جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
ضیافت  افطاری در  دارالقرآن علامه طباطبایی با حضور آیت الله العظمی سبحانی

حوزه/ حضرت آیت الله سبحانی عید سعید فطر را شکرانه بندگی یک ماهه انسان نسبت به خدا دانست.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه»، حضرت آیت الله سبحانی امروز در درس تفسیر ماه مبارک رمضان خود در مدرسه حجتیه در تفسیر آیه «يَعْتَذِرُونَ إِلَيْكُمْ إِذَا رَجَعْتُمْ إِلَيْهِمْ قُلْ لَا تَعْتَذِرُوا لَنْ نُؤْمِنَ لَكُمْ قَدْ نَبَّأَنَا اللَّهُ مِنْ أَخْبَارِكُمْ وَسَيَرَى اللَّهُ عَمَلَكُمْ وَرَسُولُهُ ثُمَّ تُرَدُّونَ إِلَى عَالِمِ الْغَيْبِ وَالشَّهَادَةِ فَيُنَبِّئُكُمْ بِمَا كُنْتُمْ تَعْمَلُونَ »، گفتند: که یکی از وجوه اعجاز قرآن، اخبر غیبی قرآن است و اگر کسی این اخبار را گردآوری کند به یک رساله و مقاله بسیار بزرگ مبدل می شود.

این مرجع تقلید با اشاره به این پیش بینی قرآنی بیان کردند: یکی از مهمترین اخبار قرآنی که در این آیات بیان شده است، پیش بینی رفتار منافقان در آینده جهادهای پیش روی است؛ خداوند بیان می کند که منافقان هیچگاه در آینده در کنار مجاهدان مسلمان در یک خط واحد قرار نمی گیرند.

معظم له در ادامه با تفسیر آیه «سَيَحْلِفُونَ بِاللَّهِ لَكُمْ إِذَا انْقَلَبْتُمْ إِلَيْهِمْ لِتُعْرِضُوا عَنْهُمْ فَأَعْرِضُوا عَنْهُمْ إِنَّهُمْ رِجْسٌ وَمَأْوَاهُمْ جَهَنَّمُ جَزَاءً بِمَا كَانُوا يَكْسِبُونَ» مرجع تقلید اظهارکرد: خداوند بیان می کند که در دنیا ممکن است که منافقان چهره خود را مخفی بدارند ولی در قیامت دیگر جای پرده پوشی نیست.

ایشان بیان کردند: در اینجا وقتی از عالم الغیب و الهشاده سخن به میان آمده است، جای این سوال پیش می آید که مگر خداوند بر همه عالم احاطه ندارد، پس معنی غیب و شهود برای خدا چه معنی دارد.

معظم له با اشاره اقوالی که در این خصوص بیان شده است گفتند: بحث عالم الغیب و الشهاده از منظر ما چنین است و از نظر خدا هیچی غیب نیست؛ نکته دیگر آن است که می توان گفت که عالم غیب را عالم بالا و فراماده بدانیم و عالم ماده را ماده و شهود بگیریم که با این تفسیر می توانیم چنین بحثی را عنوان کنیم.

ایشان تصریح کردند: خداوند در آیه «يَحْلِفُونَ لَكُمْ لِتَرْضَوْا عَنْهُمْ فَإِنْ تَرْضَوْا عَنْهُمْ فَإِنَّ اللَّهَ لَا يَرْضَى عَنِ الْقَوْمِ الْفَاسِقِينَ» به خبر دیگر اشاره می کند، خبر غیبی دوم خداوند با یک قسم همراه است که منافقان پس ازبازگشت، هم عذر می آورند و هم قسم می خورند که از آنها بگذرید؛ خداوند در اینجا بیان می کند که این گروه آلوده هستند؛ البته این رجس و آلودگی به معنی آلودگی معنوی است.

معظم له در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به کج فهمی کسانی که شیعیان را به حسب توسل، مشرک می دانند ابراز کردند: توسل مشرکان به بت به جهت اعتقاد به ربوبیت آن است ولی متاسفانه کسانی که توان تشخیصی توسط به بت و معتقدات ما را ندارد نکات غیر واقعی را به ما نسبت می دهند.

حضرت آیت الله سبحانی تصریح کردند: ما به عبدی متوسل می شویم که دعای ایشان برگشت ندارد؛ این امر کاملا عقلانی است زیرا وقتی می توان به کسی متوسل شد در درگاه الهی آبرومند تر از ما است و واسطه رزق الهی است باید این کار را انجام دهیم.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha