پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
مراکش مسجد بزرگ اوری در پاریس را از اختیار امارات خارج کرد

حوزه/ درحالی که اماراتی ها در تلاش برای افزایش نفوذشان در نهادهای اسلامی اروپا و فرانسه هستند، یکی از اقدامات آن ها سلطه به مساجد از طریق سرمایه گذاری و خرید می باشد.

به گزارش گروه ترجمه خبرگزاری «حوزه» به نقل از moroccoworldnews،  اماراتی ها در تلاش  برای افزایش نفوذشان در موسسات و نهادهای اسلامی در فرانسه می باشند و یکی از اقدامات آنان خرید مساجد مراکشی در اروپا می باشد. در همین راستا خبرگزاری مراکشی اعلام کرد که مقامات این کشور مساجدشان را تحت کنترل گرفته و با تلاش های سلطه جویانه امارات متحده عربی مقابله می کنند.

در همین راستا مقامات مراکشی خلیل مرون رئیس «مسجد بزرگ اوری» در پاریس را پس از اثبات دخالتش در همکاری با امارات برکنار کردند که این اتفاق تازه‌ترین نشانه اختلاف میان رباط و ابوظبی بر سر مسائل دینی مهاجران مغربی مقیم خارج است. گفته می شود در آغاز رمضان مدیر مسجد میزبان یک وزیر اماراتی بود که نگرانی هایی را از تسلط این کشور بر مسجد به وجود آورده بود.

گفتنی است اختلافات میان مراکش با دو کشور عربستان و امارات در جریان است و این مسئله خود را در بعد اقتصادی هم نشان داده است؛ چرا که سرمایه‌گذاری مستقیم ریاض و ابوظبی در این کشور در چهار سال اخیر به شدت کاهش یافته است.

در پی همین اختلافات، در ماه فوریه مراکش اعلام کرد که از ائتلاف عربی علیه یمن خارج می‌شود. رباط چند روز بعد سفیرش در ریاض و چند روز بعدتر سفیرش در ابوظبی را نیز فراخواند تا روشن شود، اختلافات خیلی شدید است.  

 

لازم به ذکر است مسجد بزرگ اوری،  بزرگ‌ترین مسجد اروپا در فرانسه، پس از مسجد رم و مسجد احمد در لندن است. تصمیم برای ساخت این مسجد در دهه ۱۹۸۰ گرفته شد و در ۱۹۸۵ ساخته شد. اگرچه بازگشایی این مسجد تا ۱۰ سال بعد، یعنی ۱۹۹۵، همزمان با افتتاح «کلیسای کاتولیک اوری» به تأخیر افتاد.

 

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha