناهنجاریها و مشکلات در جامعه حل خواهد شد.

دوست محمدیان تصریح کرد: حضرت علی علیه السلام در فراز پایانی این دعا در اجرای مسائل قرآنی از خداوند طلب استمداد نمود و توفیق عمل به دستورات الهی را از خداوند درخواست کردند.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha